Co ze starym poznańskim dworcem? ? po debacie
Zakończyły się konsultacje społeczne ws. fasady staregobudynku dworca. Wstępny projekt modernizacji wraz z układem komunikacyjnym jestjuż gotowy. Dalszych rozmów i konsultacji wymaga wciąż wiele kwestii związanychprzede wszystkim z funkcjonalnością dworca. Zorganizowana przez GłosWielkopolski i Miasto debata wniosła do dyskusji wiele ciekawych postulatów ipropozycji rozwiązań istotnych przede wszystkim dla pasażerów korzystających zkompleksu.
Głównym problemem jest obecnie fatalna komunikacja w obrębiekompleksu dworcowego. Kluczowe dla poprawy sytuacji jest – oprócz budowy kładkiprowadzącej do peronów 4-6 – ponowne udostępnienie im starego budynku dworca.
– Zadaniem, jakie sobie postawiliśmy i naszym głównymzałożeniem, było przywrócenie funkcji pasażerskich w starym budynku dworca irozwiązanie węzła gordyjskiego, jakim jest komunikacja w obrębie ZCK – mówiłpodczas debaty zastępca prezydenta Maciej Wudarski – W pracy nad projektemkoncentrowaliśmy się na 3 kwestiach: budowie kładki, wykorzystaniu ul.Dworcowej do obsługi komunikacyjnej kompleksu i architekturze budynku. Oszczegółach na pewno będziemy jeszcze dyskutować.
W pierwszym etapie miasto przeprowadziło konsultacjedotyczące wyglądu frontowej fasady budynku. Do wyboru były dwie koncepcje:nowoczesna, z przeszkloną fasadą i częściowo odrestaurowanymi fragmentamistarego muru oraz historyczna, zakładająca rekonstrukcję renesansowego portyku.Mieszkańcy wybrali powrót do historycznego wyglądu dworca.
– Fasada, w formie, jaką miała przed II wojną światową,oprócz wartości historycznej ma też walor symboliczny – zaznaczyła JoannaBielawska-Pałczyńska, miejski konserwator zabytków – Jest swego rodzaju nośnikiem informacji oprzeznaczeniu i historycznej funkcji tego miejsca.
Oprócz wyników konsultacji społecznych podczas debatyzaprezentowane zostały szczegóły projektu w zakresie funkcjonalności dworca, zuwzględnieniem kwestii komunikacyjnych.
– W całym układzie komunikacyjnym dworca brakowało miejsca, którepowiązałoby wszystkie elementy rozproszonego układu dworcowego – mówił MichałLah z Pracowni Architektonicznej PiG – Chcieliśmy, by łącznikiem było centrumobsługi pasażerów, z którego podróżni będą mogli szybko dotrzeć na każdy peron.To swoiste serce całego układu będzie się znajdowało na poziomie -1.
Zdaniem ekspertów architektury komunikacja w obrębie ZCKpowinna się opierać na tunelu, tak jak przewiduje to projekt. Tunel – jakogłówny ciąg komunikacyjny – powinien jednak kończyć się nie tylko po stroniezachodniej, ale i wschodniej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Miasto się rozwija, planuje się zabudowę Wolnych Torów. Tootwiera nam perspektywę wschodnią dla kompleksu dworcowego – przekonywałAndrzej Kurzawki, architekt – Wyjście z tunelu powinno się więc znajdować takżeod strony centrum handlowego, tym bardziej, że planowana kładka ma od wschoduwylot na parkingi PCC.
Podobnego zdania jest prof. Piotr Marciniak, który dodatkowozwracał uwagę na konieczność uzupełnienia o funkcje dworcowe poziomu 0, naktóry podróżni wchodzić będą od strony placu Dworcowego. Wstępna koncepcjazakłada, że będą tam jedynie biletomaty.
– Możemy wyodrębnić na poziomie 0 miejsce na kasy, ale ichilość w całym kompleksie zależy od przewoźników – tłumaczył Jarosław Bator,członek zarządu PKP – Nie wiemy jeszcze, ile kas będą chcieli na dworcuutrzymywać przewoźnicy, coraz więcej osób korzysta z biletomatów, rośnie też sprzedażbiletów przez internet.
Postulat uwzględnienia na wszystkich poziomach budynkufunkcji dworcowych, w tym kas biletowych, zgłaszali też mieszkańcy. Proponowaliteż zadaszenie peronów oraz ich remont. Przede wszystkim domagali się szerszychkonsultacji, obejmujących oprócz wyglądu kwestie funkcjonalności dworca.
– To, że dyskusja jest na takim etapie, to efekt trwającychwiele miesięcy rozmów i negocjacji. Jako miasto mamy ograniczone możliwościwpływania na inwestora – tłumaczył prezydent Jacek Jaśkowiak – Będziemyuwzględniać fachowe postulaty, ale musimy też respektować budżety i szukaćkompromisów. Oczywiście będziemy starali się udostępniać na naszych stronachposzczególne etapy projektu, tak by mieszkańcy mogli się wypowiedzieć.
„