Coraz bliżej elektryfikacji linii PKM
Gotowy jest jużprojekt budowlany elektryfikacji linii PKM, obecnie procedowane jest pozwoleniena budowę i jeszcze w tym roku planowane jest ogłoszenie przetargu nawykonawcę.
Sama budowa przewidywana jest w latach 2021-2023. Inwestycjajest ściśle skoordynowana z projektem PKP PLK dotyczącym elektryfikacji ibudowy dodatkowego toru na linii 201, z którą linia PKM łączy się wRębiechowie.
PKM jest w stałym kontakcie z partnerami z PKP PLK i na bieżącowspólnie uzgadniane są wszystkie szczegóły projektów na styku obu inwestycji.Tak m.in. zrodził się pomysł, który PKP PLK obiecały przeanalizować, aby wpierwszej kolejności w ich części projektu na linii 201 zrealizować2-kilometrowy odcinek od Gdańska Osowej do Rębiechowa i połączyć go z liniąPKM. Dzięki temu już w 2023 r. pociągi elektryczne mogłyby jeździć na całymodcinku pomiędzy Gdańskiem Wrzeszczem i Gdańskiem Osową, która zyskałabywówczas status ważnego węzła przesiadkowego. Kończące bieg pociągi elektrycznemogłyby się tam zatrzymywać przy tymsamym peronie, przy którym czekałyby na pasażerów spalinowe szynobusy jadącedalej do Gdyni. Dzięki temu niezależnie od czasu realizacji poszczególnychetapów wielkiej modernizacji linii 201 (elektryfikacja + dodatkowy tor na całymodcinku Gdynia – Bydgoszcz), mieszkańcy metropolii trójmiejskiej cały czasmieliby zapewnione połączenie kolejowe pomiędzy Gdańskiem a Gdynią przez PortLotniczy. Co ważne, na odcinku do Gdańska Osowej od 2023 r. mogłoby ono byćrealizowane już za pomocą szybszych i pojemniejszych składów elektrycznych.
Obecnie projekt, którego pełna nazwa brzmi: „Opracowaniekompletnej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę orazpełnieniem nadzoru autorskiego dla przedsięwzięcia Pomorska KolejMetropolitalna Etap I – rewitalizacja „Kolei Kokoszkowskiej” Faza III –elektryfikacja linii kolejowych nr 248 i 253 wraz z budową przystanku GdańskFiroga” jest już praktycznie na finiszu. Biuro Projektów Komunikacyjnych w PoznaniuSp. z o.o., które wygrało w grudniu 2018 r. przetarg ogłoszony przez PKM SA,przygotowało zarówno projekt budowlany, jak i wykonawczy, który właśnie jestodbierany przez samorządową spółkę. Procedowane jest już także pozwolenie nabudowę, którego wydanie spodziewane jest w drugiej połowie 2020 roku.
Również jeszcze w tym roku PKM SA planuje ogłoszenieprzetargu na wykonawcę prac budowlanych, których realizacja przewidywana jest wlatach 2021-2023. Termin ten uzależniony jednak jeszcze od ostatecznegoustalenia wspólnie z PKP PLK finalnego zakresu obu projektów. Równolegle obiespółki przygotowują także projekt tzw. „bajpasu kartuskiego”, który ma byćkolejową trasą objazdową z Gdańska na Kaszuby podczas elektryfikacji linii 248i 253 (PKM) oraz 201 (PKP PLK). Tu także prace dokumentacyjne zbliżają się dofinału i w najbliższych miesiącach planowane jest ogłoszenie przetargów, którewyłonią wykonawców, którzy będą mieli do końca 2022 r. wybudować kolejowyobjazd z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz.
Warto przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowanabyła jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej nalinii 201 (Gdynia – Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie,plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie – domomentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.Elektryfikacja samej linii PKM, bez tworzącej z nią wspólną sieć linii 201byłaby bezcelowa, bo trakcja elektryczna kończyłaby się „ślepo” w Rębiechowie.Dlatego obecnie, kiedy PKP PLK taki projekt przygotowują wspólniezelektryfikowane zostaną w tym samym czasie obie linie strategiczne dla transportukolejowego w regionie.
Elektryfikacja pozwoliw pełni wykorzystać potencjał linii, którą w ostatnich latach jeździło ponad 4miliony pasażerów rocznie – mówi Mieczysław Stuk, marszałek województwapomorskiego. Dzięki temu już za kilka latnasi pasażerowie zyskają jeszcze większy komfort podróżowania po linii PKMszybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi. Jako samorządwojewódzki inwestujemy obecnie duże środki w nowy elektryczny tabor, który wprzyszłości będzie mógł jeździć także po linii PKM. Pierwsze takie nowoczesnepociągi już jeżdżą na trasach do Słupska i Elbląga, a po zelektryfikowaniuPomorskiej Kolei Metropolitalnej będą mogły jeździć także po tej linii –dodaje.
Przy okazji elektryfikacji PKM SA wróciła także do pomysłubudowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga, pomiędzy Matarnią i PortemLotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertówUE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, wprzyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystankuPKM. Dlatego już w 2011 r. przewidziano w projekcie PKM rezerwę terenową poddodatkowy przystanek w tej lokalizacji, a przejście pod torami na ul.Szybowcowej zostało tak zaprojektowane i wybudowane, aby w przyszłościbezpośrednio nad nim mógł powstać przystanek. Rejon ten rozwija się już takdynamicznie, m.in. dzięki trwałemu zakorzenieniu się w Gdańsku Firodzeamerykańskiego giganta informatycznego Intela, że obecnie budowa tego przystankujest już w pełni uzasadniona.
Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzieanalogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM – czyli charakterystycznejtzw. „czerwonej wstążki” zaprojektowanej wcześniej przez gdańskie BiuroProjektów Budownictwa Komunalnego. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzienawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tegoprzystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związekz branżą IT. W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM wGdańsku jest numeracja (od 1 – Gdańsk Strzyża do 8 – Gdańsk Rębiechowo), aprzystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (PortLotniczy) będzie miał on numer 6@ – dzięki czemu idealnie wkomponuje się on wgdańską „dolinę krzemową” – jak nazywana jest ta okolica.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
KALENDARIUMELEKTRYFIKACJI LINII PKM
V 2018 – Podpisanie umowy z Centrum Unijnych ProjektówTransportowych na dofinansowanie projektu ze środków UE (85 proc. kosztówkwalifikowalnych, czyli ok. 61,7 mln zł z 89 mln zł przewidzianych narealizację)
2019 – 2020 – przygotowanie projektu budowlanegoelektryfikacji linii PKM i przystanku Gdańsk Firoga wraz z uzyskaniempozwolenia na budowę
2020 – przetarg i wybór wykonawcy robót budowlanych
2021 – 2023 – realizacja inwestycji (PKM)
„