Bydgoszcz: Co z zabytkowym parowozem?

inforail
11.02.2014 15:15

O po­zo­sta­wie­nie w Byd­gosz­czy za­byt­ko­we­go pa­ro­wo­zu typu Tkp1 za­bie­ga­ją wła­dze mia­sta. Pojazd, zdo­bią­cy do nie­daw­na głów­ny dwo­rzec ko­le­jo­wy, trafi praw­do­po­dob­nie do Explo­seum – mu­zeum daw­nej fa­bry­ki ma­te­ria­łów wy­bu­cho­wych.
Jak po­in­for­mo­wa­no w byd­go­skim ma­gi­stra­cie, wła­dze mia­sta ne­go­cju­ją spra­wę prze­ję­cia pa­ro­wo­zu z Od­dzia­łem Go­spo­da­ro­wa­nia Nie­ru­cho­mo­ścia­mi PKP SA w Gdań­sku. Wstęp­nie ko­le­ja­rze zgo­dzi­li się na sprze­daż po­jaz­du za sym­bo­licz­ną kwotę.
Jeśli uda się sfi­na­li­zo­wać trans­ak­cję, za­by­tek zo­sta­nie usta­wio­ny na bocz­ni­cy ko­le­jo­wej, znaj­du­ją­cej się na te­re­nie Explo­seum – mu­zeum-skan­se­nu pre­zen­tu­ją­ce­go obiek­ty wo­jen­nej fa­bry­ki ma­te­ria­łów wy­bu­cho­wych.
Znaj­du­ją­cy się w Byd­gosz­czy eg­zem­plarz lo­ko­mo­ty­wy TKp1 jest ozna­czo­ny nu­me­rem 46 i zo­stał wy­pro­du­ko­wa­ny w 1915 roku, jako model T13 w za­kła­dach Union w Ber­li­nie. Pa­ro­wóz tra­fił do kolei pru­skich, a po pierw­szej woj­nie świa­to­wej zo­stał prze­ka­za­ny po­wsta­ją­cym wów­czas Pol­skim Ko­le­jom Pań­stwo­wym.
Po­jazd prze­trwał także drugą wojnę świa­to­wą i po jej za­koń­cze­niu słu­żył jako jeden z 94 tego ro­dza­ju pa­ro­wo­zów w PKP. Eg­zem­plarz z nu­me­rem 46 zo­stał skre­ślo­ny z in­wen­ta­rza PKP w 1967 roku, jako ostat­ni przed­sta­wi­ciel tej serii, a ostat­nie lata służ­by spę­dził w Byd­gosz­czy.
W 1979 lo­ko­mo­ty­wa zo­sta­ła usta­wio­na jako po­mnik przy izbie tra­dy­cji Dwor­ca Głów­ne­go w Byd­gosz­czy, a póź­niej prze­nie­sio­no ją na teren lo­ko­mo­ty­wow­ni PKP Cargo Byd­goszcz Głów­na. Byd­goszcz, która za­wdzię­cza szyb­ki roz­wój w XIX wieku kolei, utra­ci­ła w ostat­nich la­tach kilka za­byt­ków przy­po­mi­na­ją­cych o tej czę­ści hi­sto­rii mia­sta.
Ostat­ni czyn­ny w Byd­gosz­czy pa­ro­wóz Ty­42-149, nisz­cze­ją­cy przez lata na bocz­ni­cy zde­cy­do­wa­ło się prze­jąć rok temu Mu­zeum Kolei Wą­sko­to­ro­wej w We­ne­cji koło Żnina (woj. ku­jaw­sko-po­mor­skie). Ocze­ku­ją­cy na­to­miast przez dwie de­ka­dy w Byd­gosz­czy na re­mont, a za­miast tego ro­ze­bra­ny na czę­ści i zde­wa­sto­wa­ny, przed­wo­jen­ny wagon mo­to­ro­wy MBxc1-42 daw­nej byd­go­skiej wą­sko­to­rów­ki w ubie­głym roku tra­fił do Ja­ro­ci­na, gdzie ma być ozdo­bą mu­zeum tam­tej­szej kolei wą­sko­to­ro­wej.