Czechosłowackie lokomotywy serii 131
inforail
11.02.2013 09:23
Czechosłowackie lokomotywy serii 131
Lokomotywy serii 131 (Skoda 58E) produkowane były w Pilznie przez Skodę w latach 1980-1982 dla Kolei Czechosłowackich. Należały one do drugiej generacji lokomotyw. Pojazdy dedykowane były do eksploatacji na Štrbskiej rampie –szlaku na Słowacji słynącym z trudnego profilu. Skody serii 131 przekazano do lokomotywowni SpišskáNováVes.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pojazdy te są przegubowe, dwuczłonowe, przy czym każdy z członów osadzony jest na dwóch dwuosiowych wózkach. Człony są rozdzielne konstrukcyjnie i teoretycznie mogą poruszać się oddzielnie, oznaczono je oddzielnymi numerami. Wloty powietrza przesunięto na skos dachu, a w ścianach bocznych zamontowano okna, co zapewniło dobre naświetlenie przedziałów maszynowych. Poszycia boczne lokomotywy są ryflowane, w przeciwieństwie do poprzedniego modelu dwuczłonowego serii 125.8.
Moc ciągła pojazdu wynosi 4,48 MW (wobec 3,48 MW dla jednoczłonowej lokomotywy serii 163), a maksymalna siła pociągowa –360 kN (177 kN w serii 163). Prędkość maksymalna to 100 km/h, a masa –169 t. Długość lokomotywy wynosi 34,54 m. Napięcie zasilania to 3 kV DC.
Dwuosiowe wózki posiadają dwustopniowe odsprężynowanie wykorzystujące sprężyny śrubowe i tłumiki hydrauliczne w obu stopniach odsprężynowania. Połączenie z pudłem realizowane jest za pomocą czopów skrętu. W każdym wózku znajdują się dwa silniki trakcyjne Skoda 9 Al 4846 zT o mocy 560 kW. Nadwozie zaprojektowano z kontrolowaną strefą zgniotu –zastosowaną po raz pierwszy w lokomotywach Skoda. Układ hamulcowy wykonała firma DAKO, przy czym sterowanie realizowane jest przy pomocy elektropneumatycznym zaworem DAKO-BSE. Pneumatyczny hamulec dodatkowy posiada zawór DAKO-BP. Zamiast sprzęgu automatycznego stosowanego w lokomotywach 125.8 zastosowano sprzęg śrubowy.
Pojazd posiada rezystorowy układ rozruchowy, wykorzystujący oporniki ze stopu żelazno-chromo-aluminiowego FeCrAl. Cechą oporników jest możliwość trwałego obciążenia, przydatna na długich, stromych podjazdach. Zapewnione jest wymuszone chłodzenie za pomocą 4 wentylatorów. Taki system zastosowano po raz pierwszy w dwuczłonowych lokomotywach ET40 dla PKP.
Kabina maszynisty posiada zunifikowany pulpit drugiej generacji, na którym znajdują się nastawnik jazdy i nawrotnik, wykonane w formie joysticków. Impulsy elektryczne z nastawnika są przekazywane do wałka kułakowego, sterowanego pneumatycznie. Wałek w latach 90. zastąpiono elektronicznym sterownikiem MIREL, obniżającym zużycie styczników i ułatwiającym obsługę lokomotywy. Sterownik posiada opcję tempomatu. Możliwe jest połączenie lokomotyw w parę. Odbiór prądu realizowany jest poprzez dwa pantografy połówkowe. Pojazdy posiadają system diagnostyki pokładowej.
Silniki trakcyjne są szeregowe, prądu stałego. Połączono je grupami w układ szeregowo-równoległy. W trakcie rozruchu najpierw wszystkie silniki jednego członu są łączone w szereg, a następnie w 2 równoległe pary. Styczniki układu rozruchowego w obu członach są załączane rozdzielnie dla uniknięcia dużych pulsacji natężenia prądu i siły pociągowej.
Lokomotywy serii 131 otrzymały w 2009 r. dopuszczenie do poruszania się po polskich torach. Eksploatowane są one głównie na Słowacji, jednak prowadzą również pociągi węglowe do Czeskiego Cieszyna lub Bohumina. Obecnie można je spotkać w Polsce na czele pociągów towarowych pomiędzy Muszyną a Krakowem.
Parametry techniczne:
- Układ osi – Bo’ Bo’ + Bo’ Bo’
- Napięcie – 3 kV DC
- Długość ze zderzakami – 34 540 mm (2x 17 270 mm)
- Moc całkowita ciągła – 4 480 kW (8x 560 kW)
- Moc całkowita godzinna – 5 000 kW
- Maks. siła pociągowa – 350 kN (ograniczenie elektroniczne)
- Maks. siła pociągowa jednego członu – 230 kN
- Maks. prędkość dozwolona – 100 km/h
- Masa służbowa – 169 t
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024