Ciechanów/Warszawa: Kłopoty z pociągami Kolei Mazowieckich
inforail
11.04.2006 11:41
Ciechanów/Warszawa: Kłopoty z pociągami Kolei Mazowieckich
Czy urządzenia kontrolne zamontowane na mazowieckich torach są zbyt czułe, czy też stan taboru jeżdżącego po Mazowszu jest tak fatalny? – ten dylemat będzie musiała rozstrzygnąć specjalnie powołana komisja –czytamy w Tygodniku Ciechanowskim. Od początku lutego spółka Koleje Mazowieckie była zmuszona wycofać dziennie z ruchu kilkanaście pociągów, gdyż nowoczesne systemy alarmowały, że mają one popsute koła i zagrażają bezpieczeństwu pasażerów. W efekcie na tory wyjeżdżały krótsze składy, a pasażerowie jeździli w tłoku. Co było powodem takiego zamieszania? Właściciel torów – Polskie Linie Kolejowe zainstalowały na zmodernizowanych trasach do Łowicza i Siedlec supernowoczesne urządzenia kontrolne – automatyczny system ASDEK. Do 20 stycznia wykrywały one nieprawidłowości tylko sporadycznie. Potem już lawinowo sygnalizowały, że występują usterki. Gdy maszynista pociągu dostał sygnał o uszkodzeniu, musiał zwolnić do 20 km na godzinę i dojechać do najbliższej stacji, gdzie można było dokonać oględzin i podjąć decyzję, czy możliwa jest dalsza jazda. W efekcie dochodziło do opóźnień i do dezorganizacji rozkładu jazdy. Usterki, które wykazywał system ASDEK, trzeba było usuwać w zakładzie naprawczym (chodziło głównie o przetaczanie kół, które utraciły owalność). Bywały dni, że system eliminował dziennie co dziesiąty pociąg, a Koleje Mazowieckie musiały zmniejszać składy ponad 60 z 625 pociągów. Mazowieccy kolejarze wyniki pomiarów wykonanych przez ASDEK przyjmują z niedowierzaniem. Twierdzą, że koła, które system wskazał jako wadliwe, w rzeczywistości nie zagrażały bezpieczeństwu pasażerów. Przecież do zużycia kół nie dochodzi z dnia na dzień – tłumaczą. Winą za zamieszanie obarczają czujniki – mogły zostać przeregulowane na skutek niskich temperatur lub zmiany parametrów. Eksperci z Polskich Linii Kolejowych nie zgadzają się z opinią, jakoby pomiary były nierzetelne. Ich zdaniem, z powodu wyjątkowo silnych mrozów nastąpiło zmniejszenie elastyczności zarówno torów, jak i wózków wagonów, co spowodowało zwiększenie liczby usterek. Gdy temperatura się podniosła, ich liczba awarii spadła. Uważają także, że wykrywane przez system ASDEK spłaszczenie kół to wina źle działających hamulców w pociągach. Trudno rozstrzygnąć, kto ma rację. Dlatego Polskie Linie Kolejowe i spółka Koleje Mazowieckie powołały wspólną komisję, która ma wyjaśnić, co tak naprawdę się działo. Szczegóły w Tygodniku Ciechanowskim: http://tc.ciechanow.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=3428
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024