Czech Rail Days: Ceske Drahy ze zmodernizowanym wagonem regionalnym
Koleje Czeskie prezentująna targach Czech Rail Days zmodernizowany wagon, przeznaczony do transporturegionalnego w Czechach.
To prototyp jednostki serii Bdmtee dla pociągówregionalnych. W Ostrawie można ponadto oglądać zmodernizowany wagon pierwszejklasy z bistro ARmpee i jednostkę RegioPanter.
„Koleje Czeskie są tradycyjnym partnerem i wystawcą nanajwiększych czeskich targach techniki kolejowej. Przedstawiamy tegorocznenowości – zmodernizowane pojazdy. Będzie to wagon klasy 1 z bistro serii ARmpee,kursujący już w naszych pociągach, zmodernizowany regionalny wagon pasażerskiBdmtee, który może być rozsądną alternatywą ekonomiczną w modernizacjiregionalnej floty transportowej” – mówi wiceprezes ČD Radek Dvořák.
Zmodernizowany wagon został wyprodukowany na przełomie lat80. i 90. XX wieku. 30 lat temu był to nowoczesny pojazd, przeznaczony do kursowaniaw składach pociągów regionalnych z szeregiem nowych elementów konstrukcyjnych, którenie były typowe dla innych wagonów osobowych produkowanych dla ČD w tym samymczasie. Wspomnieć trzeba centralny system otwierania i zamykania drzwi lubpodwozie GP 200 S pozwalające na osiąganie prędkości 160 km/h. Obecnie KolejeCzeskie mają ponad 200 wagonów tego typu.
„W przypadku wagonów Bdmtee zakładamy, że mogą one nadal zapewniaćwystarczającą jakość w pociągach pasażerskich i ekspresowych przez kolejne 10do 15 lat. Z technicznego punktu widzenia spełniają aktualne wymagania, ale ichwadą jest przestarzałe wnętrze” – wyjaśnia Radek Dvořák, podając powodymodernizacji. „Siedzenia z obiciami ze sztucznej skóry nie zapewniają naszympasażerom oczekiwanego komfortu podróży. W związku z tym ich liczba zostaniezmniejszona z obecnych 96 do 80” – dodaje.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Wagon otrzymał zupełnienowe siedzenia, jak w samolocie. Miejscanaprzeciw siebie mają większą wysokość i stolik między nimi. Oczywiście sągniazdka elektryczne 230 V, złącza USB do ładowania elektroniki, nowyaudiowizualny system informacyjny z monitorami LCD, Wi-Fi i rowery. Większebezpieczeństwo zapewniają centralnie otwierane i zamykane drzwi, uzupełnionenowoczesnymi funkcjami bezpieczeństwa, takimi jak selektywne odblokowywaniedrzwi” – tłumaczy Michał Vereš, członek zarządu i zastępca dyrektorageneralnego ČD.
Podczas modernizacji wagonów została zainstalowananowoczesna toaleta z systemem zamkniętym. Są również nowe podłogi, wykładzinyścienne i sufitowe lub rozwiązania oświetleniowe z energooszczędnymi oprawamiLED. W zależności od wersji będzie również 5 lub 7 miejsc do przewozu rowerów isekcja serwisowa dla obsługi pociągu. Modernizacja pojazdów jest realizowana przezwewnętrzną spółkę zależną DPOV. Firma planuje obecnie modernizację do 53wagonów regionalnych i ekspresowych.
„