Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Czechy: Brak jednolitego systemu komunikacji radiowej na kolejach ČD

inforail
27.08.2007 16:25

Jak pisze czeski portal kolejowy www.zelpage.cz – wielkim problemem czeskich kolei ČD jest fakt stosowania aż trzech różnych systemów komunikacyjnych: Simplex, Duplex i GSM-R. Powoduje to potem bardzo dziwne i niezbyt przyjemne wydarzenia. Lokomotywa pociągu expressowego Ex521 zepsuła się i maszynista chciał skontaktować się w sprawie wymiany jej na najbliższej stacji węzłowej, aby w ten sposób nie było spóźnienia, ale minął już strefę, w której działało radio jego elektrowozu! Nie wiedział o tym, a nawet ktoś głosem zniekształconym przez przydrożne przeszkody dla fal radiowych, …pokwitował zamówienie! Oczywiście expres spóźnił się kilka godzin bo zamówienie dotarło nie tam, gdzie trzeba, a pasażerowie przeklinali kolej i kolejarzy. Na problem ten niestety żali się bardzo wielu zagranicznych maszynistów, którzy według przepisów unijnych, mają prawo korzystać bez ograniczeń z torowisk kolejowo-tramwajowych wszystkich państw Unii. Ale co to są za systemy?
Pierwszy to simplex, który działa w paśmie radiowym VKV 150 MHz. Jest to zresztą najstarszy kolejowy system radiowy, wprowadzony jeszcze w latach sześćdziesiątych ubiegłego stulecia. Produkt Tesli Selektic, stosowany na liniach kolejowych: 010,020,072 i 130. System ten pozwala na jednoczesny jednokierunkowy kontakt dwóch rozmówców. Drugi to również produkt Tesli z Pardubic – Duplex 450/460 Mhz, który dwóm rozmówcom pozwala na dwustronną rozmowę. Jest to już nowocześniejszy system, ale też z ubiegłego wieku. Koleje unijne stosują już tylko system GSM-R o częstotliwości 900 MHz. Jest najnowocześniejszy system, który stopniowo zostanie wprowadzony także przez koleje nowych członków Unii Europejskiej. W Czechach działa już na liniach 010,072 i 090. Jest zupełnie zdygitalizowany i w zasadzie nie podlega zakłóceniom, czyli rozmowa jest słyszana czysto, bez zniekształceń.