CZ LOKO – lokomotywa spalinowa 753.6

inforail
17.07.2012 19:30
Na Czech Raildays 2012 swoje produkty prezentowała tradycyjnie firma CZ Loko, zajmująca się modernizacjami. Jednym z pojazdów była kolejna odsłona modernizacji lokomotywy 753. Lokomotywa spalinowa 753.6 powstała w zakładach CZ Loko. O pojeździe tym pisaliśmy już w 2010 roku –modernizacje są bowiem prowadzone od 2001 roku. W obecnej edycji targów zaprezentowano nowy design lokomotywy, uzyskany w wyniku zmiany ścian czołowych.
Przeznaczenie lokomotywy 753.6 to prowadzenie średniej masy pociągów pasażerskich i towarowych oraz wykonywanie prac manewrowych. Lokomotywa jest dostosowana do poruszania się po torach o rozstawie 1435 mm, z prędkością maksymalną 100 km/h. Nacisk na jedną oś jest niewielki i wynosi 18 ton.
Głównym elementem modernizacji była zamiana silnika spalinowego na Caterpillar 3512C wraz z wymianą prądnicy na produkt Siemens. Zmodernizowane została również ściany czołowe pojazdu. Zamontowano samoczynny hamulec DAKO-GP. Silniki dostosowano do hamowania elektrodynamicznego. Dla poprawy własności trakcyjnych zastosowano układ przeciwpoślizgowy.
Rama lokomotywy osadzona jest na dwóch dwuosiowych wózkach. Do ramy zamocowano silnik zblokowany z prądnicą. W sąsiedztwie bloku silnikowego umiejscowiono aparaturę sterującą, umiejscowioną w dwóch blokach. Silniki trakcyjne połączono równolegle.
Modernizacja lokomotywy wydłuża żywotność pojazdu, a także zmniejsza koszty utrzymania. Powiększony został resurs międzyobsługowy. Zmniejszone jest zużycie paliwa oraz emisja substancji szkodliwych. Silnik spełnia normy czystości spalin EU Stage IIIA. Lokomotywa posiada system automatycznej regulacji prędkości i automatycznego sterowania pociągiem. Ściana czołowa nie tylko cechuje się nowocześniejszym wyglądem, ale i posiada powierzchnie absorbujące energię zderzenia, co poprawia bezpieczeństwo bierne.
Tabela 1. Dane techniczne lokomotywy 753.6.
Parametr
Wartość
Rozstaw szyn
1435 mm
Liczba osi
4
Ukjład osi
B’o B’o
Prędkość maksymalna
100 km/h
Przeniesienie napędu
elektryczne, AC/DC
Silnik spalinowy
CAT 3512C
Moc silnika
1550 kW
Maksymalna siła pociągowa
202 kN
Masa
72 t
Masa na oś
18 t
Wydajność sprężarki
175 m3/h
Objętość zbiornika paliwa
5500 l