Co z szybką koleją do Czech?
Już od kilku lat władze Czech zainteresowane są budową liniiszybkiej kolei, która połączy Pragę z Wrocławiem ? przypomina poseł HenrykKmiecik. W czeskim projekcie zaproponowano trzy warianty przebiegu linii:
1. Wrocław-Kamienna Góra-Lubawka-Trutnov-HradecKralove-Praga
2.Wrocław-Jelenia Góra-Liberec-Mlada Boleslav-Praga
3.Wrocław-Legnica-Bolesławiec-Zgorzelec-Zawidów-Liberec-Praga
I dalej poseł Kmiecik przypomina, że w roku 2011 zostałpodpisany list intencyjny pomiędzy ministrami infrastruktury Polski i Czechuwzględniający dwa warianty przebiegu linii z Pragi do Wrocławia:
1. Praga-Mlada Boleslav-Liberec-Jelenia Góra-Wrocław
2. Praga-Hradec Kralove-Przełęcz Lubawska-Wrocław
Z kolei w dniu 19 października 2011 r. Komisja Europejskaopublikowała nową listę projektów Transeuropejskiej Sieci Transportowej ( TEN-T) do 2030r. Na tej liście znalazła się budowa linii dużych prędkości pomiędzyWrocławiem i Pragą. PKP PLK ogłosiły w 2014 r. przetarg na wykonanie wstępnegostudium wykonalności m.in. połączenia Wrocław-Praga.
Studium to będzie stanowić podstawę do dalszej realizacjizamierzeń związanych z przygotowaniem dokumentacji przedprojektowej niezbędnejdo budowy linii. Termin wykonania studium określony na koniec czerwca 2015roku.
W związku z powyższym poseł Henryk Kmiecik stawia bardzociekawe pytania:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jaki wariant wybrano do realizacji połączenia Wrocław-Praga?
Jeżeli został wybrany wariant 1C, czyli w kierunku Hradec Kraloveto wjazd do Czech zaplanowano w Lubawce czy Mieroszowie?
Czy wykonane studium zostało uzgodnione ze stroną Czeską?
W jakim terminie planowane jest rozpoczęcie i zakończeniebudowy tego połączenia?
Czy wykonawca studium zaproponował wariant autorski budowytej linii?
Powyższe pytania są rzecz jasna skierowane do Minister MariiWasiak. Z niecierpliwością czekamy na odpowiedź, do tematu wrócimy na łamachInfoRail.