Bydgoszcz: Wizualizacje nowego dworca Bydgoszcz Główna
Na zlecenie PKP S.A. Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy opracowała Studium Chłonności Inwestycyjnej rejonu dworca kolejowego Bydgoszcz Główna. Dokument łączy potrzeby lokalowe podmiotów kolejowych i współpracujących z koleją oraz zapotrzebowanie powierzchni komercyjnych.
Studium jest projektem kubaturowym, a nie architektonicznym. Oznacza to, że przedstawia jedynie koncepcje zagospodarowania dworca i jego okolic, a nie ostateczne projekty, które będą realizowane.
PKP S.A. pragnie ściśle współdziałać z Miastem Bydgoszcz wiedząc, że dworzec zarówno przez klientów kolei, jak i przez lokalną społeczność postrzegany jest jako miejsce o szczególnym znaczeniu. Tylko współpraca pozwoli wykorzystać potencjał nieruchomości kolejowych tak, by sam nowy dworzec jak i jego otoczenie stanowiły atrakcyjną wizytówkę Bydgoszczy.
PKP S.A., we współdziałaniu z innymi spółkami z Grupy PKP oraz Pocztą Polską rozpoczęły działania zmierzające do zagospodarowania nieruchomości kolejowych położonych w rejonie dworca Bydgoszcz Główna. Ostatecznym celem tych działań jest zmiana wizerunku samego budynku dworca oraz jego otoczenia. PKP S.A., będące spółką prawa handlowego muszą pozyskać w tym celu odpowiednie środki finansowe. Aby zrealizować powyższe zadania zamierzają wykorzystać swoje nieruchomości.
Na tej podstawie aktualnie jest opracowywana uproszczona „Analiza Ekonomiczna”, która pozwoli na wybór optymalnego wariantu zagospodarowania przydworcowych nieruchomości. Wyboru tego wariantu PKP S.A. oraz zainteresowani partnerzy planują dokonać w I połowie 2009 r. we współdziałaniu z samorządem miejskim. Zagospodarowanie nowopowstałych powierzchni komercyjnych wokół dworca musi współgrać z przestrzenią miejską oraz ciągami komunikacyjnymi PKP S.A. zaproponowało Miastu współpracę przy opracowywaniu odpowiednich dokumentów, np. Studium Komunikacyjnego.
Model finansowania, który zostanie zaproponowany w 2009 r. oraz zakres rzeczowy projektu inwestycyjnego będą zależały od wielu czynników. Wpływ na sposób finansowania będzie miało stanowisko bydgoskiego samorządu i zainteresowanych podmiotów gospodarczych. Również wybrany przez Miasto wariant rozwoju układu komunikacyjnego w okolicy dworca oraz możliwe do zaakceptowania koncepcje urbanistyczno-architektoniczne będą miały wpływ na sposób finansowania inwestycji.
Aktualnie rozważane są różne sposoby pozyskania środków finansowych mogących przyczynić się do realizacji tego celu: od zwykłej sprzedaży części nieruchomości, aż po utworzenie spółki z udziałami PKP S.A., inwestorów prywatnych czy jednostek sektora publicznego.