Ciekawostki z historii kolei 1984-2011
1984
• Rozpoczęto elektryfikację 630 km magistrali węglowej Datong – Qinhuangdao w Chinach.
• Uruchomiono drugą linię metra w Pekinie.
• Uruchomiono Bajkalsko-Amurską linię kolejową.
1986
• Wielka Brytania i Francja zadecydowały o budowie Eurotunelu pod kanałem La Manche.
1987
• Dokonano podziału Kolei Japońskich na mniejsze przedsiębiorstwa.
• 14 kolei europejskich zadecydowało o uruchomieniu sieci połączeń o wysokim standardzie pod marką EuroCity. Sieć objęła 64 pociągi dzienne i 8 nocnych i zastąpiła dotychczasową TEE.
• Uruchomiono pierwsze automatyczne metro w Wielkiej Brytanii – Dockland Light Railway.
• Ruszyło metro w Singapurze.
1988
• Ascan Scania zaprezentowało elektryczny zespół trakcyjny IC3 z gumowym czołem, o ułatwionym łączeniu w składy.
• Po prawie 17 latach od rozpoczęcia budowy uruchomiono tunel Seikan o długości 53,85 km. Tunel przebiega do 240 m pod poziomem morza. Tunel staje się najdłuższym i najgłębszym na świecie.
• Uruchomiono pierwszą linię dużej prędkości w Niemczech pomiędzy Hanowerem a Wurzburgiem.
• W Szwecji po raz pierwszy w Europie rozdzielono infrastrukturę kolejową od przewozów.
1989
• We Francji rozpoczęto eksploatację TGV z prędkością 300 km/h pomiędzy Paryżem a Rennes i Nantes.
• W Szwecji wprowadzono do eksploatacji pociągi ASEA/ABB X2 o wychylnym pudle, oznaczane również jako X2000.
1990
• Zaprezentowano trzecią generację Shinkansen 300 o prędkości maksymalnej 270 km/h. Pociągi wprowadzono do ruchu w 1992 r.
• TGV osiąga rekordową prędkość 515,3 km/h.
• W Niemczech uruchomiono pociągi Intercity pomiędzy Frankrutem i Lipskiem, Kolonią i Berlinem, Lipskiem i Norymbergą oraz Lipskiem a Monachium.
• W RPA zrealizowano przejazd pociągu towarowego o długości 7,3 km, liczącego 660 wagonów, ciągniętego przez 9 lokomotyw elektrycznych na napięcie 50 kV. Masa pociągu wyniosła 70 800 km, przewoził on rudę żelaza.
• Połączono francuski i brytyjski fragment budowanego Eurotunelu.
1991
• Koleje Francuskie SNCF zamówiły w Alstomie pierwsze 45 piętrowych pociągów TGV.
• Koleje Niemieckie DB uruchomiły sięc połączeń ICE pomiędzy Hamburgiem, Hanowerem, Frankfurtem, Stuttgartem i Monachium.
1992
• W Hiszpanii uruchomiono pierwszą linię dużej prędkości pomiędzy Madrytem a Sewillą, długość 471 km.
• W Karlsruhe uruchomiono tramwaje dwusystemowe z wykorzystaniem pojazdów produkcji Duewag / ABB.
1994
• Połączono koleje wschodnio- i zachodnioniemieckie.
• Rozpoczęto budowę linii dużej prędkości Rzym – Neapol.
• Railtrack przejął zarząd nad brytyjską infrastrukturą kolejową.
• Uruchomiono Eurotunel. Ruszyły pociągi Eurostar w relacji Bruksela – Londyn i Paryż – Londyn.
1995
• Rozpoczęto testy piętrowych TGV.
1996
• Uruchomiono sieć szybkich pociągów Thalys pomiędzy Paryżem, Brukselą i Amsterdamem.
1997
• Rozpoczęto eksploatację mostu nad Wielkim Bełtem wraz z tunelem, poprawiającego skomunikowania w Danii.
1998
• Zadecydowano o budowie ECTS poziomu 2 na pierwszym 35 km odcinku w Szwajcarii. Uruchomiono go w 2002 r.
1999
• Shinkansen serii 700 osiąga prędkość 280 km/h.
• Japoński maglev uzyskał prędkość 552 km/h.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
2000
• Alstom zaprezentował koncepcyjny pociąg AGV z napędem rozproszonym.
• Opracowano specyfikacje ERTMS.
• W Chinach zbudowano Niebieską Strzałę – pierwszy szybki pociąg o prędkości 305 km/h.
2001
• Zadecydowano o budowie linii kolejowej Lyon – Turyn o długości 280 km.
• W Chinach zawarto kontrakt na budowę linii maglev na lotnisko w Szanghaju. Wykorzystano niemiecką technologię.
• Uruchomiono linię TGV Mediterranee pomiędzy Walencją a Marsylią i Nimes.
2002
• Uruchomiono linię dużej prędkości Frankfurt – Kolonia.
• Uruchomiono pierwszą linię metra w Delhi.
2003
• Zakończono elektryfikację kolei Transsyberyjskiej.
• Uruchomiono 70 km linię dużej prędkości pomiędzy Londynem a Eurotunelem.
2004
• Ruszyła eksploatacja 15,34 km tunelu na kolei Bajkalsko Amurskiej – najdłuższego w Rosji.
• Chiny ogłosiły plan rozbudowy sieci kolejowej do 200 000 km do 2020 r.
• Rozpoczęto eksploatację pierwszej linii dużej prędkości w Korei Południowej.
• Hitachi wygrało kontrakt na dostawę 30 zespołów trakcyjnych dla brytyjskiej linii dużej prędkości, prędkość 225 km/h.
2005
• W Iranie ruszyła 805 km linia Mashhad – Bafq.
2006
• W Niemczech uruchomiono linię Norymberga – Inglostad o prędkości 300 km/h.
• Uruchomiono nowy dworzec centralny w Berlinie.
• Lokomotywa elektryczna Siemensa osiąga prędkość 357 km/h.
• Rozpoczęto eksploatację pierwszej linii dużej prędkości w Tajwanie pomiędzy Taipei a Kaohsuing.
2007
• Rozpoczęto eksploatację TGV Est Paryż – Strasbourg o długości 300 km i prędkości projektowej 320 km/h.
• Uruchomiono tunel Lotschberg.
• TGV osiąga w trakcie jazdy testowej prędkość 574,8 km/h.
• W Londynie przyjęto do realizacji projekt Crossrail o wartości 19 mld funtów.
2008
• Alstom zaprezentował pierwszy pociąg AGV.
• W Chinach uruchomiono linię dużej prędkości Pekin – Tianjing o prędkości 350 km/h.
• Uruchomiono 215 km linię dużej prędkości Mediolan – Bolonia.
2009
• W Belgii uruchomiono 42 km linię dużej prędkości Liege – granica niemiecka.
• Zainaugurowano metro w Dubaju.
• W Szwecji utworzono zarząd transportu Trafkverket.
• W Rosji uruchomiono szybkie pociągi Sapsan na linii Moskwa – Sankt Petersburg, wyprodukowane przez Siemensa.
2010
• Koleje Niemieckie DB przejęły brytyjską Arrivę.
• W Chinach uruchomiono linię Szanghaj – Nanjing o prędkości 350 km/h i długości 301 km. Zaprezentowano pociąg CR380A.
• W Szwecji uruchomiono 190 km linię Bothnia.
2011
• Wprowadzono do eksploatacji pociągi Allegro Pendolino na linii Helsinki – Sankt Petersburg.