Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co zostało z projektu Luxtorpeda 2.0? MI wyjaśnia

inforail
22.11.2018 08:49

Założenia koncepcjipn.: Luxtorpeda 2.0 przygotowano przez zespół ówczesnego Ministerstwa Rozwoju.

Deklarowanym w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju(SOR) celem tej koncepcji było stymulowanie rozwoju technologii i produkcjipolskich pojazdów szynowych, ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów transportupasażerskiego.

Jak wyjaśnił wiceminister Andrzej Bittel do połowy 2017 r. MinisterstwoRozowju samodzielnie prowadziło rozmowy z przewoźnikami kolejowymi w trakciektórych ustalono, że w celu wypracowania zasad i sposobu finansowania nowychprojektów innowacyjnych taboru, odbywać się będą spotkania zespołu roboczegods. poolu taborowego. W skład zespołu początkowo weszli przedstawiciele BankuGospodarstwa Krajowego SA, Agencji Rozwoju Przemysłu SA, Polskiego FunduszuRozwoju SA i Ministerstwa Rozwoju. W maju 2017 r. zaproszono równieżprzedstawicieli ówczesnego Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

Również w 2017 r. spółka PKP Intercity SA rozpoczęła rozmowyz Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczące uruchomienia wspólnego projektu,którego celem byłoby stworzenie innowacyjnych pojazdów szynowych. Efektem tychrozmów było podpisanie w dniu 21 lutego 2018 r. listu intencyjnego o wspólnejrealizacji projektów. Podpisany list intencyjny zawierał bazowy harmonogramprac oraz wspólny cel projektu tj. stworzenie innowacyjnych pojazdów szynowychprzez wykonawców wyłonionych w drodze zamówień publicznych. W wyniku pracbadawczo-rozwojowych miał zostać opracowany innowacyjny tabor kolejowy,stanowiący odpowiedź na potrzeby PKP Intercity SA. Planowane było opracowanienowoczesnej lokomotywy elektrycznej, elektrycznego zespołu trakcyjnego orazskładu typu push-pull. Łączny koszt pozyskania ponad 100 sztuk innowacyjnegotaboru dla PKP Intercity SA wstępnie szacowano na około 3,7 mld zł.Przewidywano realizację współpracy z NCBiR w ramach partnerstwa innowacyjnego.Jest to tryb udzielania zamówienia publicznego, który został wprowadzony w 2016roku w znowelizowanym prawie zamówień publicznych. Ma na celu wspieranienowych, jeszcze nieistniejących na rynku rozwiązań, dzięki czemu zamawiającykreuje rynek dla innowacyjnych produktów i usług. W lipcu 2018 r. Spółka PKPIntercity przekazała do NCBiR opis przedmiotu zamówienia na składy typupush-pull.

Premier Mateusz Morawiecki w dniu 15 czerwca 2018 r. decyzjąnr 9 Przewodniczącego Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów w sprawie powołaniazespołu zadaniowego do spraw realizacji Komponentu Kolejowego ProgramuCentralny Port Komunikacyjny zmodyfikował Program Flagowy Luxtorpeda 2.0poprzez włączenie go do Programu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Komponent Kolejowy CPK obejmuje cały system kolejowy w tymtakie podsystemy jak taborowy, infrastrukturalny, zasilania, itp.Przewodniczącym Zespołu Zadaniowego jest Pełnomocnik Rządu ds. CentralnegoPortu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej, Sekretarz Stanu wMinisterstwie Infrastruktury, Pan Mikołaj Wild. W okresie od powołania zespołuzadaniowego do dziś odbyły się 4 posiedzenia w ramach, których określonowymagane parametry taboru niezbędne do przygotowania dalszych etapów realizacjiczęści taborowej Komponentu Kolejowego CPK. Ze względu na planowaną budowęinfrastruktury kolejowej obsługującej Centralny Port Komunikacyjny, przewoźnicykolejowi (dalekobieżni i regionalni) powinni móc zaoferować pasażerom nową,rozszerzoną siatkę połączeń. Wymaga to wyposażenia polskich przewoźnikówpasażerskich w odpowiednio innowacyjny tabor kolejowy.

Członkowie Zespołu Zadaniowego (m.in. Minister Inwestycji iRozwoju Jerzy Kwieciński, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury odpowiedzialnyza kolejnictwo Andrzej Bittel, Prezes PKP SA, Krzysztof Mamiński, DyrektorNarodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. dr hab. inż. Maciej Chorowski) wramach swoich kompetencji realizują Koncepcję przygotowania i realizacjiinwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla RzeczypospolitejPolskiej, przyjętą uchwałą Rady Ministrów nr 172/2017 z dnia 7 listopada 2017r.W części taborowej Komponentu Kolejowego oznacza to ścisłą współpracę ikoordynację zadań w celu zapewnienia osiągnięcia funkcjonalności systemuprzewozów pasażerskich opartego na węźle komunikacyjnym CPK. Efektem tych pracjest opublikowane w dniu 30 października 2018 r. ogłoszenie o zamiarzeprzeprowadzenia dialogu technicznego poprzedzającego ogłoszenie postępowania wsprawie wyboru Wykonawców na opracowanie i dostawę konfigurowalnychelektrycznych zespołów trakcyjnych, którego celem w pierwszym etapie jestprzeprowadzenie badania gotowości rynku do skonstruowania, budowy prototypu iwdrożenia przemysłowego innowacyjnego taboru pasażerskiego. Dialog technicznyprzeprowadzany jest na zlecenie PKP Intercity SA przez NCBiR. Założenia dialogutechnicznego dopuszczają realizację projektu w formule partnerstwainnowacyjnego lub zamówienia przedkomercyjnego. NCBiR planuje przeprowadzeniedialogu technicznego w terminie do 28 lutego 2019r. Dokumentacja zarządczaProgramu CPK w tym jego Komponentu Kolejowego obejmującego część taborową tzw.Program wraz z Dokumentem Wdrażającym, czyli dokumentem wykonawczym do Programuzawierającym w szczególności harmonogramy realizacji oraz budżetyposzczególnych przedsięwzięć podlega przygotowaniom zgodnie z zasadami i wtrybie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym.