Co w Krakowie? Nowy peron i nowe tory

inforail
20.04.2018 09:53

Jeszcze w kwietniupasażerowie skorzystają z wygodniejszego peronu na przystanku Kraków Mydlniki.Pociągi z wykorzystaniem nowych urządzeń pojadą po nowym torze w stronęKrakowa. Kończy pierwsza faza modernizacji odcinka Kraków Główny – Kraków Mydlnikina linii kolejowej E30 – podały PKP PLK.

Odcinek Kraków Główny Towarowy – Kraków Mydlniki, tonajkrótsza, 5 km część modernizowanej linii między stolicami Śląska iMałopolski. Jednak to inwestycja bardzo wymagająca pod względem zakresu,złożoności i koordynacji prac. Trasa krzyżuje się z linią nr 95 (która przezNową Hutę prowadzi do Podłęża), linią nr 118 na lotnisko w Balicach orazobwodową linią towarową nr 100. To wymaga bardzo dokładnego planowania ikoordynowania robót, by zapewnić przejazd pociągów pasażerskich i towarowych.

Od 26 kwietnia pociągi będą kursować po nowych torach. Nabudowie trwają obecnie ostatnie intensywne przygotowania do przełożenia ruchuna nowobudowane tory Kraków Główny Towarowy – Kraków Mydlniki. Wykonawcy kończąusypywanie kruszywa i montaż sieci trakcyjnej. Trwa precyzyjne sprawdzaniesystemów odpowiedzialnych za sterowanie ruchem kolejowym. Inspektorzy PKPPolskich Linii Kolejowych S.A. dokonują odbiorów poszczególnych fragmentówzmodernizowanego odcinka.

Po przełożeniu ruchu, wykonawcy przystąpią do prac natorach, po których obecnie jeżdżą pociągi. Zmodernizowana dwutorowo liniazostanie oddana do użytku wiosną 2019 r.

Zakończenie kolejnego etapu prac to wymierna korzyść dlapasażerów, korzystających co dziennie ze stacji Kraków Mydlniki. Będzie otwartyperon, wybudowany po północnej stronie linii. Nowoczesna, „wyspowa” konstrukcjama dwieście metrów długości, a pociągi będą mogły odjeżdżać z obu jej stron.

Peron wyposażony jest w wygodne ławki, przestronnezadaszenie i czytelny system informacji pasażerskiej. Docelowo na stacji KrakówMydlniki będą dwa perony. Dojście do nich, zamiast dotychczasową kładką, będzieprowadzić tunelem.

Nowa, wygodniejsza i bezpieczniejsza, stacja w Mydlnikach,to nie jedyny efekt kolejowej inwestycji w Krakowie. Powstaje także nowyprzystanek Kraków Bronowice. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchukolejowym, dzięki nowym urządzeniom sterowania. W miejscu starych budowane sąnowe wiadukty na ulicy Łupaszki, Godlewskiego, Zielony Most i Armii Krajowej. W miejscu przejazdu ul.Rydla powstaje tunel drogowy o długości ok. 200 m.

Przebudowa linii kolejowej E30, na odcinku Kraków Mydlniki –Kraków Główny Towarowy rozpoczęła się pod koniec 2016 roku. Inwestycja warta250 mln zł netto współfinansowana jest w ramach unijnego instrumentu „ŁączącEuropę” (CEF).

Odcinek linii kolejowej Kraków Główny Towarowy – KrakówMydlniki jest częścią większego zadania inwestycyjnego, polegającego namodernizacji połączenia kolejowego do Katowic. Inwestycja umożliwi podniesienieprędkości pociągów do 160 km/h i skrócenie czasu podróży do ok. 1 godz. Pracemodernizacyjne zakończą się w 2020 roku. Szacowana wartość projektu opiewa naok. 2 mld zł.