Chcą powrotu pociągów z Rybnika do Gliwic. Apelują!
Apel środowiskprokolejowych o uruchomienie regularnych połączeń między Gliwicami a BielskiemBiałą, trasą przez Rybnik i Żory, dobrze odzwierciedla oczekiwania mieszkańcówregionu, którzy w coraz większym stopniu szukają alternatyw dla zakorkowanychulic.
Widać wyraźnie, że komunikacja między Rybnikiem a Gliwicamipodupada. Swoje kursy zlikwidował dawny PKS Gliwice, a wydłużenie komunikacjimiejskiej z Gliwic do Wilczy to kolejny cios w firmy busowe, operujące na tejtrasie. Równocześnie z dużym uznaniem przyjęta została oferta weekendowegopociągu „Kubalonka”, łączącego Gliwice i Rybnik z kurortamibeskidzkimi: Wisłą i Ustroniem. W słoneczne dni wielu Rybniczan korzysta zpołączenia, umożliwiającego wygodny dojazd na całodzienną wycieczkę w góry.
Teraz „za ciosem” chcą iść społecznicy, a władzemiasta dostrzegają spory potencjał, jaki drzemie w ponownym uruchomieniupołączeń kolejowych. Przypomnijmy, że pociągi osobowe między Rybnikiem aGliwicami przestały jeździć blisko 20 lat temu. Trasa jest znacznie dłuższa niżdrogą, zahacza o Leszczyny, Knurów i Gierałtowice. Ale też trzeba pamiętać ozmieniającej się sytuacji. Dziś drogi są do tego stopnia zakorkowane, że czasprzejazdu rzędu 50 minut nie odbiega znacząco od tego, co oferują busy, a podrodze skomunikuje się też inne miejscowości.
Dla nas ważne są dwacele. Z jednej strony: komunikacja z Rybnika do Gliwic. To duże ułatwienie choćbydla studentów Politechniki, ale też jest szereg spraw, które załatwia się wGliwicach – mówi prezydent Rybnika Piotr Kuczera. Takie połączenie byłoby z ogromną korzyścią dla mieszkańców. Ale jestteż druga strona medalu. Kolej może być swoistym magnesem dla tych, którzydojeżdżają do Rybnika. Takie połączenia powinny nie tylko służyć do przejazdówna pełnej trasie: uzupełnienie taktu między Leszczynami a Rybnikiem bardzo bypoprawiło komunikację w ramach aglomeracji rybnickiej – dodaje.
Pewnym zaskoczeniem może być fakt, że pociąg z Knurowajedzie szybciej do Rybnika niż do Gliwic. Zapewniając dobry dojazd na tejtrasie można nawet zachęcić do nauki w rybnickich szkołach średnich. Wymogiemjest jednak dobra i stabilna oferta przewozowa.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W ostatnim rokukursowania pociągów między Rybnikiem a Gliwicami jeździły zaledwie dwa pociągidziennie w każdą stronę – mówi Bartosz Mazur z Wydziału Komunikacji. To nie jest poważna oferta, którą możnakogokolwiek przekonać do kolei. Niech się wydłuży wykład i już zostaje się”na lodzie”, a przecież trudno wyobrazić sobie, że wszyscy kończązajęcia o tej samej godzinie, i to każdego dnia. Dlatego trzeba myślećkompleksowo, takim akceptowalnym minimum wydaje się 6 połączeń każdego dnia wobu kierunkach. Wówczas można myśleć o faktycznym wykorzystaniu pociągów wdojazdach do Gliwic z Rybnika, zwiększa się też wówczas znaczenie kolei odLeszczyn, gdzie stacja obsługuje też całą dzielnicę Kamień – dodaje.
Wnioskowane połączenie leży w gestii organizatora przewozówwojewódzkich. Także z tej perspektywy wydaje się, że taka „nitka”zwiększyłaby spójność regionu. Tego rodzaju pociągi by łączyły szereg znacznychośrodków w województwie, poprawiając możliwości przejazdu. Także perspektywaprzebudowy węzła katowickiego nakazuje rozważyć kierowanie potoków innymiciągami, jak choćby połączeniem Gliwice – Rybnik – Bielsko Biała.
„