Co z koleją podsudecką? Pociągów PKP IC nie będzie
Co dalej zmodernizacją kolei podsudeckiej? Jest stanowisko MIB w tej sprawie.
Jak informuje Andrzej Bittel, Podsekretarz Stanu, zgodnie zzapisami Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r., w ramach linii kolejowej nr137 przewidziany do realizacji jest projekt pn. „Rewitalizacja linii kolejowejnr 137 na odcinku Legnica – Dzierżoniów” ze środków Regionalnego ProgramuOperacyjnego Województwa Dolnośląskiego na łączną kwotę 65,0 mln zł netto.Obecnie opracowywane jest studium wykonalności (wraz z wnioskiem odofinansowanie), którego ukończenie planowane jest na III kwartał 2018 r.Realizacja prac budowlanych na odcinku Dzierżoniów – Legnica, polegającychm.in. robotach torowych, pracach związanych z urządzeniami sterowania ruchemkolejowym i energetyką, przewidziana jest w latach 2019 – 2020.
Jednocześnie Bittel informuje, że odcinek Katowice –Kędzierzyn Koźle linii kolejowej nr 137 objęty jest projektem pn. „Prace na podstawowychciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, etap II: linia E30 naodcinku Katowice – Chorzów Batory oraz Gliwice Łabędy”. Zadanie to ujęte jestna liście rezerwowej projektów finansowanych z instrumentu Connecting EuropeFacility (CEF) Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. Jego realizacja będziemożliwa w przypadku zabezpieczenia środków finansowych na ww. zadanie.
Z uwagi na pełne przypisanie dostępnej puli środków naprojekty przewidziane do realizacji w ramach Krajowego Programu Kolejowego do2023 r., w chwili obecnej nie są planowane inne projekty inwestycyjne naprzedmiotowej linii. Niemniej mając na uwadze znaczenie magistrali podsudeckiejdla rozwoju gospodarczego i spójności społeczno-gospodarczej regionu, PKP PLKanalizuje zasadność realizacji dodatkowych zadań na ww. linii w ramach projektupn. „Prace na linii kolejowej nr 137 na odcinku Kędzierzyn Koźle – KamieniecZąbkowicki – Legnica wraz z elektryfikacją” w perspektywie finansowej po 2021roku.
W związku z powyższym PKP PLK podjęła działania związane naprzygotowaniem dokumentacji przedprojektowej dla ww. projektu ze środkówkrajowych. Przetarg na wybór wykonawcy dokumentacji został ogłoszony w dniu 20czerwca 2017 r., a podpisanie umowy planowane jest w IV kwartale br. W ramachplanowanych do przeprowadzenia analiz możliwe będzie określenie docelowegoprzeznaczenia linii kolejowej nr 137 dla połączeń pasażerskich i towarowych ocharakterze regionalnym i międzyregionalnym, jak również pozyskanie wiedzy oniezbędnych zakresach rzeczowo-finansowych przyszłej inwestycji. Zakończenieprac związanych z opracowaniem studium planowane jest na I kwartał 2019 r.
W odniesieniu do przewozów pasażerskich Bittel informuje, żesieć przewozów pasażerskich dotowanych z budżetu państwa przez ministrawłaściwego do spraw transportu została określona w rozporządzeniu MinistraInfrastruktury i Budownictwa z dnia 8 grudnia 2016 r. zmieniającymrozporządzenie w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportuzbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich imiędzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym. Dokument tenobejmuje najistotniejsze połączenia międzywojewódzkie i międzynarodowe, naktórych priorytetem jest zapewnienie odpowiedniej oferty w ruchu dalekobieżnym.Biorąc pod uwagę obecny brak dostępności odpowiedniego taboru przeznaczonego doobsługi odcinka Legnica – Kędzierzyn Koźle oraz wysokość ewentualnych kosztówuruchomienia regularnych połączeń dalekobieżnych po niezelektryfikowanym fragmencieprzedmiotowej trasy, Minister Infrastruktury i Budownictwa w ramach dostępnegow ustawie budżetowej limitu na przewozy międzywojewódzkie nie może zapewnić, żew najbliższym czasie uruchomiony zostanie pociąg na ww. linii.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z informacji uzyskanych od PKP Intercity wynika, że nieplanują one w perspektywie do roku 2020 uruchomienia połączeń na przedmiotowymodcinku ze względu na ograniczoną dostępność lokomotyw spalinowych.
Ponadto Andrzej Bittel informuje, że jeżeli uruchomieniepociągów na danej trasie jest istotne z uwagi na potrzeby transportowe lokalnejspołeczności, w świetle obowiązujących przepisów samorządy województw mająmożliwość zamawiania i dofinansowania tego rodzaju usług o charakterzeregionalnym, jako ustawowi organizatorzy publicznego transportu zbiorowego wwojewódzkich i międzywojewódzkich przewozach pasażerskich. W związku z tym dlauruchomienia postulowanego połączenia niezbędne jest także zaangażowanie UrzęduMarszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego i Urzędu Marszałkowskiego WojewództwaOpolskiego – stwierdza Podsekretarz Stanu w MIB.
„