Co z Chopinem?

inforail
11.08.2017 09:42

Pociąg nr 406/407″Chopin” z Warszawy Wschodniej do Wiednia przez Katowice z wagonami doPragi i Budapesztu jest pociągiem nocnym objętym dofinansowaniem przez ministrawłaściwego do spraw transportu, jako organizatora przewozów międzynarodowych, wramach umowy o świadczenie usług publicznych – wyjaśnia MIB.

W ramach prac nad rozkładem jazdy pociągów międzynarodowychna okres 2017/2018 (ważny od 10.12.2017 r.), PKP Intercity w celu poprawyrentowności połączeń na południe kraju, zaproponowała kursowanie wyłączniejednego pociągu nocnego tj. „Chopin” w relacji bez zmian, ale ze zmienionątrasą przejazdu przez Kraków a nie Katowice. Zmiana ta polega na połączeniudwóch pociągów w jeden, tj. pociągu „Chopin” i pociągu nocnego nr 402/403″Silesia” relacji Kraków Gł. – Bohumin. Ww. rozwiązanie, oprócz poprawy wynikufinansowego, a co za tym idzie zmniejszenia zapotrzebowania na rekompensatę ześrodków budżetu państwa, ma również na celu:

– zmniejszenie zapotrzebowania na wagony sypialne (WL) imiejscami do leżenia (Bc), które mogą być wykorzystane w ramach nocnychpołączeń międzywojewódzkich (np. z południa kraju na północ). Według danychPrzewoźnika, wykorzystanie obecnie kursujących wagonów sypialnych i kuszetek wpociągu „Chopin” i „Silesia” jest niezadawalające. Zatem, przeznaczenie ww.wagonów na nocne połączenia krajowe pozwoli zwiększyć efektywność wykorzystaniatego typu wagonów;

– realizację ustaleń międzynarodowych. Oferta przewozowajest uzgadniana przez wszystkich przewoźników kolejowych, z krajów obejmującychtrasę przejazdu pociągu międzynarodowego.

W omawianym przypadku są to: Koleje Czeskie (CD), KolejeAustriackie (OBB), Koleje Słowackie (ZSSK) i Koleje Węgierskie (MAV).

Na podstawie prowadzonych przez PKP Intercity badań,największe potoki dla pociągów międzynarodowych jadących w kierunku południowymgenerują aglomeracje: warszawska i małopolska, a dopiero na kolejnym miejscujest konurbacja śląska. Uwzględniając powyższe, w rozkładzie jazdy pociągów2017/2018 zaplanowano na stacji Czechowice Dziedzice obustronne skomunikowaniepociągu „Chopin” z pociągiem IC 1404/4102 relacji Warszawa Wschodnia – BielskoBiała Główna – Warszawa Wschodnia, kursującym m.in. przez Częstochowę iKatowice. Zatem, połączenie Górnego Śląska z Wiedniem, Pragą i Budapesztembędzie utrzymane.

Ponadto MIB informuje, że pociąg IC 1404/4102 w ramachrozkładu jazdy 2017/2018 dla konurbacji śląskiej będzie pełnił funkcjędojazdową jako pierwszy pociąg w dobie z Katowic do Warszawy a także jakoostatni z Warszawy do Katowic. Ponadto, nowe połączenie obsługiwać będziemieszkańców Sosnowca, Dąbrowy Górniczej, Zawiercia, Częstochowy i PiotrkowaTrybunalskiego. Pociąg ten będzie zestawiony z nowych elektrycznych zespołówtrakcyjnych ED161 Dart, wyposażonych w klimatyzację oraz miejsca dla pasażerówna wózku inwalidzkim i pasażerów podróżujących z rowerami.

Jako uzupełnienie oferty przewozowej w komunikacjimiędzynarodowej w ramach rozkładu jazdy pociągów 2017/2018 planowane jesturuchomienie pociągu EC 101/100 „Moravia” relacji Katowice – Wiedeń – Katowice,skomunikowanego w Brzecławiu i Ostrawie z pociągami z/do Budapesztu i Pragi.Planowany jest odjazd pociągu ze stacji Katowice o godzinie 5.35 i powrót do Katowico godzinie 22.35.

W związku z powyższym, zmiana trasy pociągu „Chopin” niewpłynie niekorzystnie na dostęp do połączeń kategorii ekonomicznych dlamieszkańców Górnego Śląska. Jednocześnie podkreślam, że główną przesłankązmiany trasy pociągu „Chopin” było dostosowanie oferty przewozowej do potrzebpodróżnych odbywających przejazdy w relacjach międzynarodowych orazoptymalizacja wyniku finansowego pociągu.