Czech Raildays 2010
inforail
22.06.2010 11:43
Czech Raildays 2010
W dniach 15-17 czerwca 2010 roku miała miejsce 11 edycja targów kolejowych Czech Raildays. Impreza odbywająca się w tym samym roku co InnoTrans jak zwykle zgromadziła mniejszą niż oczekiwana liczbę taboru, jednak mimo wszystko udało się zaprezentować interesujące pojazdy.
Taurus PKP IC oraz wagon FPS
Paradoksalnie największą premierą oraz największym zainteresowaniem zwiedzających cieszyła się lokomotywa Taurus w barwach PKP IC, choć wystawiona nieco dalej bliźniacza maszyna spółki towarowej Adria Transport cieszyła się niskim powodzeniem. Być może sprawiło to atrakcyjne malowanie polskiej maszyny, być może fakt, iż jest ona obecnie spotykana w Czechach, choć niebagatelny wpływ miało jej ustawienie tuż przy wejściu. Zaraz za lokomotywą został postawiony znany już dobrze wagon bezprzedziałowy klasy 1 typu 158A wyprodukowany przez FPS. Trzeba przyznać, iż zwiedzający byli pod bardzo pozytywnym wrażeniem odnośnie tej konstrukcji, która jest wykonana według aktualnych standardów. Bez wątpienia była to pierwsza i zarazem pozytywna prezentacja FPS w Czechach. Oczywiście nie sposób odpowiedzieć na pytanie, czy zwiedzający byli świadomi iż ten wagon kosztował przewoźnika około 20% więcej niż koleje czeskie płacą za gruntowne modernizacje wagonów. Obserwując wagon dokładniej po zaledwie kilku miesiącach eksploatacji dosyć niepokojąco wyglądała górna część czoła, która jest w dużej mierze pokryta rudymi plamami. Może to być zarówno korozja jak też bardziej prawdopodobne osady z sieci trakcyjnej. Niestety z racji braku możliwości dokładnego obejrzenia nie da się stwierdzić co jest przyczyną tego nalotu.
Wagon barowy i klasy 1
Drugi z zaprezentowanych wagonów pasażerskich należał do kolei czeskich ČD. Wagon serii ARmpee powstał w ŽOS Vrutky w wyniku modernizacji wagonu gastronomicznego o standardzie Z2, czyli długości 26,4 metra i prędkości maksymalnej 160 km/h. W trakcie modernizacji te parametry nie zostały zmienione, choć zostały zastosowane nowe drzwi wejściowe typu odskokowo przesuwnego, które są sterowane za pomocą przycisków (pierwowzory miały klamkę). Również drzwi międzywagonowe zostały wymienione na nowe sterowane za pomocą przycisku. Z zewnątrz jak i wewnątrz wagon cechuje zastosowanie nowego standardowego malowania dla wagonów gastronomicznych kolei ČD. Tradycyjnie na skrajach wagonu znajdują się przedsionki wejściowe , z których można wejść do przedziału WC. Od strony przedziału kuchennego ubikacja jest dostępna wyłącznie dla personelu, natomiast na drugim końcu wagonu jest ogólnie dostępne WC. Tuż za przedsionkiem wejściowym znajduje się przedział kuchenny, który obchodzi się przejściem bocznym prowadzącym do przedziału barowego posiadającego dwa czteromiejscowe stoliki oraz sześć wysokich stołków barowych. Za przestrzenią gastronomiczną znajduje się przedział klasy pierwszej mieszczący 22 wygodne siedzenia. Wnętrze zostało wykonane według obecnych standardów ČD dotyczących wnętrza i choć o gustach się nie dyskutuje, to jednak utrzymanie beżowego wystroju zdaje się mieć nijaki wyraz estetyczny. W trakcie modernizacji wagon wyposażono w klimatyzację oraz elektroniczne tablice informacyjne w technologii LED.
Inne wagony
Podczas targów Czech Raildays były prezentowane lub wykorzystywane jako konferencyjne również inne wagony. Był wagon konferencyjny ČD, wagon salonka ČD Cargo, czy też pojazdy służące do celów technicznych. Jednym z nich był wagon pomiarowy należący do VUZ (VýzkumnýÚstav Železniční) czyli Kolejowy Urząd Badawczy. Pojazd ten pomijając przedsionki wejściowe i WC jest podzielony na trzy przedziały, które mogą służyć jako pomiarowe lub konferencyjne. Jego uzupełnieniem był wagon techniczny należący do czeskiego zarządu infrastruktury SŽDC, a dokładniej do jego filii TUDC zajmującej się diagnostyką infrastruktury kolejowej.
Komponenty
Można by zapytać czym byłyby targi kolejowe bez komponentów. Nie inaczej było na Czech Raildays, gdzie w tym roku dominowały duże prezentacje silników spalinowych i agregatów napędowych. Bardzo ciekawą ekspozycję przygotowało CZ Loko, które zaprezentowało kompletny zestaw napędowy składający się z silnika Caterpillar połączonego z generatorem trakcyjnym firmy Siemens. Natomiast na stoisku K&W zaprezentowano ruszający się silnik spalinowy w którym wykonano wycięcia w poszyciu, które zastąpiono przezroczystą pleksi. Dzięki temu można było obserwować pracę wewnętrznych urządzeń silnika, niewidocznych w normalnych warunkach. Na targach nie mogło zabraknąć również firmy Bonatrans, która jest liderem regionu pod względem dostaw zestawów kołowych dla pojazdów szynowych. Produkty tej firmy są również eksploatowane w Polsce. Podobnie jak firmy Lekov, która oprócz produkcji pantografów dostarcza również szereg komponentów elektrycznych jak chociażby nastawniki jazdy.
Maszyny torowe
Nieodłączną częścią Czech Raildays jest prezentacja maszyn torowych służących zarówno do bieżącego utrzymywania szlaków kolejowych jak również ich modernizacji. Najbardziej imponującym eksponatem była należąca do spółki Viamont ciężarówka dwudrogowa wyposażona w zgrzewarkę do szyn. Urządzenie to jest bardzo przydatne i pozwala na osiągnięcie trwałego złącza obu szyn, które w przeciwieństwie do spawu cechuje się tożsamymi parametrami jak zgrzewane szyny. Niestety urządzenie to wymaga dużej energii jak również jest bardzo ciężkie. Dlatego też zostało zabudowane na ciężarówce wyposażonej w aż trzy zestawy kołowe z tyłu, natomiast poruszanie się po szynach zapewniają dwa wysuwane wózki dwuosiowe. Przekazywanie napędu odbywa się na zasadzie pompy hydraulicznej, ponieważ masa pojazdu uniemożliwia wykorzystanie tarcia opon o szynę. Tylnia część zabudowy kryje w sobie zgrzewarkę umieszczoną na wysięgniku, natomiast przednia posiada zabudowany mocny generator wytwarzający prąd konieczny do zgrzewania.
Na tym zakończymy pierwszy artykuł opisujący nowości na Czech Raildays 2010, w kolejnym przybliżymy dosyć interesującą prezentację lokomotyw spalinowych, zarówno nowych jak i modernizowanych.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024