Cały projekt na linii E65 możliwy. Ale tylko, jeśli będą oszczędności
Spółka PKP PolskieLinie Kolejowe jest gotowa do realizacji całego przygotowywanego projektudotyczącego linii E 65 na terenie woj. śląskiego. Zarządca kolejowejinfrastruktury liczy, że umożliwią to jeszcze w tej perspektywie finansowejoszczędności przetargowe.
Pod koniec czerwca br. PLK podały, że z funduszy na lata2014-2020 zamierzają wykonać tylko część przygotowywanych w ostatnich latachprac dotyczących linii E 65 na terenie woj. śląskiego. Z projektu o wartościok. 4 mld zł, obejmującego odcinek Będzin – Katowice – Tychy – Zebrzydowice,obecnie planowane są prace jedynie na odcinku Tychy – Zebrzydowice, ozakładanej wartości ok. 2 mld zł.
O możliwości realizacji również rozbudowy odcinka Będzin –Katowice – Tychy, pod warunkiem wygospodarowania środków z osiąganychoszczędności przetargowych, poinformował w czwartek PAP członek zarządu PLKArnold Bresch. Zastrzegł, że o realizacji Krajowego Programu Kolejowego, naktórego liście rezerwowej jest obecnie projekt dot. linii E 65 w woj. śląskim,decyduje rząd.
Odłożenie na kolejne lata remontu i rozbudowy przecinającegokonurbację katowicką, silnie obciążonego m.in. ruchem aglomeracyjnym, odcinkaBędzin – Katowice – Tychy, oznaczałoby m.in. odsunięcie na okres po 2020 r.możliwości zwiększenia roli transportu kolejowego w powstającej w woj. śląskimmetropolii. Obecnie Koleje Śląskie w centralnej części regionu wykorzystująpraktycznie całą zapewnianą przez PLK przepustowość linii.
Czerwcowa deklaracja PLK o ograniczeniu zakresu realizacjiprojektu dot. linii E 65 spotkała się z reakcją części środowisk regionu.Wystąpienie samorządowców do władz centralnych, a także parlamentarzystów,zainicjował prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński (PO). Interpelację doministra infrastruktury i budownictwa (podpisaną przez szereg posłów PiS zregionu) wystosował poseł tej partii Jerzy Polaczek.
Pytany w czwartek przez PAP o powód ograniczenia projektudot. linii E 65 w woj. śląskim członek zarządu PLK Arnold Bresch zaznaczył, żepieniędzmi na realizację Krajowego Programu Kolejowego (w którym ujęty jestm.in. projekt dot. linii E 65) – wśród nich funduszami europejskimi – dysponujerząd. „Gdzie dysponowane są pieniądze przez rząd (…), tam realizujemy inwestycje”- przypomniał Bresch.
„W tym przypadku ograniczeniem dla zakresu, któryrealizowaliśmy, było uzyskanie decyzji o dofinansowaniu projektu z KomisjiEuropejskiej. Jesteśmy gotowi, aby podjąć dalsze działania, ale podejmiemy jealbo w przypadku uzyskania oszczędności jeszcze w ramach tej perspektywy, alboczekamy na kolejną perspektywę” – wyjaśnił.
Członek zarządu PLK wskazał, że spółka jest przygotowana nazainwestowanie całej kwoty 67 mld zł przewidzianej w KPK. „Cały czas działamyjednak na zasadzie wartości kosztorysowych. W zeszłym roku rynek nas zweryfikował,bo kontrakty, które podpisywaliśmy, były np. na 60-70 proc. naszych założeń.Pojawiły się oszczędności, w efekcie czego my goniąc te 67 mld zł, przygotowywaliśmynowe projekty” – mówił.
„Tutaj też na to liczymy. W tej chwili mamy górkę, ryneknasycił się i to my szukamy wykonawców. Ale kto wie, co będzie działo się zarok, za dwa: czy nie będzie konieczności wprowadzania wykonawców na te tzw.projekty rezerwowe, m.in. na ten (…) – w ramach oszczędności przetargowych,uwalniania nowych środków” – zasygnalizował Bresch.
W obrębie ogłaszanego wcześniej, wartego ok. 9 mld zł planuinwestycyjnego dla woj. śląskiego, który do 2022 r. miałby objąć linie odługości 870 km, PLK zapowiadały m.in. remont i częściową rozbudowę magistraliE 65.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Formalnie cały duży projekt nazwano: „Prace na podstawowychciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska”. Jego I etap ma dotyczyćlinii E 65 na odcinku Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice –Zebrzydowice o łącznej długości ok. 85 km.
W grudniu 2015 r. PLK ogłaszała przetargi na wykonanieprojektów budowlanych i pozyskanie niezbędnych pozwoleń dla całego zakresu Ietapu. Jednocześnie przygotowywała wnioski o dofinansowanie tych prac. Dotacjęuzyskano w rozstrzygniętym w czerwcu br. trzecim konkursie unijnego instrumentuConecting People Facility (CEF). Zgłoszony tam przez PLK projekt dot. linii E65miał wartość 111,7 mln euro (przy prawie 95 mln euro dofinansowania z CEF).
W kontekście uzyskania dotacji w tej wysokości PLK podały,że wsparcie z CEF ma zostać uzupełnione, pod kątem prac na odcinku Tychy –Zebrzydowice, środkami z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, apozostały zakres projektu (północny), dla którego dokumentacja również jestprzygotowywana, będzie realizowany w kolejnej perspektywie.
Z ogłoszeń przetargowych dot. przygotowania dokumentacjiwynikało np., że między Będzinem a Katowicami Szopienicami Płd. zaprojektowanamiała zostać m.in. zmiana układu dwutorowego na czterotorowy na odcinku Będzin– Sosnowiec Główny oraz układu dwutorowego na pięciotorowy na odcinku SosnowiecGł. – Szopienice Płd.
Według wcześniejszych informacji PLK na etapie prackoncepcyjnych poza rozbudową linii rozważano w tym rejonie m.in. budowę nowychperonów pod kątem ruchu aglomeracyjnego w Sosnowcu i Szopienicach Płd., a takżebudowę nowego przystanku Katowice Morawa.
Również ogłoszenie przetargowe dla odcinka KatowiceSzopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice przewidywało, że „planowanaprzebudowa (…) obejmie wszystkie elementy infrastruktury kolejowej, a takżezmianę układu dwutorowego na czterotorowy od Katowic Szopienic Płd. do KatowicLigoty wraz z wyjazdem w kierunku Chorzowa Batorego”. Obok rozbudowy liniianalizy dotyczyły też nowego przystanku Katowice Damrota.
„