Chińczycy na Rail Baltica?

inforail
04.11.2019 14:15

Oferta złożona przezpolsko-chińskie konsorcjum została najlepiej oceniona w aukcji elektronicznejprzeprowadzonej w przetargu na budowę ok. 71-km odcinka Czyżew-Białystok trasykolejowej Rail Baltica – poinformowały w poniedziałek PKP PLK SA.

Oferta złożona przez Przedsiębiorstwo Usług TechnicznychIntercor sp. z o o z Zawiercia, Stecol Corporation z Chin i SinohydroCorporation Limited z Chin była jedną z trzech złożonych w trwającym przetargu.

Z sierpniowej informacji z otwarcia ofert w tym postępowaniuwynikało, że konsorcjum to zaproponowało najwyższą cenę: 5,2 mld zł brutto. PKPPLK informowało wtedy, że wartość zamówienia to niemal 1,6 mld zł brutto.

Konsorcjum polsko-chińskie zdobyło w aukcji elektronicznejnajwięcej punktów; PKP PLK nie podają wprost, czy oznacza to, że oferta tazostała wybrana za najlepszą w przetargu. Aukcja odbyła się 30 października.

„(…) przeprowadzenie aukcji ma na celu ustalenie,który wykonawca uzyskał największą ilość punktów. Po przeprowadzonej aukcjizamawiający zbada, czy wykonawca nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunkiudziału w postępowaniu zgodnie z procedurą wynikającą z ustawy Prawo zamówieńpublicznych. Podpisanie umowy planowane jest na I kwartał 2020 roku” -poinformował w poniedziałek PAP Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK,które ma realizować inwestycję.

Dyrektor regionu centralnego Centrum Realizacji InwestycjiPKP PLK SA Krzysztof Pietras informował w ostatnich dniach w Białymstoku, żemimo iż oferty na odcinek Czyżew-Białystok przekraczały wartość zamówienia,jest szansa na rozstrzygnięcie tego przetargu i PKP PLK „będą do tegodążyć”. „Krajowy Program Kolejowy przewiduje już finansowanie na tęinwestycję, na odcinek Czyżew-Białystok” – mówił PAP Pietras. Poinformowałwtedy, że „są podjęte decyzje w tej sprawie”. Dodał, że brakująceśrodki są zabezpieczone we wrześniowej aktualizacji Krajowego ProgramuKolejowego. Nie podawał żadnych kwot.

Odcinek Czyżew-Białystok to jedna z kluczowych inwestycjikolejowych w Podlaskiem. To ostatni odcinek do modernizacji trasy kolejowejWarszawa-Białystok, fragmentu międzynarodowej trasy Rail Baltica. Jakzapowiadały wcześniej PKP PLK, po modernizacji trasy pociągi osobowe będą mogłyjeździć z prędkością do 200 km/h, a podróż z Białegostoku do Warszawy ma trwaćpółtorej godziny. Inwestycja jest dofinansowana z UE z programu CEF – ŁączącEuropę.

Trwający przetarg jest drugim, w pierwszym nie wybrano wykonawcy,bo firmy chciały więcej niż dysponował na ten cel inwestor.