Co nowego w taborze PKP Intercity w 2021 roku?
PKP Intercity przedstawiły plany na rok 2021. Przewoźnik zakłada odbiór kolejnych wagonów i pierwszych pociągów typu EZT z nowych zamówień.
Będą także kolejne umowy taborowe.
Efekty podpisanych umów
Rok 2021 przyniesie pierwsze efekty innych umów taborowych podpisanych na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy. Bydgoska PESA modernizuje dla przewoźnika wagony w ramach jeszcze dwóch kontraktów, wartych razem blisko 560 mln zł brutto. Obejmują one unowocześnienie łącznie 120 pojazdów. PKP Intercity odebrało już pierwsze wagony z tej puli. Kolejne będą systematycznie trafiać do przewoźnika w trakcie 2021 roku.
W ostatnich miesiącach zwiększył się komfort podróżowania pociągami PKP Intercity dzięki obsługiwaniu coraz większej liczby składów nowym lub zmodernizowanym taborem. 2021 rok przyniesie dalsze działania w tym kierunku – deklaruje Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
W najbliższych miesiącach park taborowy przewoźnika zaczną wzmacniać także pierwsze z 81 nowych wagonów, które w ramach wartego niemal 700 mln zł brutto kontraktu dla PKP Intercity produkuje H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Wagony wyposażone m.in. we wzmacniacze sygnału komórkowego, Wi-Fi, gniazdka elektryczne oraz indywidualne oświetlenie będą przystosowane do prędkości 200km/h i będą włączane do pociągów kategorii Express InterCity (EIC).
Flotę wzmocnią ezt-y
W 2021 roku flotę przewoźnika wzmocnią także elektryczne zespoły trakcyjne (EZT). Zgodnie z harmonogramem PKP Intercity odbierze pierwsze dwa z 14 pojazdów serii ED74, które modernizuje Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A. w ramach wartego 275 mln zł brutto zamówienia. W drugiej połowie 2021 roku do przewoźnika trafią także pierwsze dwa z 12 EZT typu FLIRT z miliardowego kontraktu zawartego przez przewoźnika w sierpniu 2019 roku ze Stadler Polska. Pociągi będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli efektywnie korzystać ze zmodernizowanych linii kolejowych. Będą także wyposażone w system ETCS zapewniający najwyższe bezpieczeństwo podróży.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Następne kontrakty do podpisu
W najbliższych miesiącach PKP Intercity planuje otwarcie ofert w przetargu na modernizację 90 wagonów typu 141A / 111A oraz wykonanie naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania z odnową 40 wagonów typu Z1. Dodatkowo pod koniec grudnia 2020 roku otwarto oferty przetargowe na modernizację 14 wagonów typu 111ALux/112ALux. Przewoźnik planuje podpisać kontrakty na zakup 10 manewrowych lokomotyw spalinowych oraz 10 (z opcją na dodatkowych 5 pojazdów) elektrycznych lokomotyw wielosystemowych.
PKP Intercity prowadzi także dialog techniczny z potencjalnymi producentami na dostawę składów push-pull. Po opracowaniu dokładnej specyfikacji pojazdów przewoźnik zaprosi potencjalnych dostawców do złożenia ofert.
Pasażerowie widzą efekty inwestycji
Pasażerowie dostrzegają, że realizowane od kilku lat intensywne inwestycje w unowocześnienie floty PKP Intercity przekładają się bezpośrednio na komfort podróży. W ostatnim z cyklicznych badań satysfakcji przeprowadzanych wśród pasażerów pociągów PKP Intercity podróżni bardzo wysoko ocenili satysfakcję z komfortu przejazdu - wskaźnik satysfakcji w tej kategorii wyniósł 78 p.p (obliczany jako różnica między procentem pasażerów wskazujących najwyższe oceny a tymi wskazujące najniższe) i od poprzedniego badania przeprowadzonego jesienią 2019 roku poprawił się o 10 p.p. Od 2013 roku satysfakcja z komfortu podróży wzrosła aż o 52 p.p. (wówczas wyniosła zaledwie 26 p.p.).