Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Centralny (nie)przyjazny niepełnosprawnym?

inforail
12.03.2015 08:38

Czy warszawski Dworzec Centralny jest przyjazny osobom niepełnosprawnym? Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego zwróciło się o wyjaśnienia do PKP SA, zarządcy dworca kolejowego. Z odpowiedzi udzielonej przez spółkę wynika, że w ciągu ostatnich pięciu zrealizowane zostały następujące działania mające na celu dostosowanie go do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się, do których zaliczamy w rozumieniu Decyzji Komisji Europejskiej nr 2008/164/WE z dnia 21 grudnia 2007 roku dotyczącej technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie aspektu ?Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się?transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych i transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości zarówno osoby na wózkach inwalidzkich, jak i osoby z dziećmi, osoby z ciężkim lub nieporęcznym bagażem, osoby starsze, kobiety w ciąży, osoby niedowidzące i niewidzące, osoby niedosłyszące i głuche, osoby z upośledzeniem w zakresie komunikacji oraz osoby niskiego wzrostu, w tym dzieci:
1. montaż ścieżek dla osób niewidomych w obszarze hali głównej, galerii handlowych oraz na peronach;
2. przystosowanie kasy pierwszeństwa dla osób poruszających się na wózkach, o ograniczeniach ruchowych, niedowidzących i niesłyszących, do której doprowadza ścieżka dla niewidomych;
3. wyposażenie kas w interkomy, które ułatwiają zrozumienie lub usłyszenie przekazywanych informacji szczególnie osobom niedosłyszącym, nawet przy dużym natężeniu dźwięków docierających z zewnętrz;
4. wykonanie oznakowania ostrzegawczego na peronach (żółte pasy odblaskowe oraz bolce przy krawędziach peronów);
5. montaż oświetlenia znacznie przekraczającego wymagane normą natężenie światła, w celu zapewnienia lepszego doświetlenia dla osób z dysfunkcją wzroku;
6. instalacja pochylni dla wózków wraz z poręczami na wysokości 70 cm umożliwiająca samodzielne oraz bezpieczne poruszanie się osób na wózkach;
7. montaż platform przyschodowych dla wózków (6 szt.);
8. dostosowanie toalet dla potrzeb osób poruszających się na wózkach.


Dodatkowo PKP S.A. wskazują, że dworzec kolejowy Warszawa Centralna wyposażony jest w windy, schody ruchome i platformy ruchome, zapewniające bezpieczny transport wózków na poziom peronów. Z poziomu hali głównej na poziom galerii środkowej można dostać się windą nr 3 oraz platformami przyschodowymi, natomiast z galerii środkowej na perony można dostać się windami oraz schodami ruchomymi. Z galerii zachodniej i wschodniej w celu dostania się na perony można skorzystać z ruchomych chodników, a łączność pomiędzy galeriami możliwa jest poprzez pochylnie wyposażone w poręcze zamontowane na dwóch wysokościach.

Dostęp do dworca Warszawa Centralna ułatwiony został osobom o ograniczonej możliwości poruszania się poprzez zastosowanie chodników z obniżonym stopniem oraz pochylni umożliwiających podjazd wózkom. Na halę główną dworca kolejowego Warszawa Centralna prowadzi sześć drzwi automatycznych, które rozsuwają się na szerokość 150 cm, umożliwiającą wjazd osobom na wózkach.
W ramach działań mających na celu dostosowanie dworca do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz o ograniczonej możliwości poruszania się zostało utworzone specjalne stanowisko ds. udzielania i organizowania pomocy osobom wymagającym szczególnego traktowania, a informacja o numerze telefonu, pod którym można dokonywać zgłoszeń konieczności skorzystania z pomocy, dostępna jest na hali głównej dworca, peronach, w galeriach oraz na stronie internetowej PKP S.A. i PKP IC. Dodatkowo przeprowadzane są obowiązkowe szkolenia dla pracowników ochrony z zakresu udzielania pomocy osobom o ograniczonej możliwości poruszania się.