Co z czeskimi i słowackimi wagonami w składach PKP Intercity?

inforail
10.06.2020 11:45

W ostatnich latach,zwłaszcza w okresie wakacji, w składach pociągów PKP Intercity można byłospotkać wagony czeskie i słowackie. Sytuacja ta zmieniła się w kontekścieepidemii koronawirusa.

Sprawą tych wagonów zainteresował się również poseł JanSzopiński, ale w swojej interpelacji postawił pytania o dzierżawę wagonówczeskich i słowackich. A w takiej formie PKP Intercity z nich nie korzystają, stądteż odpowiedź wiceministra Andrzeja Bittela ograniczyła się do stwierdzenia, iżPKP Intercity nie dzierżawią wagonów słowackich i czeskich. Co nie oznacza, żez nich nie korzystały.

Z zapytaniem w tej sprawie zwróciliśmy się do przewoźnika,który przesłał nam wyczerpującą odpowiedź.

PKP Intercityuruchamia część pociągów zestawionych z czeskich i słowackich wagonów. Włączanesą do składów pociągów kursujących w Polsce. Podobna praktyka dotyczy wagonów,których właścicielem jest PKP Intercity, a które kursują po terytorium Czech iSłowacji. Ta współpraca opiera się na zasadzie wzajemnych rozliczeńwagonokilometrów pomiędzy poszczególnymi zarządami kolei, nie ma tutaj zatemmowy o procedurze dzierżawy. Obecnie w związku z zamknięciem granic dlakolejowego ruchu pasażerskiego brak jest wzajemnego korzystania z wagonów.

Skorzystanie z wagonówsąsiednich kolei, a tym samym uruchomienie części zaplanowanych letnichpołączeń  w rocznym rozkładzie jazdy,uzależnione jest od terminu otwarcia granic w jednym z przygotowywanych etapówznoszenia przez rząd ograniczeń spowodowanych epidemią koranawirusa –poinformowała nas Katarzyna Grzduk, rzeczniczka prasowa PKP Intercity.

Pozostając jeszcze w temacie wagonów, ale już tychnależących do PKP Intercity z odpowiedzi na interpelację, o której wspomnieliśmywcześniej, wiceminister Andrzej Bittel poinformował, że w ramach realizowanychkontraktów około 80 wagonów oczekuje obecnie na przyjęcia przez Zakłady Naprawczedo wykonania modernizacji na poziomie P5. Dla 255 wagonów trwają postepowaniaprzetargowe na naprawy na poziomie P5 i po ich rozstrzygnięciu wagony równieżzostaną przekazane do napraw. Dla kolejnych około 90 wagonów trwają obecnieprace przygotowawcze przed ogłoszeniem postępowań przetargowych również nawykonanie napraw na poziomie P5. Jak wiadomo – pisaliśmy o tym na łamachInfoRail.pl – ten przetarg także został już ogłoszony.