Co zamiast biurowca DOKP w Katowicach
inforail
25.11.2008 14:43
Co zamiast biurowca DOKP w Katowicach
W dniu 21 listopada 2008 Polskie Koleje Państwowe S.A. (dalej „PKP”) oraz Hines Polska Sp. z o.o. (dalej „Hines”) zakończyły negocjacje pakietu umów oraz dokumentów dotyczących powołania spółki celowej do wspólnego zagospodarowania terenu przy Alei Roździeńskiego 1 w Katowicach. Czynności przygotowawcze do podpisania parafowanych w dniu dzisiejszym dokumentów potrwają ok. 6 tygodni.
Zamierzeniem spółki celowej, w której udziałowcami mają być PKP i Hines, jest realizacja nowoczesnego kompleksu biurowego zlokalizowanego w najbardziej eksponowanym miejscu Katowic, bezpośrednio obok katowickiego Spodka. Zgodnie z planami partnerów na działce należącej do PKP S.A. przy Spodku powstanie wieża biurowa o łącznej powierzchni do wynajęcia wynoszącej około 41.000 metrów kwadratowych. Ponadto modernizacji poddany zostanie istniejący budynek PKP S.A.. Modernizacja zakłada nadbudowę czterech kondygnacji oraz rozbudowę budynku w poziomie w celu uzyskania powierzchni do wynajmu wynoszącej około 23.000 metrów kwadratowych. Oba budynki będą budynkami biurowymi tzw. klasy A. PKP S.A. oraz Hines spodziewają się otrzymać decyzję o warunkach zabudowy na początku 2009 roku.
Końcowa kompozycja kompleksu będzie przykładem eleganckiej i prostej w formie bryły harmonijnie łączącej oba budynki. Wyraźne proste linie budynków będą kontrastowały z łagodnością łuków położonego w sąsiedztwie Spodka. Zamiarem autora koncepcji architektonicznej jest realizacja architektury z duszą, która doprowadzi do narodzin nowego architektonicznego symbolu miasta Katowice.
Autorem koncepcji architektonicznej biurowców jest światowej sławy architekt Helmut Jahn, projektant tak rozpoznawalnych obiektów jak: Sony Center w Berlinie, siedziba Unii Europejskiej w Brukseli czy One Liberty Place w Filadelfii.
PKP S.A. prowadzi analogiczne rokowania z inwestorami prywatnymi w innych lokalizacjach. Ich celem jest przekształcenie powierzchni biurowych i dworcowych w wizytówki miast. Trwające rokowania dotyczą między innymi: dworca głównego w Katowicach, dworców Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia oraz dworca głównego w Poznaniu. Rokowania dotyczące biurowca przy Alei Roździeńskiego 1 w Katowicach są pierwszymi, w których rokowania z wybranym przez PKP partnerem zostały zakończone. Rokowania dotyczące tej inwestycji rozpoczęły się w czerwcu 2007 roku. Ze strony PKP S.A. w pracach nad projektem uczestniczyła Kancelaria Prawna Trusiewicz&Siwko.
FIRMA HINES
Hines jest wiodącą, prywatną firmą specjalizującą się w prowadzeniu inwestycji, organizacji procesu deweloperskiego i zarządzaniu nieruchomościami, dla której dążenie do doskonałości jest celem nadrzędnym. Firma powstała w Houston w 1957 roku i od tego momentu kieruje się przekonaniem, że budynki o najwyższej jakości i najlepszych rozwiązaniach architektonicznych przyciągają lepszych najemców, uzyskują wyższe czynsze i utrzymują swoją długoterminową wartość. Strategia ta, poparta stabilną pozycją finansową, umożliwiła wzrost firmy Hines od jednoosobowego biura w 1957 roku do międzynarodowej korporacji o niezwykłych osiągnięciach w tworzeniu wartości dla swoich partnerów i inwestorów instytucjonalnych.
Hines cieszy się ugruntowaną pozycją na rynkach Północnej i Południowej Ameryki, Europy oraz Azji. Szerokie doświadczenie i wiedza Hines wdrażane są w nowe spektrum przedsięwzięć inwestycyjnych zarówno na rynkach rozwiniętych jak i rozwijających się. Posiadając swoje biura w 69 miastach w Stanach Zjednoczonych i w 16 innych miastach świata, dysponując aktywami o wartości 22.9 miliardów dolarów, Hines jest jedną z największych firm developerskich na świecie.
Pośród realizacji firmy Hines można znaleźć najbardziej znane obiekty biurowe na świecie, jak również obiekty w sektorze mieszkaniowym, handlowym, magazynowym, hotelarskim, sportowym, użyteczności publicznej oraz dużej skali kompleksy wielofunkcyjne i projekty infrastrukturalne (ponad 1.000 obiektów o łącznej powierzchni przekraczającej 30 milionów metrów kwadratowych). Na wszystkich etapach procesu inwestycyjnego Hines czerpie z szerokiego wachlarza najważniejszych doświadczeń: umiejętnego zarządzania ryzykiem i maksymalizacji zysków.
Pasmo sukcesów oraz reputacja firmy są wynikiem bezkompromisowej dbałości o jakość projektów architektonicznych, rozwiązań inżynieryjnych i budowlanych, szacunku dla środowiska naturalnego oraz dążenia do podnoszenia standardu życia w miastach w ogóle. Filozofia i pasja Geralda D. Hinesa, założyciela firmy, oraz jego syna, Jeffrey’a C. Hinesa, jak również profesjonalna, dojrzała kadra pracująca na całym świecie stanowią kwintesencję tego, co dzisiaj powszechnie określa się terminem „Standard Firmy Hines”.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024