Centralny znowu do remontu
inforail
26.06.2013 12:54
Centralny znowu do remontu
Rok od remontu stołecznego Dworca Centralnego przed Euro 2012, szykują się kolejne prace. Tym razem uszczelniona ma być konstrukcja dworca. Kolejarze nie wykluczają, że jeszcze w tym roku trzeba będzie rozkopać część ulic w centrum Warszawy. Na początku czerwca został ogłoszony przetarg na przygotowanie dokumentacji uszczelnienia konstrukcji dworca i wykonanie na jej podstawie prac budowlanych. Jak wskazano w programie funkcjonalno-użytkowym inwestycji, teren robót ma częściowo nachodzić na dwie warszawskie arterie: al. Jana Pawła II i Aleje Jerozolimskie. Wykonawca będzie musiał więc przygotować projekt tymczasowej organizacji ruchu oraz uzyskać niezbędne zgody Zarządu Dróg Miejskich, inżyniera ruchu i Zarządu Transportu Miejskiego. Cały remont ma się skończyć w grudniu br. Przeciekająca konstrukcja dworca jest problemem od lat. Cieknąca ze stropów woda utrudniała remont dworca przed Euro 2012, a nawet po jego zakończeniu zdarzało się, że np. na tory spływała woda. Kolejarze chcą, by podczas skuwania starych izolacji i uszczelniania konstrukcji, dworzec normalnie obsługiwał pasażerów. Podobnie było podczas poprzedniego remontu Centralnego. Przed Euro 2012 dworzec zamykany był etapami, a pasażerowie korzystali z pozostałych części. Choć na remont i czyszczenie Centralnego kolejarze wydali wówczas ok. 60 mln zł, to planują dalsze prace.
’Dworzec Warszawa Centralna, choć unikatowy jeśli chodzi o przyjęte w latach 70. rozwiązania konstrukcyjne i bryłę hali głównej, jest niezwykle trudnym obiektem, jeśli chodzi o zapewnienie bezproblemowej eksploatacji’ – powiedziała PAP rzeczniczka PKP S.A. Katarzyna Mazurkiewicz. Przyznała, że przez kilkadziesiąt lat nie zadbano o odpowiednią konserwację dworca, więc teraz potrzeba szeroko zakrojonej modernizacji, by budynek i przejścia podziemnie spełniały obecnie obowiązujące standardy.
’Zaniechań z wielu dziesiątków lat nie da się nadrobić w pełni w ciągu krótkiego okresu, a konieczność zapewnienia normalnego funkcjonowania obiektu w okresie robót uniemożliwia realizację wszystkich prac w jednym czasie’ – wskazała rzeczniczka. Dlatego dla Centralnego powstał plan remontowy zakładający dokończenie metamorfozy dworca do końca 2015 r. 'Do końca 2015 r., w wyniku planowanych prac, obiekt powinien uzyskać nowoczesne parametry termiczne, w pełni funkcjonujące urządzenia zapewniające sprawną komunikację, wszystkie galerie podziemne urządzone według tego samego stylu’ – wyjaśniła Mazurkiewicz. W tym roku poza uszczelnieniem dworca zaplanowano wymianę dziesięciu ciągów schodów ruchomych z galerii środkowej na poszczególne perony i montaż platform umożliwiających niepełnosprawnym dostanie się na zlokalizowane wokół dworca przystanki komunikacji miejskiej. W przyszłości wymieniony ma być system ogrzewania hali głównej.
Warszawski Dworzec Centralny w grudniu skończy 38 lat. Budowę kończono w 1975 r. w pośpiechu, by otworzyć go przed planowaną wizytą Leonida Breżniewa. Z tego powodu zrezygnowano z wykonania niektórych elementów, choć były w projekcie. Przykładowo nie powstały planowane ciągi komunikacyjne. Kilka lat temu trwała dyskusja, czy przed Euro 2012 nie zburzyć dworca i nie wybudować zamiast niego nowego budynku. Zwolennicy takiego rozwiązania argumentowali, że w centrum miasta bardziej opłacałoby się postawić wieżowiec. Ostatecznie zdecydowano, że Centralny będzie wyremontowany, bez zasadniczej przebudowy. Lifting – bo tak kolejarze nazywali remont – polegał na wyczyszczeniu hali głównej i podziemi dworca. Zainstalowano nowy system informacji dla pasażerów, biletomaty oraz punkty informacyjne.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024