Spółka PKP Intercity w ciągu najbliższych miesięcy wzbogaci się o 68 zmodernizowanych wagonów. 18 kwietnia uroczyście odebrano pierwsze wagony z części zamówienia realizowanej przez poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych.
Wśród licznych projektów taborowych realizowanych przez PKP Intercity jest m.in. projekt modernizacji 68 wagonów. W czerwcu ub. roku rozstrzygnięto postępowanie o udzielenie zamówienia na prace prowadzone w ramach tego projektu, a całe zamówienie podzielono ostatecznie pomiędzy trzech wykonawców. Pierwszą część zamówienia, polegającą na modernizacji 20 przedziałowych wagonów pasażerskich klasy 2 (typ 141A) realizuje H. Cegielski –Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania. Kolejne 10 wagonów tej serii modernizuje NEWAG S.A. z Nowego Sącza, a zamówienie dotyczące modernizacji łącznie 38 wagonów serii 111A, 112A i 140A wykonuje konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. i ZNTK Mińsk Mazowiecki S.A. Cały projekt realizowany jest w ramach programu „Odnowa taboru PKP Intercity S.A. dla relacji Przemyśl –Szczecin”. Projekt współfinansowany jest z Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Całkowity koszt modernizacji 68 wagonów to 179,2 mln zł., a dofinansowanie unijne wynosi 60,4 mln zł.
18 kwietnia uroczyście odebrano pierwsze zmodernizowane wagony typu 141A, których naprawa główna realizowana jest w poznańskiej Fabryce Pojazdów Szynowych. Już za 2-3 tygodnie te wagony wozić mają pierwszych pasażerów. Czym te wagony będą się charakteryzowały? Zdecydowanie większym komfortem dla pasażera. Wagony będą wyposażone w klimatyzację, bardzo dobrze wyciszone, będą posiadały automatyczne drzwi. Zostaną dostosowane do przewozu rowerów, a także do przewozu osób niepełnosprawnych. Poznań ma to szczęście, że większość projektów inwestycyjnych PKP Intercity dotyczy tego właśnie miasta. Mieszkańcy regionu dostaną bardzo dobrą ofertę. Chciałbym podziękować za terminową realizację kontraktu producentowi –mówił podczas przekazania wagonów Prezes PKP Intercity, Janusz Malinowski.
FPS wpisał się w potrzeby PKP Intercity i aktywnie uczestniczy w programie inwestycyjnym, który spółka prowadzi. W zeszłym roku FPS i PKP Intercity podpisały kontrakty na kwotę ok. 250 mln zł co jest bezprecedensową sytuacją jeżeli chodzi o Fabrykę Pojazdów Szynowych. Chciałbym podkreślić jedną rzecz: staramy się jak najbardziej o to, żeby pieniądze unijne zostawały w Polsce. W myśl tego zdecydowana większość komponentów, które wykorzystujemy do modernizacji i produkcji wagonów pochodzi od polskich producentów. Unijny strumień pieniądza, który wpływa do Polski nie wraca za chwilę z powrotem za Odrę, tylko pozostaje u polskich producentów, pozwalając nam całkiem skutecznie walczyć z kryzysem –mówił Sławomir Raniszewski, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Fabryki Pojazdów Szynowych.
Z Przemyśla do Szczecina
Modernizowane wagony przeznaczone będą do obsługi połączeń na trasie Przemyśl –Rzeszów –Kraków –Katowice –Opole –Wrocław –Poznań –Szczecin. Po remoncie wybranych odcinków tras, czas przejazdu z Przemyśla do Szczecina ma być skrócony o 222 minuty. Wagony zostaną dostosowane do standardu infrastruktury na tej prasie (prędkość eksploatacyjna: 160 km/h). Do modernizacji w FPS skierowano wagony od kilku lat stojące na bocznicach. Są to wagony, które w 2008 r. przejęliśmy od spółki PKP Przewozy Regionalne. W tej chwili w ramach programu modernizacji wagony doprowadzamy do poziomu komfortu, którego oczekują nasi podróżni –mówi Prezes PKP IC. W 2015 r. na linii Szczecin –Przemyśl mają być eksploatowane wyłącznie wagony zmodernizowane, w liczbie łącznie 218 sztuk.
