Bydgoszcz otwiera przebudowane dworce

inforail
20.04.2016 08:03

We wtorek (26kwietnia) otwarty zostanie przebudowany dworzec kolejowy wraz z pętląautobusową na osiedlu Leśnym.

Powstał także nowy węzeł komunikacyjny na Błoniu, a naBielawach przebudowano perony. W najbliższy weekend połączy je specjalna liniaautobusowa obsługiwana zabytkowym taborem.

Nowe węzły integrują kolej oraz komunikację miejską. Wramach przedsięwzięcia zmodernizowano stacje Bydgoszcz Leśna i BydgoszczBielawy. Zbudowany został też nowy przystanek i pętla autobusowa Bydgoszcz Błonie. Ta część inwestycjikosztowała 37 mln zł

– To kolejna duża inwestycja, zachęcająca do korzystania ztransportu publicznego ? mówi prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski. -Jednocześnie poprawiliśmy estetykę ważnych punktów miasta. Ten projekt kapitalnie uzupełnił teżwcześniej zrealizowane zadania związane z modernizacją Dworca Głównego orazbudową nowego węzła Bydgoszcz Wschód wraz z nową linią tramwajową do Fordonu.Rozbudowa infrastruktury kolejowo-komunikacyjnej w ostatnich latach kosztowałaponad 300 mln zł. Realizacja tego pakietu inwestycyjnego wiązała się z wielomautrudnieniami, stąd szczególnie dziękuję mieszkańcom za cierpliwość iwyrozumiałość podczas prac ? zaznacza prezydent.

Na nowe stacjezabytkowym autobusem

W związku ze zbliżającym się otwarciem stacji na pasażerówczeka kilka atrakcji. W najbliższąsobotę pomiędzy zmodernizowanymi stacjami kursować będzie specjalna liniaautobusowa nr 101 obsługiwana przez zabytkowy tabor. Autobusy będą kursować natrasie Dworzec Wschód, Dworzec Bielawy, Dworzec Leśne, Dworzec Główny, DworzecBłonie. Będzie to doskonała okazja, żeby zobaczyć wszystkie zmodernizowanestacje. Z rozkładem jazdy specjalnej linii można zapoznać się na stronie www.zdmikp.bydgoszcz.pl.

Linie będą obsługiwać Jelcze 760RTO z lat 1965-1971(popularne ?Ogórki?) i Ikarusy 280 z lat 1986-1990. Z kolei we wtorek (26kwietnia) na pierwszych pasażerów korzystających z nowego punktu obsługi podróżnych na osiedluLesnym czekać będzie słodki poczęstunek. W przypadku wcześniejszego uzyskaniapozwolenia na użytkowanie obiekt zostanie szybciej udostępniony podróżnym.

Co się zmieniło?

Największy zakres prac zrealizowano na osiedlu Leśnym.Wyburzono tam stary budynek stacji. Zastąpił go nowoczesny obiekt obsługipodróżnych, który zamyka perspektywę ul. Sułkowskiego. Dla bezpieczeństwapodróżnych wybudowano tunel komunikujący pętle autobusowa z peronami. Wszystkieperony są dostępne także dla osób niepełnosprawnych dzięki zainstalowaniu wind.Na przebudowanych peronach wymieniono nawierzchnię i ustawiono estetycznewiaty. U zbiegu ulic Sułkowskiego i Modrzewiowej wybudowano rondo, którepoprawiło bezpieczeństwo oraz płynność ruchu. Na nowej pętli autobusowej powstałateż jezdnia dworcowa typu ?Kiss &Ride? (?Pocałuj i jedź?) umożliwiającatakże indywidualnym kierowcom podwożenie pasażerów i krótkotrwały postój.Zatoki autobusowe wybrukowano kostką kamienną.

Dzięki budowie węzła kolejowo-autobusowego w rejonie ul.Madalińskiego poprawiła się obsługa części osiedli Błonie i Miedzyń. Wybudowanotam nową pętlę autobusową, którą obsługują linie nr 32N i 53. Zmodernizowanorównież kładkę dla pieszych, łączącą Błonie z Miedzyniem. Konstrukcja zyskałalepsze oświetlenie, dobudowano do niej platformy dla osób niepełnosprawnych.Przy torach kolejowych dobudowano teżperony, przy których będą zatrzymywać się pociągi kursujące w kierunkuInowrocławia.

Na Bielawach realizowany był pierwszy etap inwestycjipolegający przede wszystkim na przebudowie peronów. Układ drogowy będziemodernizowany wraz z rozbudowa trasy WZ.

Inwestycja wliczbach:

Powierzchnia użytkowa punktu obsługi pasażerów Leśne -294 m2

Długość zmodernizowanejkładki na Błoniu – 124 m

Długość nowego tuneluna Leśnym ? 51 m

Koszt inwestycji – 37 mln zł

Liczba przebudowanych stacji ? 3

Nowe ronda – 1