Ceske drahy kupują dalekobieżne RegioPantery

inforail
05.08.2014 12:12
Koleje czeskie i Skoda Vagonka podpisały umowę na dostawę 14 kolejnych jednostek RegioPanter. Tym razem składy będą wykorzystywane w dalekobieżnym ruchu krajowym, stąd też ich nieco odmienione wyposażenie. Jednostki zostaną zbudowane w latach 2015 i 2016. Decyzja o dokładnym rozmieszczeniu ich na poszczególnych liniach zostanie podjęta w przyszłym roku. Nabycie nowych jednostek elektrycznych związane jest z przygotowaniem do otwarcia pasażerskiego rynku transportu kolejowego i stopniowego wycofywania starszych wagonów produkcji jeszcze NRD. Umowa ma wartość 2,6 miliarda CZK. Nowe jednostki będą oparte na sprawdzonej koncepcji jednostki elektrycznej RegioPanter. 'Pasażerom będą oferować nowoczesne, jasne i klimatyzowane wnętrze. Będą też przyjazne osobom niepełnosprawnym, ich konstrukcja pozwalać ma na wygodne wsiadanie i wysiadanie dla wózkowiczów, matek z wózkami i małymi dziećmi, ale także innych osób o ograniczonej sprawności ruchowej, w tym osób starszych. Niskopodłogowy pojazd umożliwiać będzie także szybką wymianę pasażerską’ – wymienia niektóre z zalet nowoczesnego pociągu Michal Štěpán, członek Zarządu CD odpowiedzialny za transport pasażerski. Ale to nie wszystko. Pasażerowie będą mogli również korzystać z innych udogodnień takich jak gniazdka elektryczne 230 V do zasilania małych urządzeń elektronicznych, nowoczesnego systemu informacji audio-wideo z wyświetlaczami LCD, bezprzewodowego dostępu do Internetu na pokładzie lub drzwi wejściowych, sterowanych przyciskami (w Polsce popularnie nazywanych ciepłym guzikiem). Jednostki zostaną specjalnie przystosowane do obsługi ruchu dalekobieżnego. Będą się różnić od pociągów regionalnych. 'Każdy pociąg będzie, w przeciwieństwie do wersji regionalnych, wyposażony w tylko jedne podwójne drzwi. Strefa wejściowa zostanie oddzielona od przedziału pasażerskiego drzwiami przesuwnymi. W składzie znajdzie się również więcej miejsca do przewozu dużego bagażu. Półki umieszczone zostaną podłużnie nad siedzeniami i będą bardziej pojemne niż te w pociągach regionalnych. Będą również wieszaki rowerowe. Przewidziane są oddzielne miejsca dla pasażerów z małymi dziećmi. Drzwi do przedziału pasażera z dziećmi będą obsługiwane przez naciśnięcie przycisku, aby skutecznie uniemożliwić otwieranie ich przez najmłodszych pasażerów”- mówi Michal Štěpán. Idąc dalej. „Drzwi między sekcjami będą automatyczne i wyposażone w fotokomórkę. Czeskie Koleje wymagają również zainstalowania bardziej komfortowych siedzeń, przystosowanych do przewożenia pasażerów na długich dystansach. Rezerwację miejsc wskażą wyświetlacze elektronicznego systemu. Co ciekawe pojawią się one także przy hakach do wieszania rowerów –wymienia dalej Michal Štěpán.
Ceske drahy kupują dalekobieżne RegioPantery
Wykorzystanie takich jednostek w transporcie dalekobieżnym nie było w Czechach w ostatnich dziesięcioleciach, w przeciwieństwie do Europy Zachodniej, zbyt częste. Wprowadzenie nowych RegioPanterów ma zagwarantować wysoką jakość usług, optymalizację kosztów prowadzenia pociągów, wynikających m.in. z opłat za infrastrukturę. Dzięki możliwości szybkiego podłączenia i odłączania kilku jednostek w jednym pociągu przez sprzęgi automatyczne przewoźnik może elastycznie reagować na zapotrzebowanie pasażerów. Ceske drahy wskazują przykład wykorzystywania ezt-ów w transporcie dalekobieżnych takich w takich krajach jak Szwajcaria, Wielka Brytania, Dania czy Holandia. Dobry rzecz jasna przykład.
Dane techniczne
Dane techniczne RegioPanter
5 członów
3 człony
Liczna zamówionych jednostek
10
4
Długość              
132 m   
79 m
Waga   
240 ton
153 ton
Prędkość max
160 km/h
160 km/h
Moc
2 720 kW
2 040 kW
Liczba miejsc 1 klasa      
42
25
Liczba miejsc 2 klasa + miejsca składane
292 + 16
162 + 13
Strefa dla dzieci (liczba miejsc)
30
24
Miejsca do przewozu wózków 
8
6
Miejsca do przewozu rowerów
15
10
Zasilanie
3 kV, 25 kV 50 Hz
3 kV, 25 kV 50 Hz