Co zostało z projektu Luxtorpeda 2.0? MI wyjaśnia
Założenia koncepcjipn.: Luxtorpeda 2.0 przygotowano przez zespół ówczesnego Ministerstwa Rozwoju.
Deklarowanym w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju(SOR) celem tej koncepcji było stymulowanie rozwoju technologii i produkcjipolskich pojazdów szynowych, ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów transportupasażerskiego.
Jak wyjaśnił wiceminister Andrzej Bittel do połowy 2017 r. MinisterstwoRozowju samodzielnie prowadziło rozmowy z przewoźnikami kolejowymi w trakciektórych ustalono, że w celu wypracowania zasad i sposobu finansowania nowychprojektów innowacyjnych taboru, odbywać się będą spotkania zespołu roboczegods. poolu taborowego. W skład zespołu początkowo weszli przedstawiciele BankuGospodarstwa Krajowego SA, Agencji Rozwoju Przemysłu SA, Polskiego FunduszuRozwoju SA i Ministerstwa Rozwoju. W maju 2017 r. zaproszono równieżprzedstawicieli ówczesnego Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
Również w 2017 r. spółka PKP Intercity SA rozpoczęła rozmowyz Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczące uruchomienia wspólnego projektu,którego celem byłoby stworzenie innowacyjnych pojazdów szynowych. Efektem tychrozmów było podpisanie w dniu 21 lutego 2018 r. listu intencyjnego o wspólnejrealizacji projektów. Podpisany list intencyjny zawierał bazowy harmonogramprac oraz wspólny cel projektu tj. stworzenie innowacyjnych pojazdów szynowychprzez wykonawców wyłonionych w drodze zamówień publicznych. W wyniku pracbadawczo-rozwojowych miał zostać opracowany innowacyjny tabor kolejowy,stanowiący odpowiedź na potrzeby PKP Intercity SA. Planowane było opracowanienowoczesnej lokomotywy elektrycznej, elektrycznego zespołu trakcyjnego orazskładu typu push-pull. Łączny koszt pozyskania ponad 100 sztuk innowacyjnegotaboru dla PKP Intercity SA wstępnie szacowano na około 3,7 mld zł.Przewidywano realizację współpracy z NCBiR w ramach partnerstwa innowacyjnego.Jest to tryb udzielania zamówienia publicznego, który został wprowadzony w 2016roku w znowelizowanym prawie zamówień publicznych. Ma na celu wspieranienowych, jeszcze nieistniejących na rynku rozwiązań, dzięki czemu zamawiającykreuje rynek dla innowacyjnych produktów i usług. W lipcu 2018 r. Spółka PKPIntercity przekazała do NCBiR opis przedmiotu zamówienia na składy typupush-pull.
Premier Mateusz Morawiecki w dniu 15 czerwca 2018 r. decyzjąnr 9 Przewodniczącego Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów w sprawie powołaniazespołu zadaniowego do spraw realizacji Komponentu Kolejowego ProgramuCentralny Port Komunikacyjny zmodyfikował Program Flagowy Luxtorpeda 2.0poprzez włączenie go do Programu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Komponent Kolejowy CPK obejmuje cały system kolejowy w tymtakie podsystemy jak taborowy, infrastrukturalny, zasilania, itp.Przewodniczącym Zespołu Zadaniowego jest Pełnomocnik Rządu ds. CentralnegoPortu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej, Sekretarz Stanu wMinisterstwie Infrastruktury, Pan Mikołaj Wild. W okresie od powołania zespołuzadaniowego do dziś odbyły się 4 posiedzenia w ramach, których określonowymagane parametry taboru niezbędne do przygotowania dalszych etapów realizacjiczęści taborowej Komponentu Kolejowego CPK. Ze względu na planowaną budowęinfrastruktury kolejowej obsługującej Centralny Port Komunikacyjny, przewoźnicykolejowi (dalekobieżni i regionalni) powinni móc zaoferować pasażerom nową,rozszerzoną siatkę połączeń. Wymaga to wyposażenia polskich przewoźnikówpasażerskich w odpowiednio innowacyjny tabor kolejowy.
Członkowie Zespołu Zadaniowego (m.in. Minister Inwestycji iRozwoju Jerzy Kwieciński, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury odpowiedzialnyza kolejnictwo Andrzej Bittel, Prezes PKP SA, Krzysztof Mamiński, DyrektorNarodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. dr hab. inż. Maciej Chorowski) wramach swoich kompetencji realizują Koncepcję przygotowania i realizacjiinwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla RzeczypospolitejPolskiej, przyjętą uchwałą Rady Ministrów nr 172/2017 z dnia 7 listopada 2017r.W części taborowej Komponentu Kolejowego oznacza to ścisłą współpracę ikoordynację zadań w celu zapewnienia osiągnięcia funkcjonalności systemuprzewozów pasażerskich opartego na węźle komunikacyjnym CPK. Efektem tych pracjest opublikowane w dniu 30 października 2018 r. ogłoszenie o zamiarzeprzeprowadzenia dialogu technicznego poprzedzającego ogłoszenie postępowania wsprawie wyboru Wykonawców na opracowanie i dostawę konfigurowalnychelektrycznych zespołów trakcyjnych, którego celem w pierwszym etapie jestprzeprowadzenie badania gotowości rynku do skonstruowania, budowy prototypu iwdrożenia przemysłowego innowacyjnego taboru pasażerskiego. Dialog technicznyprzeprowadzany jest na zlecenie PKP Intercity SA przez NCBiR. Założenia dialogutechnicznego dopuszczają realizację projektu w formule partnerstwainnowacyjnego lub zamówienia przedkomercyjnego. NCBiR planuje przeprowadzeniedialogu technicznego w terminie do 28 lutego 2019r. Dokumentacja zarządczaProgramu CPK w tym jego Komponentu Kolejowego obejmującego część taborową tzw.Program wraz z Dokumentem Wdrażającym, czyli dokumentem wykonawczym do Programuzawierającym w szczególności harmonogramy realizacji oraz budżetyposzczególnych przedsięwzięć podlega przygotowaniom zgodnie z zasadami i wtrybie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym.
„