Co z połączeniem do Grodna?
W rozkładzie jazdy 2015/2016 Ministerstwo Infrastruktury iBudownictwa nie zaplanowało zamawiania przewozów do Grodna ze względu naograniczony limit środków budżetowych na dofinansowanie kolejowych przewozówmiędzynarodowych i międzywojewódzkich ? poinformował Piotr Stomma, podsekretarzstanu w resorcie. Do 12 grudnia 2015 r. ww. pociągi funkcjonowały w relacjachMałkinia ? Grodno oraz Ełk ? Grodno i były dotowane z budżetu państwa przezministra właściwego do spraw transportu.
W opinii resortu jako priorytetowe należy traktowaćistniejące przewozy o charakterze stricte dalekobieżnym, które obecnie prowadziPKP Intercity S.A. Natomiast projektowana relacja Warszawa ? Grodno nie wydajesię być obecnie perspektywiczna, tym bardziej, że przepustowość na odcinkuWarszawa ? Białystok będzie zmniejszona zarówno w przyszłym, jak i kolejnychrozkładach jazdy, z powodu prowadzenia kolejnych etapów prac modernizacyjnych wramach projektu Rail Baltica.
Istnieją również inne przesłanki, które wskazują iżuruchomienie przewozów w formie, którą zaproponowała spółka Przewozy Regionalnenie może stanowić priorytetu, biorąc pod uwagę konieczność racjonalnego gospodarowaniaśrodkami publicznymi.
Według MIiB dotychczas prowadzone przewozy do Grodna byłynarażone na silną konkurencję ze strony przewoźników autobusowych, oferującychna trasie Białystok ? Grodno kilkanaście kursów na dobę. Komunikacja autobusowajest atrakcyjna dla pasażera również ze względu na niższe ceny biletów.Powyższa sytuacja wpływała niekorzystnie na frekwencję w pociągach, coskutkowało niskimi przychodami ze sprzedaży biletów i tym samym wysokimdeficytem generowanym przez te połączenia.
Ponadto, biorąc pod uwagę frekwencję pasażerów w pociągachdo i z Grodna, tj. wyższe obłożenie w relacjach przygranicznych i niższeobłożenie w miarę oddalania się pociągu od Białegostoku w głąb kraju, należystwierdzić, że ww. pociągi pełniły rolę przewozów transgranicznych i służyłyzaspokajaniu potrzeb przewozowych ludności województwa podlaskiego imieszkańców Białorusi, w tym Polaków.
Piotr Stomma zwraca również uwagę na aspekt jakościplanowanej usługi. Przewoźnik do realizacji ww. połączeń planował wykorzystanieelektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57, przeznaczonych do ruchuregionalnego i cechujących się niskim komfortem podróżowania. Użycie tegorodzaju taboru do obsługi relacji dalekobieżnej w opinii resortu niezapewniałoby pasażerom odpowiedniego standardu obsługi a także uniemożliwiałobypełne wykorzystanie parametrów zmodernizowanej infrastruktury.
Mając na względzie przedstawione powyżej argumenty resortnie widzi możliwości objęcia umową o świadczenie usług publicznych na 2016 r.połączenia Warszawa ? Grodno. Na podstawie Ustawy o publicznym transporciezbiorowym dotowanie przewozów międzynarodowych przez ministra właściwego ds.transportu w ramach umowy o świadczenie usług publicznych jest fakultatywne.
Jeżeli istnieje pewne zapotrzebowanie na przewozy ocharakterze transgranicznym i utrzymanie połączeń Podlasia z Grodnem jest ważnez uwagi na potrzeby społeczności lokalnej, istnieje możliwość wykonywaniaprzewozów w ramach umowy zawartej przez przewoźnika z Marszałkiem WojewództwaPodlaskiego, który jest organizatorem przewozów wykonywanych w strefietransgranicznej.
Co więcej obecnie Minister Infrastruktury i Budownictwa niema możliwości wygospodarowania środków finansowych na pokrycie deficytu, jakigenerowałyby połączenia do Grodna w ramach limitu zaplanowanego w projekcieustawy budżetowej na 2016 r. na dofinansowanie przewozów pasażerskich. Wzwiązku z tym w ocenie resortu konieczne jest podjęcie działań mających na celuzwiększenie limitu budżetowego na dofinansowanie kolejowych przewozówpasażerskich wykonywanych w ramach usług publicznych podczas zapowiadanejrewizji budżetu na 2016 r.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Spółka Przewozy Regionalne złożyła do PKP Polskie LinieKolejowe wnioski o wytrasowanie dwóch par pociągów i zarządca infrastrukturyujął je w opublikowanym rozkładzie jazdy 2015/2016. W rozkładzie jazdy pociągiw relacji Warszawa ? Grodno są oznaczone jako kursujące po ogłoszeniu, zatem wchwili zapewnienia środków na ich dofinansowanie możliwe będzie ichuruchomienie.
Stomma zaznacza, że ostateczny kształt siatki połączeńuzależniony jest od wielu czynników, przede wszystkim od limitu dofinansowaniaprzewidzianego na dany rok w ustawie budżetowej. Niemniej jednak, w związku zlicznymi protestami podróżnych w sprawach niezadowalającego rozkładu jazdypociągów 2015/2016, w resorcie podejmowana jest krytyczna analiza nowegorozkładu jazdy ? badane są możliwości jego korekt w różnych perspektywachczasowych z oszacowaniem skutków finansowych dla przewoźników kolejowych orazbudżetu państwa. Analizy te obejmują także sprawę kursowania pociągówmiędzynarodowych do Grodna.
W związku z tym resort transportu informował władzesamorządowe województwa podlaskiego o konieczności przeanalizowania potrzebprzewozowych lokalnej społeczności i podjęcia działań w kierunkuwygospodarowania z własnego budżetu środków na dofinansowanie transgranicznychprzewozów kolejowych. Z informacji uzyskanych za pośrednictwem spółki wynika,iż Województwo Podlaskie nie zamierza organizować połączeń w strefietransgranicznej. Stanowisko takie budzi jednak wątpliwości, zważywszy iż władzewojewództwa deklarowały zamiar zamawiania w 2016 r. przewozów w innej relacjitransgranicznej, tj. na trasie Białystok ? Kowno.
Gotowość do uruchomienia powyższego połączenia wyraziłytakże PKP Intercity. Podobnie jednak, jak w przypadku oferty zaplanowanej przezPrzewozy Regionalne, warunkiem rozpoczęcia świadczenia usług przez przewoźnikajest uprzednie zagwarantowanie w budżecie państwa dodatkowych środków napokrycie różnicy pomiędzy kosztami i przychodami.
Ponadto zmiany oferty międzynarodowej, takie jakuruchamianie nowych połączeń, wymagają każdorazowego uzgadniania z wszystkimistronami zaangażowanymi w realizację usługi, w tym przypadku z KolejąBiałoruską. Z tego względu wdrażanie nowych przewozów międzynarodowych jestprocesem długotrwałym i wymagającym podejmowania działań z dużo większym wyprzedzeniem,niż w przypadku relacji krajowych.
„