Co dalej z linią Płock – Modlin?
inforail
25.11.2014 12:01
Co dalej z linią Płock – Modlin?
Na jakim etapie są obecnie prace nad realizacją linii kolejowej Modlin –Płock, biorąc pod uwagę, że właściwa realizacja budowy linii przewidziana jest już na lata 2017–2020? Taki pytanie postawił m.in. w swojej interpelacji poseł Marek Opioła. Jak to wygląda w praktyce? Jak informuje Zbigniew Klepacki – podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju zamierzenia inwestycyjne w zakresie m.in. liniowej infrastruktury kolejowej na najbliższe lata, poza już wdrażaną perspektywą finansową UE 2007–2013, określa aktualnie „Dokument implementacyjny do »Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.)«”(DI do SRT). Dokument ten został przyjęty przez Radę Ministrów we wrześniu br., aktualnie przekazany został do oceny Komisji Europejskiej. Równocześnie trwają prace nad przygotowaniem, spójnego z działaniami wskazanymi w DI, „Krajowego programu kolejowego na lata 2014–2023”. W związku z tym, iż projekt pn. „Budowa nowej linii kolejowej w relacji Modlin –Płock”znajduje się na odległej pozycji listy rankingowej projektów w DI i na liście projektów rezerwowych obecnie opracowywanego KPK, w chwili obecnej nie ma możliwości precyzyjnego określenia terminu podjęcia decyzji o możliwości realizacji przedmiotowego projektu w związku z umiejscowieniem go poza obecnie szacowaną alokacją dla projektów kolejowych.
Decyzje o realizacji kolejnych projektów znajdujących się poza alokacją na liście projektów kolejowych w DI będą podejmowane na bieżąco przy uwzględnieniu postępów w realizacji projektów w ramach alokacji (biorąc pod uwagę np. wartość podpisanych kontraktów, aktualizację harmonogramów, oszczędności przetargowe itp.).
Z posiadanych przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju informacji wynika, iż województwo mazowieckie, programując RPO na lata 2014–2020, nie przewidziało wsparcia inwestycji dotyczących budowy linii kolejowych. Należy podkreślić, iż województwo mazowieckie zaliczane jest do kategorii regionów lepiej rozwiniętych, czego konsekwencją są dodatkowe ograniczenia dotyczące alokowania kwot, wynikające wprost z zapisów rozporządzenia ogólnego Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 1303/2013. Opuszczenie przez województwo mazowieckie kategorii regionów słabiej rozwiniętych wiąże się m.in. ze znacznie zmniejszoną alokacją środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w tym w dużej mierze na transport.
Projekt budowy linii kolejowej Modlin –Płock został wpisany do kontraktu terytorialnego pomiędzy rządem RP a samorządem województwa mazowieckiego ze wskazaniem krajowego Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”(POIiŚ na lata 2014–2020) jako potencjalnego źródła finansowego. W chwili obecnej trwają negocjacje z Komisją Europejską dot. zapisów POIiŚ na lata 2014–2020. Wobec tego nie zapadły jeszcze decyzje odnośnie do poziomu dofinansowania unijnego dla projektów kolejowych, co uniemożliwia na obecnym etapie dokładne oszacowanie wysokości zaangażowania środków krajowych. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju będzie dążyło do zapewnienia takiego poziomu dofinansowania, który zapewni realizację jak największej liczby projektów przy jednoczesnym uwzględnieniu możliwości finansowych budżetu państwa.
Na podstawia materiałów Sejmu RP
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024