Co dalej z Muzeum Kolejnictwa?
inforail
31.07.2011 18:08
Co dalej z Muzeum Kolejnictwa?
Zarząd Województwa podjął decyzję o skierowaniu do Ministra Infrastruktury wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy zasadności przekazania działki przy ulicy Towarowej PKP –poinformowała nas Marta Milewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Nieruchomość od wielu lat jest siedzibą Muzeum Kolejnictwa. –To niezrozumiała dla nas decyzja. Muzeum Kolejnictwa funkcjonuje w tej siedzibie od lat. Dziś okazuje się, że w 1999 roku przekazano nam nie Muzeum Kolejnictwa, ale eksponaty i pracowników. Po 12 latach PKP postanawia zabrać to co ma dla niej wartość –czyli nie muzeum mówiące o historii PKP, ale samą nieruchomość, już bez muzeum. Tymczasem samorząd województwa w ostatnich latach na bieżące utrzymanie muzeum i wydatki inwestycyjne wydał ponad 33 mln zł. To dla mnie osobiście smutny przykład braku szacunku dla własnej historii i spuścizny. Nie zostawimy muzeum samego z tym problemem. Wykorzystamy wszelkie prawne możliwości, aby uratować tę placówkę –podkreśla marszałek Adam Struzik.
Muzeum Kolejnictwa istnieje od 80 lat, od 1972 r. jego siedzibą jest dawny budynek dworca Warszawa Główna Osobowa, przy ulicy Towarowej 1. Muzeum funkcjonowało w strukturach PKP, a od 1 stycznia 1995 r. zaczęło działalność jako wspólna instytucja kultury prowadzona przez PKP i Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej (poprzednik prawny Ministra Infrastruktury). Dopiero 1 stycznia 1999 r., na mocy ustawy Muzeum Kolejnictwa przekazano do Samorządu Województwa Mazowieckiego. Przekazano, ale nie zabezpieczono prawnie prawa do siedziby, w której od lat ta placówka funkcjonuje. Muzeum użytkowało nieruchomość na podstawie umowy użyczenia, zawartej w 1996 r. na czas nieokreślony. Sytuacja zmieniła się w 2004 r., kiedy to PKP po raz pierwszy wypowiedziało umowę użyczenia w związku z planowaną sprzedażą nieruchomości. Decyzją Ministra Infrastruktury z października 2004 r., w wypadku sprzedaży nieruchomości, PKP miało obowiązek zapewnić muzeum nową siedzibę. Niestety decyzja ta była ważna tylko do 2005 r. 18 stycznia 2010 r. Marszałek Województwa złożył wniosek do Ministra Infrastruktury o stwierdzenie nieważności decyzji Wojewody Warszawskiego z 1995 r. stwierdzającej nabycie przez PKP z dniem 1990 r. prawa użytkowania wieczystego terenu przy ulicy Towarowej 1. Minister Infrastruktury jednak odmówił wszczęcia postępowania w tej sprawie. Na ostatnim posiedzeniu Zarząd Województwa Mazowieckiego postanowił o złożeniu do Ministra Infrastruktury wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. –Jeśli kolejna decyzja również będzie niekorzystna dla muzeum, nie wykluczamy dalszego skierowania sprawy do sądu administracyjnego –dodaje marszałek.
– Naszym zdaniem, PKP robią wszystko, by zniszczyć własne dziedzictwo –mówi Życiu Warszawy Stanisław Wileński, rzecznik Muzeum Kolejnictwa. PKP już od lat chce wyrzucić placówkę, by odzyskać atrakcyjny teren w centrum stolicy na działalność komercyjną. Urząd Marszałkowski nie ma pieniędzy na wybudowanie nowej siedziby, bo to koszt rzędu kilkudziesięciu milionów złotych. Co na to druga strona? – Zależy nam na muzeum, stąd propozycje nowych siedzib, ale przecież nie my jesteśmy właścicielem placówki, ale samorząd województwa –twierdzi natomiast w wypowiedzi dla Życia Warszawy Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP. Dodaje, że PKP wystąpiły do sądu z pozwem przeciwko muzeum. Na razie termin rozpoczęcia procesu nie został wyznaczony.
Działalność Muzeum oraz jego lokalizacja w samym sercu Warszawy –przy ulicy Towarowej 1 sprawiają, iż jest ono dostrzegane nie tylko przez mieszkańców stolicy, ale również odwiedzających ją turystów. Tylko w Noc Muzeów 2011 Muzeum Kolejnictwa odwiedziło 8 303 osoby, z nowej propozycji –muzealnych lekcji edukacyjnych skorzystało już ok. 2 500 uczestników, a podczas V Dni Techniki Kolejowej, które były prawdziwym świętem rodzinnym, Muzeum gościło blisko 1 500 dzieci z rodzicami. Przypominamy, iż obecnie trwa akcja „Ratujmy Muzeum Kolejnictwa”. Została ona zainicjowana przez Warszawiaków. Jej cel jest jasny –uratować muzeum. Swoje poparcie dla sprawy można zadeklarować na stronie www.petycje.pl. A co Wy sądzicie na ten temat? Ponad 66% osób biorących udział w naszej ankiecie opowidziało się za pozostawieniem Muzeum Kolejnictwa na Dworcu Głównym w Warszawie. Oby ich życzenie zostało spełnione. Pozostałe 34% opowiedziało się za zmianą lokoalizacji muzeum.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024