Co z modernizacją korytarza Szczecin – Trójmiasto i linią nr 402?
WiceministerInfrastruktury Andrzej Bittel przedstawił informacje dotyczące modernizacjiciągu transportowego Trójmiasto-Szczecin i elektryfikacji linii kolejowej nr402.
Odpowiadając na interpelację posła Artura Łąckiego wskazał,że w zakresie poprawy dostępności kolejowej na obszarze województwa zachodniopomorskiegow „Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku” ujęto szereg inwestycji liniowycho wartości 7,5 mld zł, w wyniku realizacji których nastąpi poprawaprzepustowości linii, częstotliwości, skomunikowania oraz punktualnościrealizowanych połączeń, jak również skrócenie czasu jazdy zarówno pociągówpasażerskich jak i towarowych oraz zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Ponadto w ramach „Programu Inwestycji Dworcowych na lata2016-2023” w województwie zachodniopomorskim przebudowane zostaną 3 dworcekolejowe (Szczecin Dąbie, Kołobrzeg i Koszalin) o łącznej wartości 40,1 mln zł.
Studium wykonalności
PKP Polskie Linie Kolejowe obecnie realizuje kontrakt naopracowanie studium wykonalności „Prace na ciągu transportowym Trójmiasto –Szczecin na odc. Słupsk – Szczecin Dąbie przez Koszalin Stargard/Kołobrzeg –Goleniów obejmującym linie kolejowe nr 202, 351, 401 i 402”, które przeanalizujecałościowo stan infrastruktury linii i określi optymalny wariant modernizacjizgodnie z obecnymi i prognozowanymi potrzebami ruchowymi. Umowa na opracowanieww. studium wykonalności podpisana została 9 lutego 2018 roku. Zgodnie zotrzymanymi od PKP PLK informacjami, wybór wariantu inwestycyjnego planowanyjest w II kwartale 2020 roku, natomiast zakończenie umowy planowane jest w III kwartale2020 roku – podał Andrzej Bittel.
Jednym z celów studium jest analiza optymalnego zakresumodernizacji linii kolejowej nr 402, w tym jej elektryfikacji, celemograniczenia wykluczenia komunikacyjnego miast przy niej zlokalizowanych. Każdyze zdefiniowanych wariantów inwestycyjnych będących przedmiotem szczegółowychanaliz technicznych w ramach omawianego studium wykonalności zakłada w swymzakresie elektryfikację linii kolejowej nr 402 Koszalin – Goleniów na odcinkuKołobrzeg – Goleniów.
Warianty inwestycyjne
Wśród zdefiniowanych wariantów inwestycyjnych będących przedmiotemszczegółowych analiz technicznych w ramach studium wykonalności znajduje sięwariant zakładający w swym zakresie m.in. dobudowę drugiego toru na liniikolejowej nr 402 na odcinku Kołobrzeg – Goleniów. Realizacja prac projektowych,jak i data rozpoczęcia robót budowlanych uzależniona jest od dostępności funduszyunijnych.
Ostateczna lista projektów planowanych do realizacji będzieuwarunkowana dostępnością środków finansowych. Aktualnie nie są znane zasadykorzystania z instrumentów finansowych UE, jak również wielkość alokacji dlaprzyszłej perspektywy na lata 2021-2027, w tym dla programów regionalnych iFunduszu Spójności.
Projekty na lata 2021- 2027
W zakresie propozycji projektów do realizacji w ramachprzyszłej perspektywy na lata 2021 – 2027 ze środków Regionalnego ProgramuOperacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego analizowane są dwa projekty,które planowane były do realizacji w bieżącej perspektywie 2014–2020, jednak zewzględu na niewystraczającą alokację środków nie zostały one zrealizowane bądźzostały zrealizowane tylko częściowo, tj.:
– Rewitalizacja linii kolejowej nr 210 na odcinku Szczecinek– Runowo Pomorskie, etap II;
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Rewitalizacja linii kolejowej nr 405 odcinek Szczecinek –granica województwa.
Ponadto, w toku uzgodnień z Urzędem Marszałkowskim WojewództwaZachodniopomorskiego związanych z planowaniem nowej perspektywy, zostałyzaproponowane przez samorząd województwa zachodniopomorskiego poniższeprojekty:
– Prace na linii kolejowej nr 403 Ulikowo – Piła;
– Rewitalizacja linii kolejowej nr 410 na odcinku Drawno –Choszczno;
– Prace na linii kolejowej nr 407 Wysoka Kamieńska – KamieńPomorski;
– Budowa nowych i modernizacja istniejących przystanków kolejowychna obszarze województwa zachodniopomorskiego.
Do 2028 roku
Jednocześnie Andrzej Bittel poinformował, że w MinisterstwieInfrastruktury trwają obecnie prace nad Programem Uzupełniania Lokalnej iRegionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2028 roku. Program skierowanyjest do wszystkich jednostek samorządu terytorialnego, które wpisują się wzałożenia realizacji projektów służących rozwojowi sieci połączeń kolejowych. Podejmowanew ramach Programu działania wpłyną na likwidację luk w połączeniach pasażerskich,pozwolą na włączenie obszarów o niedostatecznej dostępności komunikacyjnej wprocesy gospodarcze i rozwojowe kraju, oraz na usprawnienie połączeń z miastamiwojewódzkimi. Jednostki samorządu terytorialnego zainteresowane realizacjąinwestycji w ramach programu muszą spełnić warunki objęcia wsparciem, w tymzapewnić 15% wkładu własnego dla zakresu inwestycji kwalifikującego się dowsparcia. Ewentualna realizacja zadań inwestycyjnych uzależniona byłaby wszczególności od zainteresowania ze strony jednostek samorządu terytorialnego.Realizatorem i wykonawcą Programu będzie PKP PLK (przy współpracy z zaangażowanymiw realizację projektów jednostkami samorządu terytorialnego), która jestorganizacyjnie i technicznie przygotowana do wdrożenia i realizacji Programu.Szczegółowe warunki, kryteria oceny i wyboru projektów będą publikowane wramach naborów ogłaszanych przez PKP PLK.
„