Czarnków walczy o powrót pociągów. Kolej Plus pomoże?
W czarnkowskimRatuszu odbyło się kolejne już spotkanie z posłem Marcinem Porzuckiem w sprawiemodernizacji linii kolejowej Czarnków – Poznań i przywrócenia na niej ruchupasażerskiego.
To bardzo ważne zadanie, którego celem jest przyspieszenierozwoju społeczno – gospodarczego miasta oraz regionu.
W spotkaniu z posłem uczestniczył burmistrz CzarnkowaAndrzej Tadla, zastępca burmistrza Krzysztof Madaj, wiceprezes zarządu Steicosp. z o.o. Andrzej Gajewski oraz asystent posła Czesław Czynszak. Burmistrzprzedstawił dotychczasowy zakres działań, których celem jest modernizacja liniikolejowej. Wręczył posłowi egzemplarz „Porozumienia Ramowego” w sprawiewznowienie ruchu pasażerskiego na liniach kolejowych nr 236 Wągrowiec – Rogoźno- Bzowo Goraj i 390 Bzowo Goraj – Czarnków”.
W preambule tego porozumienia czytamy: „Mając na uwadzedalszy rozwój infrastruktury kolejowej w województwie wielkopolskim strony orazPKP PLK S.A. uznają, że uruchomienie nieczynnych obecnie w ruchu pasażerskimlinii kolejowych nr 236 Wągrowiec Rogoźno – Bzowo Goraj i 390 Bzowo Goraj -Czarnków przyczyni się do przyspieszenia rozwoju społeczno – gospodarczegoterenów przy nich położonych i zdecydowanie polepszy dostępność mieszkańców dopublicznego transportu zbiorowego. Spowoduje to również, przy zachowaniukonkurencyjności, przeniesienie podróżnych z innych środków transportu nakolej”. Podpisanie porozumienia to znaczący krok ku realizacji tej inwestycjidla miasta Czarnków i całego regionu. Burmistrz podkreślił, że działania narzecz tej wielomilionowej inwestycji muszą być działaniami wspólnymi wszystkichpodmiotów, którym zależy na jej realizacji, gdyż wszyscy będą jejbeneficjentami. Wiceprezes zarządu Steico sp. z o.o. Andrzej Gajewskipodkreślił, że modernizacja obecnie wykorzystywanej przez firmę Steico liniikolejowej jest niezbędna, ponieważ ilość surowca i wyrobów gotowych jest takduża, że transport drogowy staje się niewystarczający. Poseł Marcin Porzucekzadeklarował gotowość do współdziałania w tej ważnej inwestycji.
Jednym ze źródeł pozyskania finansów może być program KolejPlus, który ma poprawić jakość regionalnych połączeń kolejowych, a takżeprzywrócić zlikwidowane linie. Samorządy, na podstawie znowelizowanej ustawy otransporcie kolejowym tzw. Ustawy Kolej Plus, mogą ubiegać się o rządowedotacje na ten cel. Rząd przeznaczył na ten program ponad 5,5 mld zł. Napoczątku grudnia 2019 roku Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy otransporcie kolejowym w tym uchwałę w sprawie ustanowienia programuUzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028roku. Zaproponowano rozwiązania wspierające realizację tego programu orazumożliwiające eliminowanie wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Prezydent podpisał nowelizację ustawy, w wyniku czego terenykolejowe, które obecnie nie są wykorzystywane, zostaną przywrócone do ponownegoużytku na cele transportowe. Możliwe będzie również przekazywanie liniikolejowych do nieodpłatnego korzystania przez samorządy, natomiast likwidacjalinii kolejowych zostanie ograniczona. Oczekiwanym efektem będzie przywróceniedo eksploatacji infrastruktury kolejowej na terenach aktualnie nieczynnych lubpo zlikwidowanej infrastrukturze kolejowej.
Program Kolej Plus przyczyni się do eliminowania wykluczeniakomunikacyjnego dzięki możliwości uzupełniania sieci kolejowej o nowepołączenia, które przede wszystkim zapewnią pasażerom dostęp do komunikacjimiędzywojewódzkiej. Umożliwi też połączenie z miastami wojewódzkimimiejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców, które obecnie nie majądostępu do kolei pasażerskiej lub towarowej. Realizacja programu oznacza przedewszystkim łatwiejszy dostęp do kolei pasażerskiej, lepsze warunki prowadzeniadziałalności gospodarczej i bezpieczniejsze podróżowanie po drogach (częśćprzewozów towarowych przejmie transport kolejowy). Jego realizacja wpisuje sięw zapowiedzianą przez premiera Mateusza Morawieckiego w exposé budowę imodernizację inwestycji kolejowych. Zadania inwestycyjne będą mogły byćsfinansowane w 85 proc. ze środków programu, a w 15 proc. ze środkówpochodzących od samorządów.
„