Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czechy: České dráhy skazały na śmierć trzy wiadukty na trasie z Přerova do Ostrawy

inforail
16.09.2007 16:47

Czeskie koleje Českédráhy (ČD) noszą się z zamiarem wymiany przestarzałych mostów kolejowych między Přerovem i Lipníkiem nad Bečvou na tarsie nr 270 z Přerova przez Hranice na Moravě do Ostrawy – piszą czeskie gazety Deník, Mladáfronta, Zelpage (http://www.zelpage.cz/) oraz DNES. Z pewnością doszłoby do ich wysadzenia, gdyby nie Ministerstwo Kultury, które uznało je … zabytkami! Tak więc historyczne kamienne wiadukty pozostaną na miejscu i chyba podzielą losy sławnego, zbudowanego w latach 1884-1889 podbudapeszteńskiego wiaduktu pod Biatorbágy, który w okresie między pierwszą i drugą wojną światową został wysadzony w powietrze przez zamachowców. Dzisiaj wiadukt pod Biatorbágy stoi osierocony, bo po wyprostowaniu linii kolejowej nr 1 Buadpeszt – Wiedeń, wiadukt znalazł się w odległości kilku kilometrów od nowej trasy. Być może sprzedany zostanie przedsiębiorcom, którzy chcą na nim urządzić kawiarenkę. Z decyzji czeskiego Ministerstwa Kultury właśnie dlatego nie cieszą Českédráhy – trzeba będzie budować dla kolei nową trasę. Nie są zadowolone także miejscowe władze. Powód – utrzymywanie zabytku pochłonie co najmniej 100 milionów koron.