Co z wagonami rowerowymi w PKP Intercity?
Na 17 listopada 2022 PKP Intercity S.A. posiada, oprócz 15 wagonów typu 609A, 58 wagonów z możliwością przewozu więcej niż 10 rowerów – podał w odpowiedzi na interpelację poselską wiceminister Andrzej Bittel.
16 wagonów to wagony typu 168A - wszystkie sprawne, zaś 42 to wagony typu 111Arow – również wszystkie sprawne.
Ile i jakie wagony do przewozu rowerów?
Wiceminister infrastruktury przypomniał także, że realizacja projektu wykonania napraw P5 wagonów 609A jest w przygotowaniu. Procedura udzielenia zamówienia jest w toku. Odbiory wagonów po naprawie P5 są planowane po 2023 roku. W ramach realizowanej strategii inwestycyjnej z perspektywą do 2030 roku nie są zaplanowane inne inwestycje w tabor do przewozu większej liczby rowerów, nie są także planowane zakupy wagonów stricte rowerowych.
Andrzej Bittel wskazał również, że zgodnie ze strategią Spółka dąży do zapewnienia w każdym uruchamianym pociągu możliwości przewozu rowerów w specjalnie przystosowanej do tego strefie. Każda kolejna inwestycja taborowa planowana jest z uwzględnieniem szczególnych potrzeb osób podróżujących z rowerami. PKP Intercity od 2016 roku realizuje zakontraktowane projekty zakupowe, które uwzględniają miejsca do przewozu rowerów m.in. wagony „COMBO”, nowe wagony z „FPS”, nowe jednostki ED160. W przeszłości zrealizowano zakup 60 EZT (20 x ED250, 20 x ED160, 20 x ED161), które także dysponują specjalnie przygotowanymi pod przewóz rowerów miejscami.
PKP Intercity S.A. gromadzi dane dotyczące liczby sprzedanych biletów na przewóz rowerów, które przedstawiają się następująco:
Rok 2019 – 145 586
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Rok 2020 - 144 034
Rok 2021 – 207 846
Rok 2022 - 270 251.
Andrzej Bittel zapewnił również, że PKP Intercity w zakresie realizowanych usług obserwuje rosnące zainteresowanie przewozu rowerów przez pasażerów, dlatego w działaniach inwestycyjnych Spółka dąży do rozwoju oferty przeznaczonej dla rowerzystów w kolejnych latach.