Coraz mniej lokomotyw ET21 w PKP CARGO
Coraz mniej lokomotywET21 znajduje się obecnie na stanie PKP CARGO. Od 2015 roku jest ich 16. Alejuż wkrótce liczba ta może zostać mocno zmniejszona. Jak pisaliśmy w InfoRail.pl przewoźnik wystawił na sprzedażdwanaście takich elektrowozów.
Dodajmy, że wszystkie maszyny tej serii są obecnie wyłączonez eksploatacji. Do kupienia są lokomotywy ET21 o numerach: 270, 272, 309, 345,351, 375, 430, 456, 469, 495, 604, 631.
Z naszych ustaleń wynika, że na stanie PKP CARGO pozostająjeszcze elektrowozy o numerach: 57 (zabytek), 98, 548 oraz 658.
Jeszcze w 2001 roku na stanie PKP takich lokomotywbyło 44. W 2007 roku liczba ta spadła do 32. W 2009 było ich 27 a w 2014 roku20. Od 2015 jest to 16 lokomotyw.
Warto dodać, że lokomotywa ET21-66 znajduje się obecnie nastanie Stacji Muzeum. Przypomnijmy krótko historię tej serii elektrowozów.
Producent: Fabryka Wagonów „Pafawag”, Wrocław
Układ osi: Co'Co'
Prędkość maksymalna: 100 km/h
Średnica kół zestawów kołowych: 1250 mm
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zasilanie: 3000 V DC
Masa w stanie służbowym: 120 000 kg
Długość ze zderzakami: 16 820 mm
Jak podaje Stacja Muzeum w oparciu o dokumentację częścielektrycznej radzieckiej lokomotywy WŁ22M Centralne Biuro KonstrukcyjnePrzemysłu Taboru Kolejowego w Poznaniu w 1955 r. opracowało projekt pierwszegopolskiego elektrowozu przeznaczonego do ruchu towarowego, któremu nadanoprzemysłowe oznaczenie typu 3E. Produkcję zrealizowano w latach 1957-71 wewrocławskim „Pafawagu”, budując łącznie 726 egzemplarzy, z których 658przeznaczono dla PKP, a 68 zakupiło Przedsiębiorstwo Materiałów PodsadzkowychPrzemysłu Węglowego w Katowicach. Pojazdy dysponowały mocą ciągła 1860 kW.
Od 1960 r. budowano wersję zmodernizowaną jako typ 3E/1,wprowadzając zmiany w konstrukcji wózków, hamulca, układu chłodzenia silnikówtrakcyjnych o obniżonej masie o około 6 ton. Pierwsze elektrowozy dla PKPotrzymały miano serii E06, od 1960 r. zmienione na ET21. Mimo niekorzystnejcharakterystyki trakcyjnej przewidziano użytkowanie ich również w ruchupasażerskim, wyposażając w obwód elektrycznego ogrzewania pociągu. Od końca lat80-tych seria jako konstrukcyjnie dość przestarzała podlegała systematycznejredukcji. Dysponentami ostatnich egzemplarzy były zakłady taboru w Katowicach iWrocławiu.
Lokomotywy ET21 można jeszcze spotkać w barwach przewoźnikówprywatnych, m.in. CTL, DLA czy Ecco Rail.
„