Co z okolicą katowickiego dworca?
Szeroko konsultowanewarsztaty architektoniczne mają dać podstawę do zaprojektowania przestrzenipublicznej i parkingów przy ul. Dworcowej i Tylnej Mariackiej w ścisłym centrumKatowic. Samorząd przedstawia przedsięwzięcie jako dokończenie przebudowy tejczęści miasta.
Obok planowanej inwestycji przy ul. Dworcowej i TylnejMariackiej, władze Katowic porozumiały się już z PKP PLK ws. koordynacjiprzebudowy pobliskiego wiaduktu kolejowego nad ul. św. Jana. Pod wiaduktem mapowstać przystanek autobusowo-tramwajowy – z tunelem do katowickiego dworca.
W ostatnich latach w śródmieściu Katowic m.in. wyremontowanoRynek wraz z okolicznymi ulicami, wcześniej ul. Mariacką, na której koncentrujesię rozrywkowe życie miasta (wraz z Tylną Mariacką, gdzie powstały miejscaparkingowe). Od lat powraca sprawa potrzeby przebudowy i ożywienia ul.Dworcowej, przy której mieszczą się m.in. hotele i zaniedbany dziś, zabytkowydawny dworzec – obecnie w nowych, prywatnych rękach.
W poprzednich latach zakładano m.in., że pod ul. Dworcowąpowstanie podziemny parking. Jak jednak poinformował podczas czwartkowegobriefingu prezydent Katowic Marcin Krupa, ostatnie analizy i rozmowy zokolicznymi przedsiębiorcami doprowadziły do wniosku, że budowa tam podziemnegoparkingu będzie zbyt dużym utrudnieniem.
„W dyskusjach doszliśmy do wniosku, że będziemybudowali prawdopodobnie parking jednopoziomowy lub wielopoziomowy w przestrzeniul. Tylnej Mariackiej – z wykorzystaniem przestrzeni dedykowanej kiedyś podniemożliwą już dziś budowę szybkiej kolei regionalnej” – powiedział Krupa.Chodzi o wstępnie uzgodnione już z koleją poszerzenie przestrzeni TylnejMariackiej o niewykorzystywane dziś ok. 10 metrów w głąb nasypu torówkolejowych.
Odpowiedź na pytania np. o liczbę poziomów przyszłegoparkingu na Mariackiej Tylnej mają dać warsztaty dla architektów, które -prowadzone przez katowicki oddział Stowarzyszenia Architektów Polskich – mająrozpocząć się w przyszłym tygodniu. Warsztaty mają skutkować wypracowaniemprzebudowy całego obszaru ul. Dworcowej i Mariackiej Tylnej.
W warsztatach mają brać udział trzy rekomendowane przez SARPzespoły, których zadaniem będzie wypracowanie spójnej, całościowej koncepcjizagospodarowania wskazanych miejsc – wraz z uwzględnieniem istniejących iplanowanych powiązań (m.in. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ma w pobliżubudować nowy przystanek kolejowy Katowice Damrota). Wyniki warsztatów majązostać ogłoszone 8 czerwca.
Jak wymieniał Krupa, wstępne założenia przebudowy to m.in.zamknięcie ul. Dworcowej dla ruchu (z wyjątkiem wchodzącej na kilkanaściemetrów zatoczki od strony ul. św. Jana dla potrzeb działających w tym rejonieprzedsiębiorców) i utworzenie tam Placu Dworcowego dla pieszych, a takżewprowadzenie dwukierunkowego ruchu na Mariackiej Tylnej – jako dojazdu i wyjazduz planowanego tam parkingu.
Architekt miasta Stanisław Podkański zapewnił, że wszyscyinwestorzy i użytkownicy, którzy wokół Placu Dworcowego „organizują swojeplany i przystępują do różnych przedsięwzięć, na bieżąco biorą udział w tychdyskusjach i również na zakończenie warsztatów będą proszeni o zgłoszenieswoich opinii”. Celem jest, aby koncepcja, która trafi do realizacji,”była jak najbardziej osadzona w realiach”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Według Podkańskiego uczestnicy warsztatów będą proszeni oprzygotowanie dwóch koncepcji parkingów – jednopoziomowego i wielopoziomowego.Nawet ta pierwsza wersja ma jednak dać więcej miejsc parkingowych, niż obecnieistnieje w tym rejonie miasta. Architekt miejski zaznaczył, że budowa tamparkingów – w kolizji z prawem budowlanym – będzie wymagała dopuszczenia doodstąpienia od tych przepisów.
Podkański wskazał też, że w pierwszej kolejnościprzebudowany ma zostać rejon Tylnej Mariackiej. Gdy tam powstanie częśćdojazdowa i parkingowa, będzie można zająć obecną ul. Dworcową. Krupaakcentował ponadto, że przedsięwzięcie powinno być czasowo spójne z planamiinnych inwestorów dotyczącymi okolicznych budynków.
Od inwestora, spółki PKP PLK, zależy natomiast perspektywaprzebudowy pobliskiego wiaduktu kolejowego nad wiodącą do katowickiego rynkuul. św. Jana. Władze Katowic zdołały już porozumieć się z kolejową spółką, abyzmienić pierwotny projekt przebudowy. Ze swej strony dołożyły do niegoutworzenie pod wiaduktem nowego przystanku autobusowo-tramwajowego.
Do wspólnych peronów dla autobusów i tramwajów prowadzić mabezpośrednie dojście z katowickiego dworca. Do minicentrum przesiadkowego, jaknazywają to miejsce katowiccy samorządowcy, przebity ma bowiem zostać tunel -od istniejącego tunelu pod czwartym peronem dworca.
Przebudowę obszaru ul. Mariackiej Tylnej i Dworcowej masfinansować miasto (dotąd zarezerwowano 30 mln zł pod kątem dawnych planówbudowy parkingu pod ul. Dworcową). Koszty będą zależały m.in. od tego czy dobudowy parkingu przy Mariackiej Tylnej pozyskiwany będzie partner prywatny.”Im taniej, tym lepiej, ale ma być tanio i dobrze” – wskazał Krupa.
Prezydent Katowic zadeklarował, że miasto jestzdeterminowane, by zrealizować całą tę inwestycję. Jego zdaniem, zarezerwowanedotąd środki wydają się wystarczające. „Oczywiście takie, jakie będąpotrzebne, takie na pewno jako miasto będziemy desygnować, bo to jest ostatniwłaściwie już element takiego domknięcia przebudowy ścisłego centrum” -zaznaczył.
„