Ciekawe połączenie: z czeskiej Pragi do Terespola przez Warszawę

inforail
29.03.2019 08:02

LEO Express Global a.s. chce uruchomić połączenia na trasie Praha hl. n. – Terespol (granicapaństwa) przez Katowice i Warszawę.

Czeski przewoźnik złożył wniosek do Prezesa UrzęduTransportu Kolejowego o przyznanie otwartego dostępu. Przed wydaniem decyzjimoże zostać zbadany wpływ nowych połączeń na już funkcjonujące. Takie badanienastępuje tylko na wniosek. Zainteresowani mają cztery tygodnie na jegozłożenie – poinformował UTK.

Czeski przewoźnik planuje uruchomić od grudnia tego rokucodziennie po 4 pary pociągów na trasie Praha hlavní nádraží – Katowice – Warszawa- Terespol (granica państwa). Leo Express wskazuje na to, że głównym celemproponowanych połączeń jest uzupełnienie dotychczasowej oferty przewozowej wrelacji Praha hl. n. – Warszawa. Obecnie przewoźnik ten oferuje możliwośćpodróży pociągiem z Pragi do Bohumina, a dalej do Warszawy autokaremskomunikowanym z pociągiem.

Od 29 marca 2019 r. czyli od dnia publikacji informacji nastronie UTK rozpoczyna się czterotygodniowy termin na składanie wniosków obadanie równowagi ekonomicznej i celu głównego.

Aby przewoźnik z innego państwa członkowskiego UniiEuropejskiej mógł świadczyć usługi w Polsce, musi spełnić kilka warunków:posiadać licencję, certyfikaty bezpieczeństwa część A i B oraz przyznanądecyzję o otwartym dostępie. Licencja i certyfikat bezpieczeństwa część Awydane w dowolnym kraju unijnym zachowują ważność na terenie wszystkich krajówUnii Europejskiej bez żadnych dodatkowych formalności. Część B certyfikatubezpieczeństwa potwierdza spełnienie wymagań niezbędnych do bezpiecznegowykonywania przewozów kolejowych na danej sieci kolejowej i jest ważna tylko wkraju wydania. LEO Express taki certyfikat posiada.

Kolejnym dokumentem potrzebnym zagranicznemu przewoźnikowido uruchomienia pociągów na danej trasie jest decyzja w sprawie otwartego dostępuna trasie międzynarodowej. Przed wydaniem decyzji regulator może zbadać celgłówny nowej proponowanej usługi lub jej wpływ na równowagę ekonomiczną umowy oświadczenie usług publicznych. Prezes UTK badania dokonuje jednak wyłącznie nawniosek podmiotów uprawnionych.

W przypadku badania celu głównego sprawdzane jest, czy celemuruchomienia nowego połączenia przez przewoźnika jest rzeczywiście usługaprzewozu pasażerów między krajami członkowskimi, czy też realizacja usługinastawiona jest na przewóz w obrębie jednego państwa. Prezes UTK bada ten celna wniosek m.in. organu, który podpisał umowę o świadczenie usług publicznychtransportu kolejowego (np. Minister Infrastruktury lub samorząd województwa)lub przedsiębiorstwa kolejowego wykonującego przewozy na podstawie umowy oświadczenie usług publicznych, na trasie, na której świadczone mają być noweusługi.

Prezes UTK, również na wniosek, może badać wpływ narównowagę ekonomiczną zawartej umowy PSC (Public Service Contract). W tymprzypadku uprawnionym do złożenia wniosku są m.in. przedsiębiorstwokolejowe, czy organizator publicznegotransportu zbiorowego (będący stronami umowy PSC obejmującą stację początkową istację końcową proponowanej nowej usługi). Równowaga ekonomiczna może byćzagrożona, jeśli nowa usługa ma znaczący, negatywny wpływ na rentowność usługświadczonych w ramach umowy o świadczenie usług publicznych lub na koszty nettoprzyznania tej umowy.

W 2017 r. Prezes UTK wydał pozytywna decyzję dla LEO Expressna przejazdy na trasie Praha hl. n. – Kraków Główny. W styczniu tego rokuopublikowane zostało także powiadomienie o złożeniu przez przewoźnika wniosku ootwarty dostęp na trasie Praha hl. n. – Medyka (granica państwa).