Czasy przejazdu Pendolino
inforail
01.02.2013 13:17
Czasy przejazdu Pendolino
Warszawa –Katowice w 2 godziny i 10 minut, Warszawa –Kraków w 2 godziny i 15 minut, Warszawa –Gdańsk w 2 godziny i 30 minut, Warszawa –Wrocław w 3 godziny i 30 minut. Tyle będzie potrzebowało Pendolino na przejechanie poszczególnych odcinków. Takie czasy przejazdu podał Prezes PKP Intercity –Janusz Malinowski. Z informacji przekazanych podczas wmurowania kamienia węgielnego wynika, że na początku eksploatacji z prędkością 200 km/h składy pojadą tylko po CMK i to tylko na jednym z odcinków. Pozostałe trasy będą realizowane z prędkością do 160 km/h. A to dlatego, że tylko na CMK zamontowane są urządzania, które umożliwiają szybsze kursowanie pociągów. Nocami już teraz jeździmy po CMK z prędkością 200 km/h –mówi Janusz Malinowski. Obecnie przewoźnik ma jeden elektrowóz wyposażony w urządzenia EMRTS. Koleje mają zostać w nie wyposażone, przetarg jest w toku. Podane na wstępie czasy przejazdu Pendolino to również melodia przyszłości. Nie przypuszczamy bowiem, że w grudniu 2014 roku, kiedy to te składy mają rozpocząć regularne kursowanie, odcinek z Warszawy do Gdańska udało się pokonać w dwie i pół godziny, zaś trasę Warszawa –Wrocław w trzy i pół godziny. Remont linii E65 trwa i trwać ma jeszcze w 2015 roku, automatycznie zatem czas przejazdu Pendolino trzeba wydłużyć. Poniżej prezentujemy zestawienie prognozowanych czasów przejazdu pociągów, które dostarczy Alstom i aktualne czasy przejazdu na czterech wskazanych na wstępie trasach.
Trasa
|
Aktualny czas przejazdu
|
Prognozowany czas przejazdu Pendolino
|
Różnica czasowa
|
Warszawa Centr. –Kraków Gł.
|
2:48
|
2:15
|
-33
|
Warszawa Centr. –Katowice
|
2:54
|
2:10
|
-44
|
Warszawa Centr. –Gdańsk (przez Malbork)
|
6:10
|
2:30
|
-220
|
Warszawa Centr. –Wrocław (przez Poznań)
|
5:17
|
3:30
|
-107
|
Jak widać na załączonej powyżej tabeli oszczędności czasowe nie są bardzo imponujące na dwóch pierwszych trasach. Po zakończeniu remontu linii E65 czas przejazdu składu wagonowego, zestawionego z lokomotywy EP09 i wagonów oscylować będzie w okolicy 3 i pół godziny. Powracają zatem pytania czy w Polsce Pendolino jest niezbędne? Czy nie lepiej było jednak zainwestować w lokomotywy i nowoczesne wagony? Odpowiedzi na nie szukaliśmy na łamach InfoRail już niejednokrotnie, dyskusja ta jest na chwilę obecną czysto akademicka. Pendolino zostały już bowiem zakontraktowane, trwa ich budowa. Buduje się również centrum serwisowe na Olszynce Grochowskiej.
Na pocieszenie dodajmy, że Pendolino mają obsługiwać nie tylko linię Trójmiasto –Warszawa –Katowice/Kraków. Jak poinformował Janusz Malinowski PKP Intercity będą chciały skierować je do Wrocławia czy Rzeszowa (tu czas przejazdu z Warszawy ma wynieść 3 godziny i 48 minut). Być może, w okresie wakacyjnym, Pendolino pojedzie do miejscowości nadmorskich. Na pewno nie będzie to Półwysep Helski. Chodzi bardziej o okolice Słupska –zaznacza Janusz Malinowski. Ale. Pendolino będzie miało za zadanie przewozić pasażerów z punktu A do punktu B. Po wyjeździe z Gdańska, skład jadący do Krakowa bądź Katowic zatrzyma się tylko w Warszawie. PKP Intercity rozwiewają dość szaleńcze nadzieje mieszkańców np. Legionowa. Na postój pociągów w tym i innych miasteczkach nie ma praktycznie żadnych szans. Nieco inaczej sprawa ma się z linią do Wrocławia. Mimo, iż jest to nowy pomysł, Janusz Malinowski jasno wyjaśnia, że Pendolino po drodze do stolicy Dolnego Śląska mogłyby zatrzymywać się w Częstochowie i Opolu. Ta owa nowość, o której wspominamy wiąże się nierozłącznie z tzw. protezą koniecpolską, wzbudzającej dość duże poruszenie. Nie wszystkim bowiem taki pomysł poprowadzenia linii z Warszawy do Wrocławia się podoba. Z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego Pendolino pojedzie 120 km/h, dalej po CMK do Włoszczowy 200 km/h, dalej rzeczoną protezą koniecpolską 120 km/h, od Opola do Wrocławia przyśpieszy natomiast do 160 km/h. Będzie to możliwe dzięki remontowi tego odcinka, który ma zakończyć się w listopadzie 2014 roku.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024