Chcą budowy linii Podłęże – Mszana Dolna
Petycję do premier Ewy Kopacz o umieszczenie budowy nowej liniikolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna na listę podstawowąprojektu Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. podpisało w poniedziałekponad 30 burmistrzów, wójtów, posłów i senatorów.
Pod koniec zeszłego miesiąca PKP PLK SA zdecydowały o wyborzewariantu budowy nowej linii oraz modernizacji istniejącej linii Chabówka – NowySącz w woj. małopolskim. Szacowana wartość inwestycji to ok. 6 mld zł. Jest tonajkosztowniejsze zadanie zawarte w Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski. Zkolei w projekcie Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. inwestycja zostałaumieszczona na liście rezerwowej.
Petycję przyjęto w poniedziałek podczas specjalnego spotkaniasamorządowców, które odbyło się w niedawno wyremontowanej stacji kolejowej wRabce-Zdroju. Gospodyni spotkania burmistrz Rabki Ewa Przybyło podkreśliła, żenowa linia ma strategiczne znaczenie dla całej południowej części Małopolski.
?Realizacja inwestycji jest szansą na rozwiązanie problemówkomunikacyjnych aż trzech regionów: Beskidu Wyspowego, Podhala i Sądecczyzny.Umożliwi stworzenie konkurencyjnych czasów przejazdu pociągów, w stosunku dotransportu drogowego, w relacjach Kraków – Nowy Sącz/Zakopane? – napisano wapelu.
Jak podkreślają jego sygnatariusze, przedsięwzięcie jestzgodne ze Strategią Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2011-2020, bowiemprzyczyni się do wzrostu udziału podróży wykonywanych transportem zbiorowym wregionach, w których aktualnie transport kolejowy ma znaczenie marginalne.Inwestycja będzie też dotyczyć regionów o dużej gęstości zaludnienia.
Przedsięwzięcie potocznie nazywane Podłęże -Piekiełko” zakłada wybudowanie 58,5 km nowej linii kolejowej, którazacznie się we wsi Podłęże w gm. Niepołomice i skieruje na południe. Wmiejscowości Szczyrzyc linia będzie się rozgałęziać i biec na wschód domiejscowości Tymbark (linia 622) i na zachód do miejscowości Mszana Dolna(linia 623). W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą75-kilometrową linią Chabówka – Nowy Sącz (linia 104), która zostanie zmodernizowana.
Komitet Inwestycyjny PKP Polskie Linie Kolejowe SA dodalszych analiz wybrał wariant rekomendowany przez autorów studiumwykonalności. Obejmuje on wariant 1A budowy nowych linii nr 622 i 623 Podłęże ?Szczyrzyc ? Tymbark/Mszana Dolna oraz opcję 4 modernizacji linii kolejowej nr104 Chabówka ? Nowy Sącz.
Wariant 1A zakłada wybudowanie 58,5 km nowych torówkolejowych. Na trasie będzie zlokalizowanych 11 tuneli o łącznej długości ok.11,7 km oraz 7 estakad o łącznej długości ok. 6,4 km. Nowe linie kolejowe nr622 i 623 będą liniami dwutorowymi z wyjątkiem jednotorowych odcinków Szczyrzyc? Tymbark oraz Szczyrzyc ? Mszana Dolna. Ich parametry techniczne pozwolą najazdę pociągów z prędkością 160 km/h.
Jak podkreślają autorzy projektu, odcinek nowej linii zostałzaprojektowany tak, aby ominąć jak najwięcej istniejących oraz planowanychzabudowań, jednocześnie nie ograniczając parametrów technicznych linii.Ograniczenie prędkości wprowadzono jedynie w rejonie stacji Tymbark.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Opcja 4 modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104Chabówka – Nowy Sącz zakłada, że jej długość po zakończeniu inwestycji będziewynosić 74,5 km. Na trasie planowana jest budowa estakady o długości ok. 1,1 km(okolice Limanowej) oraz dwóch tuneli o łącznej długości ok. 5,8 km (powiat limanowski).
Opcja ta zakłada osiągnięcie prędkości przejazdu pociągu do120 km/h. W celu zmniejszenia kosztów inwestycji (ograniczenie ilości estakad ituneli oraz wyburzeń) na kilku krótkich odcinkach będą lokalne ograniczeniaprędkości do 80 km/h, a między Mszaną Dolną i Tymbarkiem do 60 km/h.
Według wstępnych prognoz, czasy przejazdu na odcinku Kraków -Mszana Dolna wyniesie ok. 45 min. Do około jednej godziny skróci się czasprzejazdu z Krakowa do Nowego Sącza. Podróż z Krakowa do Zakopanego ma zająć poniżejdwóch godzin.
„