Co dalej z EN57-001? Mamy stanowisko Polregio
Co jakiś czas wraca temat zabytkowego składu EN57-001, a wraz z nim pytania o przyszłość tej jednostki, która – jak wiadomo – jest wpisana do rejestru zabytków.
Od właściciela składu – Polregio – dostaliśmy dość obszerne stanowisko w tej sprawie.
Stanowisko Polregio
Spółka jest właścicielem pierwszego, wyprodukowanego w 1961 r. w ramach serii EN57 elektrycznego zespołu trakcyjnego – podał przewoźnik. Jest to pierwszy egzemplarz najdłużej produkowanej serii pojazdów kolejowych na świecie i stanowi unikalną wartość dla dziedzictwa kolejowego. 25.11.2017 nasz pojazd EN57-001 został wpisany do rejestru zabytków przez wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Rzeszowie i jest objęty nadzorem konserwatora zabytków.
Od początku eksploatacji ograniczono ingerencje w zmiany wystroju jego wnętrza, pozostawiając stan wyposażenia zbliżony do pierwotnej wersji. Oczywiście, mimo zamiaru, jak najbardziej wiernego odtworzenia pierwowzoru - będzie musiał z konieczności zostać wyposażony w rozwiązania, umożliwiające jego eksploatację, zgodnie z aktualnie obowiązującymi regulacjami. Naszym zamiarem jest odrestaurowanie pojazdu do wersji pierwotnej, tak aby po rewitalizacji, EN57-001 mógł zostać włączony do planowego rozkładu jazdy na szczególnie atrakcyjnych relacjach lub do przejazdów okolicznościowych, związanych z turystyką kolejową.
Aby jednak zrealizować i urzeczywistnić nasz pomysł niezbędne jest pozyskanie dofinansowania ze środków pomocowych UE do realizacji niniejszego projektu, gdyż wstępnie szacowana kwota odrestaurowania jednostki, może wahać się w granicach 4 - 5 mln zł.
Stąd POLREGIO przygotowało pismo do Marszałka woj. podkarpackiego, na którego terenie stacjonuje EN57-001, z prośbą o rozpatrzenie możliwości złożenia wniosku na dofinansowanie z regionalnych grantów w dyspozycji województwa (Regionalny Program Operacyjny województwa Podkarpackiego lub programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia). Unikatowy pojazd może stać się w przyszłości elementem promocji transportu kolejowego w województwie podkarpackim.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
A zatem czekamy na dalsze efekty tych działań. Oby udało się przywrócić skład do ruchu!
Ostatni kurs w 2010 roku
Przypomnijmy, że skład stał się zabytkiem w 2017 roku. Oznacza to, że bez zgody konserwatora zabytków nie będzie można wykonywać żadnych ruchów przy składzie, a zwłaszcza zezłomować go.
Jednostka stoi odstawiona od 2010 roku. To pierwszy wyprodukowany taki skład. Powstał w 1961 roku. Większość swojej służby realizował w Małopolsce, skąd następnie trafił na Podkarpacie. W 2007 roku zaliczył epizod w Kolejach Mazowieckich.