Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ceske drahy odbierają pierwsze wagony zmodernizowane przez PESĘ

inforail
13.01.2014 15:42

W tym tygodniu planowany jest odbiór klimatyzowanych wagonów serii ABpee Ceskich Drah, zmodernizowanych przez PESĘ. Jeśli wszystko będzie w porządku i czeski odpowiednik Urzędu Transportu Kolejowego dopuści je do ruchu pojazdy zostaną stopniowe włączone do składów przewoźnika. Wagony mają kursować w pociągach relacji: Brno – Břeclav – Ołomuniec, Kolin (Kolonia) – Ústínad Labem i Praga –Pilzno –Klatovy. Ceskie drahy planują dalsze modernizacje taboru, m.in. serii Bp, kursujących w składach pociągów ekspresowych. Niewykluczone, że kolejne prace modernizacyjne dla CD wykona bydgoska PESA, w której nadal trwają modernizacje w ramach podpisanej już umowy. Polska firma musi liczyć się jednak z konkurencją z Czech i Słowacji. A jest o co powalczyć, Ceske drahy zapowiedziały już kilka miesięcy temu, że modernizacja wagonów jest jednym z priorytetowych punktów strategii odnowy taboru. Dlaczego? Bo to opcja tańsza niż zakup nowych pociągów, stąd też zrezygnowano m.in. z nabycia kolejnych RailJetów. Przeprowadzenie kapitalnego remontu wagonów zapewnia jednak podniesienie komfortu jazdy koleją na terenie Czech i w pociągach międzynarodowych, uruchamianych przez Ceske Drahy.

Za modernizację 15 wagonów PESA otrzyma niecałe 191 mln koron czeskich. Zgodnie z warunkami podpisanej w 2012 roku umowy pierwsze jednostki miały być gotowe w 2014 roku. Polska firma przebudowała wagony serii Bdt, wyprodukowane w latach 1986-1987 do standardu Abpeee. Oznacza to, że w każdym z nich będzie pierwsza klasa (30 miejsc) oraz druga klasa (40 miejsc). Oprócz wspomnianej klimatyzacji, pojawiły się gniazdka elektryczne, informacja pasażerska i system audio. Jest też WC z obiegiem zamkniętym. Podniesiona została ponadto prędkość wagonów do 140 km/h.
Zmodernizowany wagon CD (źródło: CD)