Centralny (nie)przyjazny niepełnosprawnym?
Czy warszawski Dworzec Centralny jest przyjazny osobom niepełnosprawnym? Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego zwróciło się o wyjaśnienia do PKP SA, zarządcy dworca kolejowego. Z odpowiedzi udzielonej przez spółkę wynika, że w ciągu ostatnich pięciu zrealizowane zostały następujące działania mające na celu dostosowanie go do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się, do których zaliczamy w rozumieniu Decyzji Komisji Europejskiej nr 2008/164/WE z dnia 21 grudnia 2007 roku dotyczącej technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie aspektu ?Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się?transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych i transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości zarówno osoby na wózkach inwalidzkich, jak i osoby z dziećmi, osoby z ciężkim lub nieporęcznym bagażem, osoby starsze, kobiety w ciąży, osoby niedowidzące i niewidzące, osoby niedosłyszące i głuche, osoby z upośledzeniem w zakresie komunikacji oraz osoby niskiego wzrostu, w tym dzieci:
1. montaż ścieżek dla osób niewidomych w obszarze hali głównej, galerii handlowych oraz na peronach;
2. przystosowanie kasy pierwszeństwa dla osób poruszających się na wózkach, o ograniczeniach ruchowych, niedowidzących i niesłyszących, do której doprowadza ścieżka dla niewidomych;
3. wyposażenie kas w interkomy, które ułatwiają zrozumienie lub usłyszenie przekazywanych informacji szczególnie osobom niedosłyszącym, nawet przy dużym natężeniu dźwięków docierających z zewnętrz;
4. wykonanie oznakowania ostrzegawczego na peronach (żółte pasy odblaskowe oraz bolce przy krawędziach peronów);
5. montaż oświetlenia znacznie przekraczającego wymagane normą natężenie światła, w celu zapewnienia lepszego doświetlenia dla osób z dysfunkcją wzroku;
6. instalacja pochylni dla wózków wraz z poręczami na wysokości 70 cm umożliwiająca samodzielne oraz bezpieczne poruszanie się osób na wózkach;
7. montaż platform przyschodowych dla wózków (6 szt.);
8. dostosowanie toalet dla potrzeb osób poruszających się na wózkach.
Dodatkowo PKP S.A. wskazują, że dworzec kolejowy Warszawa Centralna wyposażony jest w windy, schody ruchome i platformy ruchome, zapewniające bezpieczny transport wózków na poziom peronów. Z poziomu hali głównej na poziom galerii środkowej można dostać się windą nr 3 oraz platformami przyschodowymi, natomiast z galerii środkowej na perony można dostać się windami oraz schodami ruchomymi. Z galerii zachodniej i wschodniej w celu dostania się na perony można skorzystać z ruchomych chodników, a łączność pomiędzy galeriami możliwa jest poprzez pochylnie wyposażone w poręcze zamontowane na dwóch wysokościach.
„