Co dalej z drugim torem do Słupska? MI wyjaśnia

inforail
10.02.2020 07:45

Zgodnie z obecnymharomonogramem dla odcinka Gdynia -Słupsk trwają prace projektowe, aprzewidywany termin ich zakończenia to IV kwartał 2020 roku – poinformował wodpowiedzi na interpelację posła Marka Rutki wiceminister Andrzej Bittel.

Rozpoczęcie robót planowane jest po zakończeniu projektowania(po uwzględnieniu warunków eksploatacyjnych i możliwości prowadzenia robót, tj.m.in. organizacji zamknięć torowych i tras objazdowych). Zgodnie z założeniamiprojektowymi linia nr 202 na całym odcinku, tj. Gdynia Chylonia – Słupsk,będzie linią dwutorową, a na odcinku Rumia – Wejherowo zostanie przedłużonalinia kolejowa nr 250 (dobudowa dwóch torów aglomeracyjnych).

Ile kasy na modernizację?

Andrzej Bittel poinformował, że w ramach obecnie obowiązującegoKrajowego Programu Kolejowego do 2023 r., dla przedmiotowego projektuzabezpieczono kwotę 310 mln zł. Niemniej zasadnicza część robót budowlanychplanowana jest do realizacji po 2020 r. w ramach środków nowej perspektywy UE2021 – 2027. Obecnie nie są jeszcze znane zasady korzystania z instrumentówfinansowych UE, jak również potencjalna wielkość alokacji dla przyszłejperspektywy – podał.

Wiceminister wskazał, że w obecnej perspektywie na lata 2014– 2020 projekt ma zapewnione finansowanie na kwotę 310 mln zł w ramach ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020, co pozwala na realizację omawianejinwestycji zgodnie z aktualnym harmonogramem. Z uwagi na uwarunkowania czasowe ieksploatacyjne zasadnicza część robót realizacyjnych planowana jest do realizacjipo 2020 r. W związku z tym zakładane jest ich finasowanie w ramach przyszłejperspektywy finansowej UE 2021 – 2027. Właściwym źródłem finansowania byłbykolejny Program Operacyjny dla przyszłej perspektywy, natomiast decyzjeodnośnie dalszego finansowania i realizacji robót zostaną podjęte po określeniuzasad korzystania z instrumentów finansowych UE, jak również potencjalnejwielkość alokacji dla przyszłej perspektywy.

Parametry techniczne

Bittel wyjaśnił, że zgodnie z przyjętymi założeniami,planowanymi efektami eksploatacyjnymi realizacji robót w ramach projektu pn.”Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk” będą:

– przystosowanie geometrii toru linii nr 202 do prowadzeniaruchu pociągów pasażerskich z prędkością maksymalną 200 km/h oraz pociągówtowarowych z prędkością 120 km/h;

– przystosowanie do nacisków na oś wynoszących 221 kN;

– skrócenie podróży w relacji Gdynia – Słupsk o około 15min;

– zwiększenie przepustowości linii i lepsze skomunikowanieregionu poprzez większą częstotliwość kursowania pociągów;

– wyższy komfort obsługi podróżnych na stacjach iprzystankach;

– poprawa dostępności kolei dla osób o ograniczonejmobilności;

– wzrost poziomu bezpieczeństwa użytkowników dróg i kolei orazmniejsze oddziaływanie kolei na środowisko poprzez zabudowę nowych urządzeństerowania ruchem kolejowym, likwidację skrzyżowań linii kolejowej z drogami wjednym poziomie oraz wymianę nawierzchni kolejowej.