CPK: 150 nowych składów i … funkcja obronna?
10 sierpnia 2018 r. odbyło się drugie posiedzenie KomitetuSterującego Komponentu Kolejowego Projektu „Centralny Port Komunikacyjny”.
Zostały na nim przedstawione propozycje projektówinwestycyjnych w ramach instrumentu „Military Mobility”, listy zadańinwestycyjnych dla relacji łączących poszczególne regiony Polski z CPK, nowegosystemu kolejowych przewozów pasażerskich z wytycznymi dla nowych projektówtaborowych oraz budowy zintegrowanego modelu ruchu sieciowego.
Military Mobility
Podczas posiedzenia zaprezentowane zostały możliwości potencjalnego wsparcia projektówinfrastrukturalnych podwójnego zastosowania w ramach „Military Mobility” –nowego instrumentu Komisji Europejskiej, łączącego funkcje transportowe iobronne. W najbliższym czasie zostaną opracowane propozycje inwestycji napotrzeby pilotażu projektu, dla których istnieje możliwość wykorzystaniawsparcia o wartości do 300 mln euro.
Linie kolejowe do CPK
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zaprezentowała listęinwestycji kolejowych realizowanych w ramach Krajowego Programu Kolejowego,które wpisują się w relacje planowane do obsługi CPK, wraz z możliwością ichprzystosowania do obsługi docelowego kształtu sieci kolejowej.
Komitet Sterujący podjął decyzję o poszerzeniu współpracypomiędzy Biurem Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego a PKPPolskimi Liniami Kolejowymi w celu niezwłocznego zidentyfikowania i opracowaniazadań inwestycyjnych na potrzeby sfinansowania prac przygotowawczych ze środkóweuropejskich w ramach obecnej perspektywy finansowej UE. Inwestycje te będąrealizowane w latach 2021-2027. Biuro Pełnomocnika Rządu ds. CPK i PKP PLKzidentyfikują potrzeby w zakresie dostosowania systemu zasilania liniikolejowych do prowadzenia efektywnych ekonomicznie przewozów z prędkościami do250 km/h.
Nowy systemkolejowych przewozów pasażerskich
Patryk Wild, przewodniczący komponentu kolejowego w ZespoleDoradczym Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego,zaprezentował wytyczne dotyczące taboru w ramach budowy nowego systemu kolejowychprzewozów pasażerskich. Zgodnie z dotychczasowymi analizami, aby zapewnićobsługę taborową systemu, potrzeba łącznie 130 składów, w tym 80 dla relacjimiędzyregionalnych i 50 w kategorii InterCity oraz do 20 dla szybkich przewozówaglomeracyjnych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Aby podwyższyć komfort podróży i skrócić czas przejazdu,konieczne będzie przygotowanie nowych serii taboru kolejowego w ramach procesówbadawczo-rozwojowych. Jest to jedno z działań, jakie powinny pozytywnie wpłynąćna rozwój gospodarczy Polski i potencjał krajowego przemysłu kolejowego, w tymna pozyskanie nowych technologii, zwiększenie mocy produkcyjnych i powstanienowych miejsc pracy.
Na następnych posiedzeniach Komitetu Sterującego zostanieuzgodniona możliwość współpracy z branżą kolejową, uwzględniająca jej wpływ narozwój gospodarczy Polski. Nowe wytyczne wymagają uszczegółowienia iuzgodnienia z narodowym przewoźnikiem PKP Intercity i będą miały istotny wpływna nową wieloletnią umowę o świadczenie usług publicznych (PSC) z MinisterstwemInfrastruktury.
Budowa zintegrowanegomodelu ruchu sieciowego
Centrum Unijnych Projektów Transportowych przedstawiło stanprac nad budową zintegrowanego modelu ruchu sieciowego, którego celem jestzwiększenie możliwości analitycznych w zakresie modelowania i prognozowaniaruchu wraz z wykorzystaniem big data i danych ruchowych ze strony różnychinteresariuszy. PKP PLK zaprezentowały możliwości własnego modelu, wraz zdotychczasowym wykorzystaniem w planowanych i realizowanych inwestycjachkolejowych. Wskazano również pozostałe systemy użytkowane w ramach instytucjipaństwowych, tj. Główny Inspektorat Transportu Drogowego czy KrajowąAdministrację Skarbową, które są planowane do włączenia do modeluprzygotowywanego przez CUPT.
Komitet Sterujący Komponentu Kolejowego Projektu „CentralnyPort Komunikacyjny” został powołany decyzją nr 9 Przewodniczącego KomitetuEkonomicznego Rady Ministrów z 15 czerwca 2018 roku w sprawie powołania Zespołuzadaniowego do spraw realizacji Komponentu Kolejowego Programu „Centralny PortKomunikacyjny”. Pracami Komitetu steruje Mikołaj Wild, Sekretarz Stanu wMinisterstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego PortuKomunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto w pracach Komitetu biorąudział Minister Inwestycji i Rozwoju, Minister Przedsiębiorczości iTechnologii, przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, MinisterstwaFinansów, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Cyfryzacjiwraz z podmiotami nadzorowanymi.
„