City Express Kolei Ukraińskich

inforail
24.02.2021 11:45

Koleje Ukraińskie chcą rozwinąć komunikację podmiejską z dużymi miastami satelickimi w ramach projektu City Express.

Poinformował o tym Prezes Zarządu UZ Wołodymyr Żhmak, przemawiając na Ogólnoukraińskim Forum „Ukraina 30. Infrastruktura” we wtorek 23 lutego 2021 roku.

Połączenia do miast satelickich

- Pomimo tego, że duże miasta rozwijają się bardzo szybko, rosną miasta satelickie, w których buduje się teraz znacznie więcej lokali mieszkalnych niż na przykład w Kijowie. Transport podmiejski pozostaje niewydolny i wszyscy docierają do miasta samochodami, co powoduje korki i spaliny. Dlatego w tym roku zdecydowaliśmy się przesunąć punkt ciężkości i skupić się na ruchu podmiejskim – powiedział szef UZ.

Według Wołodymyra Żhmaka, pierwsze etapy projektu City Express będą realizowane w Kijowie, Dnieprze i Charkowie, a następnie w innych dużych miastach.

Przede wszystkim chcę powiedzieć, że nie mówimy o „nowym hyperloopie”, nie mówimy o osiągnięciach kosmicznych. Ten projekt jest bardzo pragmatyczny, praktyczny i prawdziwy. Nie wymaga to bardzo dużych inwestycji, ale przyniesie znaczący efekt, np. pozwoli całemu Kijowowi odciążyć drogi i przede wszystkim oddychać czystszym powietrzem - podkreślił szef Ukrzaliznyci.

Wołodymyr Żhmak, powołując się na przykład, powiedział, że dziś do Kijowa przyjeżdża codziennie ok. 450 tys. osób, z czego 77 tys. koleją, a w ramach projektu City Express planowane jest zwiększenie liczby pasażerów kolei do 150 tys. dziennie.

Projekt praktyczny

- Jaka jest praktyczność tego projektu? Naprawdę nie musimy niczego wymyślać. Mamy już wszystko, czego potrzebujemy do tego projektu. Mamy infrastrukturę, tabor. Dlatego dziś planujemy poprawić niektóre obszary, poprawić rozkład jazdy, dotrzeć do 150 tys. pasażerów dziennie, wprowadzić nowe rozwiązania dla ruchu podmiejskiego - powiedział Prezes UZ.

Wśród takich narzędzi Wołodymyr Żhmak wymienił ruch wahadłowy pociągów elektrycznych, które zostaną zintegrowane z istniejącym systemem komunikacyjnym miasta.

Teraz pociągi przeważnie jeżdżą na Dworzec Centralny w Kijowie, ale dojeżdża tam niewielka liczba pasażerów, więc uruchomimy połączenia wahadłowe w samej stolicy - podsumował Wołodymyr Żhmak.

UZ przypominają, że 25 stycznia 2021 roku uruchomiły nowy, zmodernizowany podmiejski pociąg elektryczny na trasie Kijów - Tarasówka - Kijów. Stało się to możliwe dzięki porozumieniu regionalnego oddziału Kolei Południowo-Zachodniej z Kijowską Administracją Obwodową. W szczególności gminy terytorialne Bojarki i Wysznewa zobowiązują się do zwrotu przewoźnikowi 100% kosztów transportu obywateli kategorii uprzywilejowanych. Koszty te są uwzględnione w budżetach lokalnych na 2021 roku.