ČD kupuje Viaggio Comfort

inforail
03.10.2011 11:37
Koleje czeskie ČD w niedługim czasie wzbogacą się o 16 składów wagonowych Viaggio Comfort, znanych lepiej pod nazwą handlową ÖBB Railjet.
Choć o tym zakupie spekulowało się latami, to jednak czasem spekulacje przeradzają się w rzeczywistość. W dniu 30 września 2011 roku koleje czeskie ČD ogłosiły podpisanie umowy z kolejami austriackimi ÖBB oraz z koncernem Siemens umowę na dostawę 16 siedmiowagonowych składów zespolonych Viaggio Comfort lepiej znanych pod nazwą handlową ÖBB Railjet. O możliwości zakupienia tych składów informowaliśmy już na łamach inforail.pl, jednak wówczas informacja ta była jeszcze niepewna, zwłaszcza wobec niejasności związanych z zakupem tych składów. Bowiem ich pozyskanie odbywało się z pominięciem otwartego przetargu i wykorzystano formę tajnego dialogu konkurencyjnego. To z kolei wywołało protest Škody Transportation, jednak urząd antymonopolowy nie dopatrzył się uchybień i oddalił skargę umożliwiając podpisanie umowy. Wartość tej umowy została określona na 200,465 miliona €, czyli około 1,789 miliona €za wagon. Po przeliczeniu według kursu NBP z dnia 30.09.2011 wynoszącym 4,411 otrzymujemy kwotę 7,89 miliona złotych za wagon. Choć należy pamiętać, iż cena w €jest zbliżona do typowych, jedynie przez aktualną niską wartość złotówki cena wydaje się duża. Dostawy nowych składów wagonowych mają się odbyć w latach 2013-14. Skład przy całkowitej długości 185,5 metra ma oferować 400 miejsc siedzących oraz poruszać się z prędkością 230 km/h, czyli dokładnie tak jak w wariancie dla ÖBB. To podobieństwo nie jest w niczym wyjątkowe, ponieważ składy zamówione przez ČD pochodzą z puli 67 jednostek zamówionych przez ÖBB (40 jest już w ruchu). Niestety w wyniku kryzysu gospodarczego przewoźnik zweryfikował swoje pierwotne założenia i zrezygnował z odbioru ostatnich 16 składów. W związku z tym Siemens mógł je zaoferować na wolnym rynku, natomiast warunki zakupu według komunikatu ČD były preferencyjne, choć typowa cena jednostkowa raczej tego nie potwierdza.
Wizualizacja malowania nowych wagonów. Fot. ČD
Składy te wraz z lokomotywami serii 380 mają być wykorzystywane w połączeniach międzynarodowych z Czech do Austrii i Niemiec (docelowo Hamburg, Wiedeń i Graz). Pierwotnie na tej trasie (do Berlina i Wiednia) miały kursować składy Pendolino, które jednak nie otrzymały akceptacji DB do ich wprowadzenia na wzmiankowaną trasę. Wówczas oficjalnym powodem takiej decyzji była zbyt mała pojemność, jednak nieformalnie krążyły inne wyjaśnienia. Tak więc w przypadku niniejszego zakupu ČD również mogą trafić na ten problem, choć w tym przypadku odmowa ze strony DB będzie niedwuznaczna, ponieważ składy ÖBB Railjet mają dopuszczenie do ruchu w Niemczech i przewoźnik nie czyni żadnych przeszkód przed ich eksploatacją. Dodatkowo ČD nauczone przykładem Pendolino zapisały klauzulę, iż w przypadku niedopuszczenia tych wagonów do eksploatacji w Niemczech przewoźnik będzie mógł bez kar zrezygnować z zakupu. Tak więc największe problemy mogą się pojawić wraz z próbami wprowadzenia lokomotyw serii 380 do eksploatacji w Niemczech. Wszak spór z koncernem Bombardier, który zarzuca Škodzie Transportation skopiowanie kilku ich rozwiązań nadal nie został rozwiązany. Być może w związku z tym faktem ČD już przygotowuje przetarg w ramach którego chce zamówić 10 nowych trójsystemowych lokomotyw elektrycznych o prędkości maksymalnej 230 km/h. Patrząc na te parametry nie trzeba być szczególnie dociekliwym aby domyślić się, iż chodzi o lokomotywy Taurus. Wówczas DB nie miałoby już żadnych podstaw do odmowy wpuszczenia czeskich składów na teren Niemiec.
Jednocześnie z opublikowaniem informacji o podpisaniu umowy przewoźnik zaprezentował wizualizację wyglądu nowych wagonów w malowaniu ČD. Choć ciężko to wyjaśnić, to akurat temat malowania taboru pasażerskiego zawsze wywołuje szerokie dyskusje, jednak w większości przypadków toczą się one na zasadzie kolorystyki i układu, py jednoczesnym pomijaniu praktycznych aspektów tego zagadnienia, o których pisaliśmy tutaj. Czasami zarządy kolejowe chcąc podkreślić fakt dokonania modernizacji lub zakupu taboru decydują się na odmienne malowanie (tak jak to będzie w przypadku Pendolino PKP IC), jednak taka polityka prowadzi do nadmiernej kakofonii barw i ogólnego pogorszenia wizerunku. Właśnie walcząc z taką mnogością barw ČD opracowało standardowy zestaw kolorów, który sukcesywnie jest wprowadzany na kolejne pojazdy. W tym zestawieniu składy Viaggio Comfort nie będą żadnym wyjątkiem i również otrzymają standardowe malowanie, co też można zauważyć na załączonej wizualizacji. Oczywiście które z podejść do malowania taboru jest najlepsze nigdy się nie odpowie, jednak chcąc budować wizerunek marki lepiej dokonać tego jednorodnymi standardowymi barwami, niż wyjątkowym schematem dla każdej nielicznej serii.
Tuż po premierze Railjet składy wagonowe stały się bardzo atrakcyjną alternatywą dla kupowania zespołów trakcyjnych. Wszystko to za sprawą przekroczenia magicznej bariery, którą dla klasycznych wagonów ustanowiono kiedyś na 200 km/h. Jednak dzięki nietrakcyjnym składom wagonowym udało się pokonać tą 'barierę’ oferując nowe możliwości szybszej jazdy za niższą cenę. Być może właśnie dlatego ČD posiadające flotę 7 składów Pendolino postawiło na bardziej tradycyjne rozwiązanie… .