Bazą do modernizacji realizowanej w FPS stały się pojazdy od kilku lat zalegające na bocznicach. Z wagonu wykorzystujemy tylko pudło czyli część konstrukcyjną plus wózki. Pudło jest wzmacniane, zostaje przystosowane do zabudowy nowoczesnych urządzeń. Wagon po naprawie głównej wygląda praktycznie jak nowy. Wagony są wyposażane w klimatyzację, nowe wyposażenie wnętrza, wklejane okna. Posiadają WC typu zamkniętego, nowoczesne oświetlenie, wyłożenia wnętrza wykonane z tworzyw sztucznych. Wagon spełnia wszystkie nowe normy, w tym palnościowe. Ma nowoczesne układy energoelektroniczne, nowe drzwi boczne odskokowo-przesuwne, nowe drzwi czołowe z napędem elektropneumatycznym –wymienia Tomasz Polus z FPS. Przedziały w wagonach są sześciomiejscowe, wyposażone m.in. w gniazdka elektryczne przy fotelach, półki z oświetleniem czy rolety na oknach.
Modernizacja dwudziestu wagonów drugiej klasy to nie jedyne zadanie jakie dla przewoźnika realizuje Fabryka Pojazdów Szynowych. W kwietniu 2012 r. spółka PKP Intercity ogłosiła przetarg na dostawę 25 nowych wagonów. Zamówienie obejmuje łącznie 13 wagonów bezprzedziałowych (cztery pierwszej klasy i dziewięć drugiej klasy z miejscami na rowery) oraz 12 wagonów przedziałowych (cztery pierwszej klasy i osiem drugiej klasy z przystosowaniem do obsługi niepełnosprawnych). O udzielenie zamówienia ubiegał się tylko jeden wykonawca. Spełnił on wszystkie warunki udziału w postępowaniu, zatem ofertę uznano za ważną. W październiku 2012 r. podpisano umowę właśnie z producentem z Poznania. FPS ma teraz 18 miesięcy na realizację zamówienia, wartego łącznie 175 mln zł brutto. Wagony zbudowane w Poznaniu także wozić będą m.in. pasażerów w Wielkopolsce –zostaną bowiem skierowane do obsługi połączeń w relacji Wrocław –Poznań –Gdynia.
Drugi etap –w drodze
Przetarg na modernizację 68 wagonów to pierwsza część dużego projektu modernizacyjnego. Drugą stanowić będzie program odbudowy kolejnych 150 wagonów. Wartość tego zamówienia to 390 mln zł. Przetarg na modernizację 150 sztuk jednostek taboru ogłoszono na początku września 2012 r., a złożone oferty są aktualnie poddawane analizie formalnej. Ma to być największa inwestycja o charakterze modernizacyjnym w historii PKP Intercity.
W ramach projektu zmodernizowanych zostanie 150 wagonów pasażerskich: 50 przedziałowych wagonów pierwszej klasy (typ 112A), 88 przedziałowych wagonów drugiej klasy (typy 111A, 136A, XB), 10 wagonów sypialnych (typ WL) oraz 2 wagony z miejscami do leżenia (134Ab). Zamówienie podzielone zostało na siedem części. Podział związany jest między innymi z późniejszym przeznaczeniem tych wagonów –spora część z nich zostanie bowiem nie tylko zmodernizowana ale i przebudowana. Efektem prac ma być między innymi 17 bezprzedziałowych „dwójek”, przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych oraz 18 bezprzedziałowych „dwójek”przystosowanych do przewozu rowerów (obie serie z przebudowy wagonów 111A). Tabor PKP Intercity wzbogaci się także o 20 wagonów bezprzedziałowych przystosowanych do celów gastronomicznych. Wagony sypialne i z miejscami do leżenia zostaną zmodernizowane. Dodatkowe 10 wagonów z miejscami do leżenia (dodatkowo przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych) powstanie z przebudowy przedziałowych wagonów drugiej klasy.
Wspomniane „zakupy”PKP Intercity to tylko część projektów realizowanych w najbliższych latach. Do realizacji zadań przewozowych spółka potrzebuje dziś ok. 1600 jednostek taboru. Wśród eksploatowanych obecnie jest ponad 500 zmodernizowanych wagonów, do roku 2014-2015 ma ich być dwa razy więcej. Nowoczesnych jednostek wagonowych (uwzględniając wagony nowe, zmodernizowane i składy zespołowe) ma być zatem za 2-3 lata ponad tysiąc. Do roku 2020 spółka planuje całkowicie odnowić posiadany tabor –nie zwiększając jednak w najbliższych latach znacząco jego liczby. Działania związane z modernizacjami czy nowe zakupy stanowią zatem przede wszystkim sposób na podniesienie standardu jakościowego taboru, a nie zwiększenie ilości posiadanych przez przewoźnika jednostek.