Ciekawostki z historii kolei 1963-1983

inforail
15.11.2013 14:35

1963

  • W Chinach ogłoszono 15-letni plan budowy 33 000 km linii kolejowych, co miało podwoić istniejącą, 30 203 kilometrową sieć.
  • W Szwajcarii analizowano koncepcję budowy 45-kilometrowego tunelu, aby odciążyć 15-kilometrowy tunel Św. Gottarda (obecnie tunel jest w budowie, ostatecznie ma 57 km, planowane ukończenie w 2017 r.).
1964
  • Koleje japońskie rozpoczęły wiercenie pilotażowych odcinków podmorskiego tunelu pomiędzy Honshu i Hokkaido (oddany w 1988 r., znany obecnie jako tunel Seikan).
  • London Transport rozpoczął eksploatację 6,4-kilometrowego odcinka Central Line bez obsługi maszynistów.
  • W Japonii uruchomiono linię Tokaido – pierwszą na świecie linię dużej prędkości. 515-kilometrowa, normalnotorowa linia połączyła Tokio i Osakę. Maksymalna prędkość wyniosła 200 km/h.
1965
  • Koleje Niemieckie uruchomiły obsługę pierwszej linii z prędkością maksymalną 200 km/h. Wykorzystano do tego lokomotywy E03 (moc ciągła 5,9 MW).
1966
  • Rozpoczęto eksploatację trakcji elektrycznej w Wielkiej Brytanii pomiędzy Londynem, Liverpoolem i Manchesterem.
1968
  • Elektryczny zespół trakcyjny Budd Metroliner produkcji amerykańskiej osiągnął w trakcie testów prędkość 270 km/h pomiędzy Waszyngtonem a Nowym Jorkiem.
  • Uruchomiono pierwszy zautomatyzowany odcinek Victoria Line w Londynie.
1969
  • Uruchomiono pierwszą, 12-kilometrową linię metra w Meksyku.
  • Rozpoczęto budowę metra w Waszyngtonie. Pierwszy, 9,6-kilometrowy odcinek miał stanowić fragment planowanego 157-kilometrowego systemu.
1970
  • W Japonii wysunięto koncepcję pociągów maglev, poruszających się z prędkością 500 km/h.
  • Rozpoczęto prace na pierwszej linii dużej prędkości w Europie – 120 km trasie Rzym – Florencja.
  • Rozpoczęto budowę 1852 km linii kolejowej z Zambii do Tanzanii (ukończona w 1974 r.).
1971
  • Koleje Niemieckie zadecydowały o budowie 2200 km linii kolejowych i modernizacji dalszych 1250 km w ciągu kolejnych 15 lat.
  • W Niemczech w Monachium zbudowano prototypowy pociąg maglev.
  • Amtrak przejął eksploatację połowę pasażerskich linii dalekobieżnych w USA.
  • W USA zaprezentowano koncepcję Advanced Passenger Train o prędkości maksymalnej 250 km/h.
1972
  • Rozpoczęto budowę Centralnej Magistrali Kolejowej w Polsce o prędkości projektowej 250 km/h.
  • W Japonii ruszyła budowa linii Shinkansen Tohoku i Joetsu. Obie uruchomiono w 1982 r.
  • SNCF rozpoczęło testy pociągów TGV z turbiną gazową o prędkości 300 km/h.
  • Rozpoczęto budowę pierwszej linii metra w Indiach w Kalkucie.
1973
  • W Indiach rozpoczęto budowę 900 km linii Konkan.
  • Koleje Niemieckie rozpoczęły budowę linii dużej prędkości Hannover – Kassel – Gemunden. W Chinach analizowano w tym czasie budowę szybkiej kolei z wykorzystaniem japońskiej technologii.
1974
  • Zelektryfikowano linię Londyn – Glasgow napięciem 25 kV AC.
  • W ZSRR na linii Leningrad – Moskwa rozpoczęto testy lokomotyw ER200 o prędkości maksymalnej 200 km/h.
  • W ZSRR rozpoczęto budowę linii Bajkalsko-Amurskiej o długości 3150 km.
1975
  • Zelektryfikowano pierwszą linię kolejową w Chinach – 676 km trasę z Paoki do Chengtu.
  • Advanced Passenger Train osiągnął w Wielkiej Brytanii rekordową prędkość 243 km/h.
  • Rozpoczęto budowę metra w Hongkongu.
1976
  • Rozpoczęto budowę Kolei Stalowej w Brazylii.
  • Koleje Francuskie SNCF zamówiły 2 prototypowe, 10-członowe zespoły o prędkości 260 km/h, przeznaczone do eksploatacji na linii Paryż Sud-Est – Lyon.
  • Koleje Niemieckie rozpoczęły budowę linii dużej prędkości Mannheim – Stuttgart.
  • W Jugosławii uruchomiono 476 km linię z Belgradu do Baru.
  • Koleje Indyjskie rozpoczęły eksploatację trakcji elektrycznej na 1441 km linii Delhi – Kalkuta.
  • Rozpoczęto eksploatację pierwszego pociągi Pendolino z wychylnym pudłem na linii Rzym – Ancona.
1977
  • Ruszyła eksploatacja linii dużej prędkości Rzym – Florencja.
  • W Korei Południowej wysunięto koncepcję linii dużej prędkości Seul – Busan.
1978
  • Wraz z uruchomieniem linii U1 ruszyło metro w Wiedniu.
  • W Lyonie uruchomiono system 3 linii metra.
1979
  • Amtrak zadecydował o redukcji 43% połączeń na sieci o długości 19 000 km.
  • Uruchomiono pierwszy 8,6 km odcinek metra w Hongkongu – linia Kwun Tong.
1980
  • Uruchomiono drugi system metra w Chinach, w Tianjin.
  • W Brazylii wznowiono część z blisko połowy połączeń dalekobieżnych zlikwidowanych w latach 1976-1979.
1981
  • Pociąg TGV uzyskuje prędkość 380 km/h. Poprzedni rekord należał również do Kolei Francuskich SNCF – w 1955 r. osiągnięto 331 km/h.
  • W Australii rozpoczęto próbną eksploatację dieslowskiego pociągu XPT o prędkości 160 km/h.
  • Uruchomiono pierwszą linię TGV Sud-Est.
  • W Wielkiej Brytanii wprowadzono do ruchu prototypowy pociąg z wychylnym pudłem.
1983
  • Koleje Egipskie wprowadziły do eksploatacji pociągi Turbotrain o prędkości 160 km/h na linii Kair – Aleksandria.
  • Zakończono program elektryfikacji głównych linii kolejowych w Kanadzie.