Ceske drahy szukają dostawcy nowych pociągów piętrowych; zastąpią CityElefanty

inforail
18.11.2022 13:45

EMU 400 to robocza nazwa nowych składów, o które Koleje Czeskie pytają producentów.

Piętrowe jednostki dwusystemowe zastąpią składy CityElefant.

Jakie składy?

„W najbliższej przyszłości koleje w Pradze i w regionie środkowoczeskim będą musiały sprostać kilku wyzwaniom. To jest długofalowe rosnące zainteresowanie podróżowaniem pociągiem w aglomeracji praskiej, czego nie da się zrealizować przy obecnej pojemność jednostek CityElefant. Potrzeb pasażerów nie da się już zaspokoić. Następna jest konwersja prądu stałego w system prądu przemiennego. A trzeci powód to wymiana jednostek CityElefant, które osiągną w następnej dekadzie planowany czas życia. Na te fakty musimy się przygotować, dlatego ogłosiliśmy przetarg na dostawę nowych pociągów podmiejskich dla linii S w Pradze i w regionie Czech Środkowych” - mówi prezes zarządu i prezesa Kolei Czeskich Michal Krapinec.

Nowe jednostki będą czteroczłonowe. Producenci mogą oferować rozwiązania w pełni dwupiętrowe lub łączone z wagonami piętrowymi i jednopokładowymi. Zestawy muszą oferować co najmniej 380 miejsc siedzących, miejsce dla dwóch pasażerów na wózku, miejsca na 6 wózków i co najmniej 30 rowerów. Wnętrze będzie klimatyzowane, a siedzenia mogą być klasycznie ułożone naprzeciw siebie i za sobą. Składy będą przeznaczone do pracy w systemach zasilania 3 kV DC i 25 kV 50 Hz AC i dla prędkości co najmniej 160 km/h. Podczas normalnej pracy możliwe będzie podłączenie do trzech jednostek w maksymalnie dwunastoczłonowy pociąg o pojemności do 1140 pasażerów na miejscach siedzących. Częścią wyposażenia będzie nowoczesny system łączności i bezpieczeństwa GSM-R i ETCS lub system zdalnej diagnostyki awarii, co umożliwi przekazywanie informacji o usterce pomiędzy pociągiem na torze, a ośrodkiem utrzymania, w którym będzie miała miejsce niezbędna naprawa po przybyciu pociągu do zajezdni.

„Nowy pociąg będzie dostosowany pod każdym względem do komfortu klientów. Musi mieć dostęp dla wózków inwalidzkich pokładowe, wysuwane stopnie i podjazdy dla osób na wózkach inwalidzkich, system informacji audiowizualnej z wyświetlaczem LCD, monitory, łącze internetowe Wi-Fi oraz gniazda do ładowania nie tylko podróżnej elektroniki, ale także elektrycznych wózków inwalidzkich i rowerów elektrycznych. Około 5% pojemności będzie obsługiwane jako pierwsza klasa. Myślimy również o naszych zobowiązaniach społecznych, więc pociąg będzie wyposażony w kosze na segregowane odpady, rekuperacja zmniejszy zużycie energii elektrycznej, a hamowanie pozwoli na powrót energii elektrycznej do sieci, drzwi wejściowe będą mogły być sterowane na piloty dla niewidomych oraz zostaną wyposażone w sygnalizatory dźwiękowe. Osoby niewidome będą mogły znaleźć ważne napisy w alfabecie Braille'a” - wymienia główne zalety nowych pociągów Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD ds. transportu pasażerskiego.

České dráhy chce zawrzeć ze zwycięzcą przetargu umowę ramową na produkcję do 90 sztuk. Ich dostawa byłaby miał odbywać się od 2027 roku. Przewidywany wolumen tej inwestycji to aż 42,2 mld koron.