Coraz lepsza sytuacja Kolei Mazowieckich [FILM]
Koleje Mazowieckiezainwestowały 2,2 mld zł w zakup 71 pociągów od firmy Stadler. To największezamówienie w historii polskiej kolei.
Od kilku lat KM są drugim przewoźnikiem kolejowym w Polsce.Obecnie wożą pasażerów 317 składami, po inwestycji będzie ich już 388. Więcejpojazdów oznacza większą częstotliwość kursowania. Nowe składy będą dostarczanew transzach – pierwsze wyjadą na tory w przyszłym roku.
– To bardzo duża inwestycja, nie tylko w Kolejach Mazowieckich,ale właściwie w całym zamówieniu na pojazdy regionalne w Polsce. To umowa na 71elektrycznych zespołów trakcyjnych, w tym 61 pięcioczłonowych i 10dwuczłonowych – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Czesław Sulima,członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.
To największe zamówienie na pociągi w historii polskich firmkolejowych. 71 ezt dostarczy firma Stadler Polska, która będzie produkować je wzakładzie w Siedlcach. Przedstawiciele producenta podkreślają, że m.in. dziękitemu zamówieniu na Mazowszu powstanie dwieście nowych miejsc pracy. Pojazdymają być dostarczane do Kolei Mazowieckich w transzach do 2022 roku.
– W pierwszej transzy będzie to dwanaście pojazdów, wdrugiej – dwanaście, w kolejnej – piętnaście, w ostatniej – szesnaściepojazdów. Zakończenie dostawy przewidziane jest na 2022 rok – mówi CzesławSulima. – Pierwsze pociągi zostaną wdrożone do eksploatacji w I połowie 2019roku na odcinku Sochaczew – Warszawa – Celestynów. Druga transza pojazdów tobędzie odcinek Skierniewice – Mińsk Mazowiecki.
Wartość zamówienia wynosi 2,2 mld zł. Koleje ubiegają się odotację z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, która ma pokryć połowękosztów zakupu.
Nowe pociągi osiągną prędkość co najmniej 160 km/h. Będą teżnowocześnie wyposażone, m.in. w klimatyzację, bezprzewodowy dostęp dointernetu, wewnętrzny i zewnętrzny monitoring, defibrylatory czy interkom,który umożliwi pasażerom kontakt z maszynistą w awaryjnej sytuacji. Wewszystkich nowych pojazdach mają być urządzenia ETCS, europejskiego systemusterowania.
– Każda dostawa nowych pojazdów powoduje poprawę warunkówpodróżowania, a tym samym jakości podróżowania. Będą to pojazdy bardzonowoczesne i bezpieczne. Będą wyposażone w najnowocześniejsze urządzeniatechniczne – wymienia dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.
Koleje Mazowieckie zaczynały 13 lat temu. Wówczas miały dodyspozycji dzierżawione i używane pociągi. Obecnie mają 317 składów, a podostarczeniu nowych będzie ich już łącznie 388. Nowa inwestycja pozwolizwiększyć częstotliwość kursowania, wydłużyć zestawienia pociągów, ale izapewnić rezerwę taborową.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Planujemy w międzyczasie wycofywać z eksploatacjitrzydzieści dziewięć najstarszych użytkowanych pojazdów – mówi Czesław Sulima.
Koleje Mazowieckie od lat utrzymują się na drugim miejscupod względem liczby obsłużonych pasażerów. Z danych Urzędu TransportuKolejowego wynika, że przez jedenaście miesięcy 2017 roku liczba pasażerówkolei przekroczyła 279 mln, przy czym udział Kolei Mazowieckich sięgnął 20,3proc. (przy 26,4 proc. Przewozów Regionalnych)
– Dzisiaj sytuacja spółki Koleje Mazowieckie jest bardzodobra. Ona zależy z jednej strony od liczby przewiezionych pasażerów, a zdrugiej strony od wsparcia finansowego samorządu województwa. My co rokuwspieramy je kwotą ponad 250 mln zł w formie umowy, ale spółka korzysta teżznakomicie z pieniędzy unijnych, zwłaszcza w obszarze inwestycyjnym. Sytuacjajest na tyle dobra, że banki decydują się na wsparcie finansowe dużych projektów.W związku z tym spółkę stać na montaż finansowy, który umożliwi zakup nowegotaboru – przekonuje Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego.
Zakup nowych pociągów to nie jest jedyna inwestycja KoleiMazowieckich.
– Planujemy wybudować w Sochaczewie nowoczesną bazęutrzymywania taboru w tzw. poziomie utrzymania P4 – mówi Czesław Sulima.
Przedstawiciele spółki podkreślają, że wybudowanie haliutrzymaniowo-naprawczej to strategiczny projekt. Postępowanie ruszyło jesieniąubiegłego roku. Projekt ma być realizowany w formule partnerstwapubliczno-prywatnego – partner prywatny zobowiąże się do poniesienia wydatkówna budowę obiektu, jego utrzymania i zarządzania nim, a spółka KolejeMazowieckie będzie zlecała naprawy taboru w poziomie P4, wykonywane co 3–5 lat.
„