Co z kolejami dużych prędkości w Polsce?

inforail
12.10.2015 08:06

Polityka rozwoju systemu kolei dużych prędkości w Polscezostała określona w strategii ponadregionalnej Program budowy i uruchomieniaprzewozów kolejami dużych prędkości w Polsce, przyjętej przez Radę Ministrów wdniu 19 grudnia 2008 roku ? informuje Dorota Pyć – podsekretarz stanu wMinisterstwie Infrastruktury i Rozwoju. Program ten zakłada przeprowadzenieszeregu przedsięwzięć inwestycyjnych obejmujących budowę linii dużych prędkościWarszawa ? Łódź ? Wrocław/Poznań o prędkości maksymalnej 300-350 km/h, (tzw.linia ?Y?) wraz z jej przedłużeniami w kierunku Berlina i Pragi, a takżedostosowanie głównych ciągów pasażerskich do prędkości 200-250 km/h poprzez ichmodernizację.

Tym niemniej, biorąc pod uwagę horyzont oddania doeksploatacji KDP, jakim jest rok 2030, obecnie nie można jednoznacznieokreślić, jakie będą szczegółowe rozstrzygnięcia w tej sprawie. W przyjętejprzez Radę Ministrów w dniu 22 stycznia 2013 r. Strategii Rozwoju Transportu doroku 2020 (z perspektywą do 2030 roku) wskazano, że decyzje o podjęciu budowylinii KDP zapadną do roku 2020. Należy również podkreślić, że kluczowąprzesłanką determinującą podjęcie decyzji o przystąpieniu do budowy systemu KDPw Polsce jest uprzednia poprawa stanu technicznego eksploatowanego obecniesystemu kolei konwencjonalnej. Oznacza to przyznanie zdecydowanego priorytetupolityce modernizacji oraz rehabilitacji istniejących linii kolejowych, a takżeuzupełnienia ich o brakujące odcinki sieci.

Jak informuje MIR obecnie prowadzone są prace studialnezapewniające możliwość wypracowania decyzji dotyczącej rozpoczęcia realizacjiomawianej inwestycji. Głównym opracowaniem, zrealizowanym do końca 2013 rokubyło Studium Wykonalności dla budowy linii dużych prędkości Warszawa ? Łódź ?Poznań/Wrocław, a także dokumentacja dotycząca modernizacji linii kolejowej E65Południe na odcinku Grodzisk Mazowiecki ? Kraków/Katowice ?Zebrzydowice/Zwardoń ? granica Państwa. Ponadto, w dalszym ciągu trwają pracekońcowe nad realizacją umów na opracowanie studiów wykonalności przystosowaniawęzłów: łódzkiego, poznańskiego i wrocławskiego do obsługi KDP oraz zapewnieniaich intermodalności z innymi środkami transportu. Trwają również prace nadwstępnym studium wykonalności dla przedłużenia linii dużych prędkości Warszawa? Łódź ? Poznań/Wrocław do granicy z Niemcami w kierunku Berlina oraz dogranicy z Republiką Czeską w kierunku Pragi.

Obecnie planuje się, że w perspektywie 2014?2020kontynuowane będzie zadanie dotyczące opracowania dokumentacji dla linii ?Y?(dokumentacja środowiskowa).

Przedstawicielka MIR wyjaśnia, że Przewodniczący KomisjiEuropejskiej, Jean-Claude Juncker, zaproponował Plan Inwestycyjny dla Europy(tzw. plan Junckera). Plan zakłada m.in. utworzenie Europejskiego Funduszu narzecz Inwestycji Strategicznych (ang. European Fund for Strategic Investments ?EFSI), w ramach struktury Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Fundusz ten mauruchomić 315 mld euro na inwestycje w całej UE w latach 2015?2017. Środki będąprzeznaczone m.in. na realizację strategicznych inwestycji infrastrukturalnych.

W Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju w 2014 r.opracowano listę zadań wstępnie możliwych do objęcia wsparciem funduszu EFSI. Wramach tych projektów ujęto m.in. projekt budowy KDP w przebiegu Warszawa ?Łódź ? Poznań/Wrocław. Zgłoszenie projektu nie przesądza jeszcze o możliwościjego sfinansowania. Decyzja o ewentualnym przyznaniu środków finansowych najego realizację pozostaje uzależniona od ocen dokonywanych przez EBI.

Według MIR przyjęte kryteria, warunkujące przebieg KDP,wynikają z potrzeby zminimalizowania negatywnego wpływu na środowisko oraz wmiarę możliwości wyeliminowania wszelkich kolizji z infrastrukturą i obszaramizabudowanymi, które zostały na tym etapie zidentyfikowane, przy jednoczesnymzachowaniu bardzo rygorystycznych parametrów geometrycznych dla linii. Wtrakcie realizacji projektu zostaną zachowane odpowiednie warunki przyrodnicze,ekologiczne, historyczne i krajobrazowe, a spójność komunikacyjną tych obszarówzapewni wybudowanie odpowiedniej liczby bezkolizyjnych skrzyżowań.

W celu wyeliminowania ryzyka wypadków komunikacyjnych zudziałem pieszych, pojazdów lub zwierząt przewiduje się ogrodzenie liniikolejowej KDP na całej jej długości. Dla ochrony istniejącej zabudowy przedhałasem zaproponowano budowę ekranów akustycznych. Na etapie projektubudowlanego dokonana zostanie weryfikacja zabezpieczeń przeciwhałasowych zuwzględnieniem aktualnego wówczas zagospodarowania terenu, aktualnieobowiązujących przepisów, metodyk obliczeniowych oraz informacji o emisjihałasu z taboru planowanego do zakupu i wykorzystania w ramach KDP. Ekranytakie będą stanowiły przedmiot szczegółowych analiz technicznych, a ichskuteczność będzie potwierdzona pomiarami po oddaniu linii kolejowej doużytkowania,

W projekcie budowy linii KDP zaplanowano również obiektyumożliwiające przemieszczanie się pieszych i zwierząt oraz komunikację kołową wpostaci: wiaduktów drogowych, wiaduktów kolejowych, mostów kolejowych,przejazdów gospodarczych oraz przejść dolnych dla zwierząt małych, średnich idużych.

Procesowi wytyczania trasy KDP towarzyszyły analizyoddziaływania poszczególnych rozpatrywanych wariantów na środowisko. Pozwoliłoto ominąć najistotniejsze obiekty wrażliwe na trasie kolei. Należy jednakpodkreślić, że wymagania co do krzywizny łuków i nachyleń toru dla kolei dużychprędkości są znacznie bardziej restrykcyjne niż dla standardowych liniikolejowych, co powoduje duże trudności z ?omijaniem? pojedynczych obiektów.Niemniej jednak w ramach trasowania KDP udało się ominąć prawie wszystkieobszary Natura 2000, rezerwaty przyrody, obszary gęsto zaludnione, obszaryzabytkowe itd. Tym samym udało się znacząco ograniczyć sumaryczne oddziaływanielinii kolejowej na środowisko.