Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czechy: W Pradze chcą stworzyć SKM na bazie kolei České Dráhý

inforail
09.09.2007 13:58

W Pradze chcą stworzyć SKM na bazie kolei České Dráhý

Jak informuje czeski portal http://www.zelpage.cz stolica kraju intensywnie zajmuje się problemem włączenia kolei do komunikacji publicznej. Jest to zresztą problem wielu takich metropolii, które nie zdecydowały się na stworzenie szybkiej kolei miejskiej. W Pradze otwarcie oznajmiono, że ma to być SKM podobna do berlińskiej S-bahn. Praga ma dwie zasadnicze linie łączące całe miasto z wieloma odgałęzieniami, jest to 091 Ústínad Labem – Holešovice – Praha – Smichov – Plzeň oraz Mlada Boleslav – Praha – Pardubice, z odgałęzieniami na Kladno, Vranénad Vltavoů, Jihlava, ČeskéBudejovicé, czy też Hrádec Králové. Ogółem ponad 200 km linii na terenie dużej Pragi.
Pomysł ten ma o wiele szerszą bazę popleczników od zielonych – powiedziała jedna z kierowniczek partii zielonych Petra Kolinskáw wywiadzie udzielonym gazecie Právo. Przy tym wszystkie zainteresowane czynniki zgadzają się z tym, że w Pradze przystosowanie sieci kolejowej dla celów SKM jest o wiele ważniejsze od budowy metra. A to dlatego, że do Pragi z okolicznych osiedli, miast i miasteczek codziennie dojeżdża do pracy ponad pół miliona ludzi, w większości koleją. Dla nich trzeba stworzyć możliwość dalszego dojazdu do pracy. Komunikacja kolejowa na terenie stolicy mogłaby włączyć i rozszerzyć możliwości dojazdowe dla ludzi z takich miejscowości, jak: Dejvice, Braník, Vysočany, Hostivaří, Smíchov czy Vršovice – dodała Petra Kolinská.
Problem jest dobrze znany z podobnej sytuacji Budapesztu. Z miejscowości Hostivaře na dworzec Praha Hlavnínádražímożna dojechać w 13 minut, ale stąd środkami miejskiej komunikacji masowej do śródmieścia jedzie się trzy razy dłużej, chociaż jest to odcinek wielokrotnie krótszy – żali się dziennik Právo. Nie zaszkodzi także skompilować trasy kolejowe i tramwajowe tak, jak to rozwiązano w Wiedniu, Karlsruhe czy Hannowerze. Starosta 6-ej dzielnicy Pragi TomášChalupa z partii ODS twierdzi, że jest możliwa budowa metra i wprowadzenie SKM na bazie kolei Českédráhý. Ale trasa kolejowa prowadząca przez dzielnicę musi pozostać jednotorowa. Tymczasem zieloni twierdzą, że jednotorowa trasa z trudem będzie konkurować z innymi środkami komunikacji.
Jedno jest pewne, w Pradze wszyscy zgadzają się z tym, że do 2013 trzeba rozwiązać wszystkie problemy związane ze stworzeniem SKM. Należy do tego także potrzeba stworzenia szybkiego połączenia na lotnisko Ruzyně, co już od lat jest podmiotem ostrych dyskusji, a pasażerów przylatujących i odlatujących samolotem stale przybywa. Komunikacja miejska tymczasem już nie nadąża z ich przewożeniem. A przecież w Europie wszędzie połączenie portów lotniczych ze śródmieściem jest priorytetem. Bo są to interesy przemysłu turystycznego, który przynosi gospodarce największe dochody.